Gå til innhold

Solcellene gjorde Asko-brannen mer komplisert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor havde dette tak i automatiske brandbrytere på solcelleanlæget??? Hvem har været konsulenter på et sådant anlæg??? Er det Multiconsult, nå ja det sælger IBC vel ikke, så kan man jo heller ikke rådgive kunden til noget sådan.:-)

Det burde ikke have været det mindste problem for brandfolkene at slukke en sådan brand hvis ellers ASKO havde brugt et professionelt solcelle firma i stedet for at gå for laveste fællesnævner.

Men med de solceller der er brugt på ASKO projektet så kunne det jo lige så godt have været solcellerne der var årsagen.

https://www.slideshare.net/KarlAndreassen/micro-craks-i-solceller-skal-overvges

Hei danske!

Jeg tror du har helt rett. I Norge har vi 2-3 " professorer" innen solenergi. Enova og sluttkunder, arkitekter betaler glatt for denne ekspertisen.

En skal ha en " spenningssikring" som reduserer spenning på tak til 110Volt når det oppstår fare rundt solceller. Koster ca 1500 kroner PR. sløyfe etter det jeg har forstått.

Der er ingen grund til at lave andre forholdsregler end at montere ganske simple brandbrytere som er en standardiseret ting der anvendes i andre lande uden problemer. https://www.youtube.com/watch?v=ezQPI4EgHoo

Det er billigt og det virker

Og vil man déndelig have en spændingsvagt der konstant kontrollerer om der skulle være brud/fejl på kabler, stik eller paneler, så kan der monteres en ADU på hver streng, igen et ekstremt billigt tiltag. https://www.youtube.com/watch?v=jreB4br9Tlo

Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor havde dette tak i automatiske brandbrytere på solcelleanlæget??? Hvem har været konsulenter på et sådant anlæg??? Er det Multiconsult, nå ja det sælger IBC vel ikke, så kan man jo heller ikke rådgive kunden til noget sådan.:-)

Det burde ikke have været det mindste problem for brandfolkene at slukke en sådan brand hvis ellers ASKO havde brugt et professionelt solcelle firma i stedet for at gå for laveste fællesnævner.

Men med de solceller der er brugt på ASKO projektet så kunne det jo lige så godt have været solcellerne der var årsagen.

https://www.slideshare.net/KarlAndreassen/micro-craks-i-solceller-skal-overvges

Hei danske!

Jeg tror du har helt rett. I Norge har vi 2-3 " professorer" innen solenergi. Enova og sluttkunder, arkitekter betaler glatt for denne ekspertisen.

En skal ha en " spenningssikring" som reduserer spenning på tak til 110Volt når det oppstår fare rundt solceller. Koster ca 1500 kroner PR. sløyfe etter det jeg har forstått.

Der er ingen grund til at lave andre forholdsregler end at montere ganske simple brandbrytere som er en standardiseret ting der anvendes i andre lande uden problemer. https://www.youtube.com/watch?v=ezQPI4EgHoo

Det er billigt og det virker

Og vil man déndelig have en spændingsvagt der konstant kontrollerer om der skulle være brud/fejl på kabler, stik eller paneler, så kan der monteres en ADU på hver streng, igen et ekstremt billigt tiltag. https://www.youtube.com/watch?v=jreB4br9Tlo

Hei Karl Arne,

 

da har du fortsatt spenning fra paneler til denne bryter.

Når du vill har den string nesten helt uten spenning så må du dette gjøres på modul nivå

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var det sprinkelanlegg på bygget? = hovedspørsmål. Det vil vera fint om TU kan finna ut og beskriva brannklasse og løysingar evt. referera brannkonseptet.

Alle brannkonsulenter "pusher" sprinkel med at utbygger kan nedskalera passiv brannsikring. Årsaken til dette kan vera at ein då kan selja lik rapport til fleire kundar og likevel ta fullt honorar. Eg likar passiv brannsikring fordi det ikke er avhengig av "leamikk" som skal virka over tid.

Isopor er eit lovleg produkt og løysingane er beskrive i Pbl. Men det brenn ganske godt..

Uansett sprinkel eller ikkje ser vi her at brannbelastninga frå eit el-køyrety overgår kalkulert brannbelastning. Pbl. bør truleg endrast til at ladestasjonar kategoriserast som teknisk rom. Vi vil sikkert få mange brannar ved ladepunkt framover. Dei som ladar el-bilen sin frå vaskemaskinkontaktane veit at pinnane på kontakten blr utruleg varme.

Solceller finst det tekniske løysingar på som må inn i el-forskriften (om det ikkje alt er der.)

Lenke til kommentar

Var det sprinkelanlegg på bygget? = hovedspørsmål. Det vil vera fint om TU kan finna ut og beskriva brannklasse og løysingar evt. referera brannkonseptet.

Alle brannkonsulenter "pusher" sprinkel med at utbygger kan nedskalera passiv brannsikring. Årsaken til dette kan vera at ein då kan selja lik rapport til fleire kundar og likevel ta fullt honorar. Eg likar passiv brannsikring fordi det ikke er avhengig av "leamikk" som skal virka over tid.

Isopor er eit lovleg produkt og løysingane er beskrive i Pbl. Men det brenn ganske godt..

Uansett sprinkel eller ikkje ser vi her at brannbelastninga frå eit el-køyrety overgår kalkulert brannbelastning. Pbl. bør truleg endrast til at ladestasjonar kategoriserast som teknisk rom. Vi vil sikkert få mange brannar ved ladepunkt framover. Dei som ladar el-bilen sin frå vaskemaskinkontaktane veit at pinnane på kontakten blr utruleg varme.

Solceller finst det tekniske løysingar på som må inn i el-forskriften (om det ikkje alt er der.)

Nå er det uansett stor forskjell på lading av eltruck med bly/syrebatterier med medfølgende utvikling av knallgass, og lading av elbil.

Elbilladere regulerer ladespenning etter tilgjengelig effekt, men uansett en god ide med dedikert ladeboks pga. brannsikkerhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...