OleeKristian Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Hei. Jeg har hjulpet min far med kjøp av bærbar PC. Han har i lang tid bare brukt nettbrett for å sjekke facebook, mail og lese avisen på men har nå ønsket seg en PC han kan bruke til å bestille sydenbiletter på og lagre bilder på. Han er av den gamle sære typen som forventer at alt skal funke plettfritt hele tiden. Derfor kjøpte jeg han en multicom PC og fikk installerte windows 7 (fordi windows 10 var for vanskelig). Nå har han hatt PCn noen måneder, og er ikke særlig fornøyd fordi han syns den starter opp for treigt. Han forventer jo såklart at PCn skal starte opp like raskt som skjermen på nettbrettet skrues opp Det er dog en ting jeg har oppdaget selv om jeg syns er rart. Når lokket på bærbaren legges sammen så går dataen automatisk i hvilemodus. Når man da åpner skjermen så starter den opp etter bare 2-3 sekunder. Men hvis PCn har ligget i ro i noen timer og du skal åpne den, så må den loade en del før det kommer opp "Gjennoppretter windows". Dette tar gjerne noen minutt før dataen starter opp. Er det noen måte å holde PCn i hvilemodus slik at den til en hver tid starter opp etter 2-3 sekunder? Som dere sikkert har skjønt så er fadern litt sær når det kommer til data, men sånn er det bare. Kan noen av dere hjelpe meg slik at PCn alltid starter opp etter bare noen sekunder?(Full oppstart tar ca. 40 sekunder på denne maskinen, selv om det er SSD disk.) Jeg har selv skiftet over til Mac for noen år siden, og er derfor ikke helt inne på Windows lengre... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Dette skjer for å spare strøm. Etter viss tid i hvilemodus går PC til "hibernate" og slår av enkelte komponenter helt eller delvis.Du kan endre det meste av dette selv: http://www.makeuseof.com/tag/windows-7-power-options-sleep-modes-explained/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Aktiver UEFI og installer Windows 10. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Start opp på 2-3 sek Har din far det travelt Lenke til kommentar
OleeKristian Skrevet 12. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Start opp på 2-3 sek Har din far det travelt Om han har ja Tror han er alle PC selgeres verste mareritt Lenke til kommentar
OleeKristian Skrevet 12. april 2017 Forfatter Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Aktiver UEFI og installer Windows 10. Han ville ikke ha Windows 10 fordi det var ikke likt hans gamle data Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Hadde din far prøvd vista ville han nok ikke klagd Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 12. april 2017 Rapporter Del Skrevet 12. april 2017 Vel. Da er det 40 sekunders oppstartistid som gjelder for han frem til 14. Januar 2020. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. april 2017 Rapporter Del Skrevet 13. april 2017 Windows 10 er vesentlig raskere i oppstart enn 7ern. Legg inn win10 med f. Eks classic shell så blir det seende ut som windows 7. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 13. april 2017 Rapporter Del Skrevet 13. april 2017 Det som kan redusere oppstart er allerede gjort i form av fast startup i 8 og 10. I windows 7 må man holde seg til hybrid sleep. Første alternativet sammen med SSD er selvsagt å foretrekke. Les om det her: https://www.howtogeek.com/243901/the-pros-and-cons-of-windows-10s-fast-startup-mode/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå