Redaksjonen. Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Brannvesenet kunne ikke ta seg opp på taket, og solcellene hindret effektiv slukking.Solcellene gjorde Asko-brannen mer komplisert Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 "Det er litt sammensatt, men vår prosedyre sier at vi ikke skal gå opp der, sier Larsen" Så dere skulle gjerne vært oppe på taket... Men dere skulle ikke være oppe på taket... Så solcellene var i veien...? Men de var egentlig ikke i veien...? Økseskaft..... Men hvilken IDIOT beskriver ISOPOR som isolasjon i taket på et bygg?? 2 Lenke til kommentar
Klykken- Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 "Det er litt sammensatt, men vår prosedyre sier at vi ikke skal gå opp der, sier Larsen" Så dere skulle gjerne vært oppe på taket... Men dere skulle ikke være oppe på taket... Så solcellene var i veien...? Men de var egentlig ikke i veien...? Økseskaft..... Men hvilken IDIOT beskriver ISOPOR som isolasjon i taket på et bygg?? Sintef, feks. 2 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) med solceller var dette allerede en diskusjon for 2 år siden https://www.tu.no/artikler/solcellepanel-kan-gi-livsfarlige-stot-og-hindre-redningsarbeid/223741 ser 1. kommentar ! jeg spørre meg fortsatt : hvilken funksjon har DSB, ENOVA og CO ??? Endret 12. april 2017 av elsol Lenke til kommentar
Antilooop Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hva med Asko's anlegg i Trondheim, som i tillegg til solceller skal ha et elektrolyseanlegg med hydrogenproduksjon og lagring av hydrogen? Det ville nok komplisert slukkingen enda et par hakk tenker jeg... 6 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 "Det er litt sammensatt, men vår prosedyre sier at vi ikke skal gå opp der, sier Larsen" Så dere skulle gjerne vært oppe på taket... Men dere skulle ikke være oppe på taket... Så solcellene var i veien...? Men de var egentlig ikke i veien...? Økseskaft..... Men hvilken IDIOT beskriver ISOPOR som isolasjon i taket på et bygg?? Isopor kan benyttes så lenge det er omkranset/beskyttet av ubrennbar isolasjon (f.eks. Rockwool ). Det er et pris, og vekt, -spørsmål. 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 "I 17-tiden fredag begynte det å brenne i en truck" Det var nok en elektrisk truck som stod til lading. Dette ( ikke uvanlige) problemet er løst når Asko går fullt over til Hydrogendrevne trucker. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 "I 17-tiden fredag begynte det å brenne i en truck" Det var nok en elektrisk truck som stod til lading. Dette ( ikke uvanlige) problemet er løst når Asko går fullt over til Hydrogendrevne trucker. Og akkurat HVA blir utviklet ved lading av en truck med blybatterier...? Jo, "knallgass". Bedre kjent som hydrogen... 9 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hva med Asko's anlegg i Trondheim, som i tillegg til solceller skal ha et elektrolyseanlegg med hydrogenproduksjon og lagring av hydrogen? Det ville nok komplisert slukkingen enda et par hakk tenker jeg... Min første tanke er at det hadde *forenklet* slukkingen. Det vil si, det hadde ikke blitt noen slukking, de hadde bare evakuert området og ventet til ting roet seg av seg selv.. Eventuelt til etter at en skarpskytter hadde skutt hull på tankene, da kunne de begynt slukkejobben. Mens vi er inne på hydrogen..sett at vi bygger et stort 'hydrogenbatteri', altså et elektrolyse/brenselcelleanlegg med tanker tilsvarende 1% av Norges strømforbruk. Hvilken sikkerhetsavstand må vi ha da? Vi risikerer altså en ildkule som slipper fra seg 1*10^18 J. Eller noe sånt som 6 ganger Tsar Bomba hvis ikke jeg har rotet meg bort i antall nuller... Lenke til kommentar
Superprofessor X Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 har de funnet ut av hvor brannen oppstod? batterier er stor brannfare Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hva med Asko's anlegg i Trondheim, som i tillegg til solceller skal ha et elektrolyseanlegg med hydrogenproduksjon og lagring av hydrogen? Det ville nok komplisert slukkingen enda et par hakk tenker jeg... Min første tanke er at det hadde *forenklet* slukkingen. Det vil si, det hadde ikke blitt noen slukking, de hadde bare evakuert området og ventet til ting roet seg av seg selv.. Eventuelt til etter at en skarpskytter hadde skutt hull på tankene, da kunne de begynt slukkejobben. Mens vi er inne på hydrogen..sett at vi bygger et stort 'hydrogenbatteri', altså et elektrolyse/brenselcelleanlegg med tanker tilsvarende 1% av Norges strømforbruk. Hvilken sikkerhetsavstand må vi ha da? Vi risikerer altså en ildkule som slipper fra seg 1*10^18 J. Eller noe sånt som 6 ganger Tsar Bomba hvis ikke jeg har rotet meg bort i antall nuller... Eller gjort noe tilsvarende din underlige forestilling, med Propan og bensinen vi bruker.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Mens vi er inne på hydrogen..sett at vi bygger et stort 'hydrogenbatteri', altså et elektrolyse/brenselcelleanlegg med tanker tilsvarende 1% av Norges strømforbruk. Hvilken sikkerhetsavstand må vi ha da? Vi risikerer altså en ildkule som slipper fra seg 1*10^18 J. Eller noe sånt som 6 ganger Tsar Bomba hvis ikke jeg har rotet meg bort i antall nuller... Rent hydrogen trenger en oksydant for å brenne. Så å få blandet et stort volum H2 med O2 er ikke uten videre så lett selv om H2 er lett brennbart ved et bredt spekter av blandingsforhold. Er tankene utendørs vil gjerne H2 bare stige rett opp uten å samle noe stort volum blandet H2 og luft ev. brenner det ved lekkasjestedet. Det at H2 er så lett gjør at H2 lagre ikke trenger å være spesielt skumle. IMO er de største sikkerhetsmessige utfordringene med H2 at det brenner med usynlig flamme og at H2 er aggressivt mot veldig mange matrialer spesiellt metaller. 1 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Vil brennende H2 være usynlig også i svært store mengder? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Vil brennende H2 være usynlig også i svært store mengder? Da vil det vel antenne andre ting som ikke brenner med usynlig flamme. Lenke til kommentar
Carpe Dam Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Blir det varmt nok vil du vel få et glødende plasma samme hva som opprinnelig brenner. Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Mens vi er inne på hydrogen..sett at vi bygger et stort 'hydrogenbatteri', altså et elektrolyse/brenselcelleanlegg med tanker tilsvarende 1% av Norges strømforbruk. Hvilken sikkerhetsavstand må vi ha da? Vi risikerer altså en ildkule som slipper fra seg 1*10^18 J. Eller noe sånt som 6 ganger Tsar Bomba hvis ikke jeg har rotet meg bort i antall nuller...Rent hydrogen trenger en oksydant for å brenne. Så å få blandet et stort volum H2 med O2 er ikke uten videre så lett selv om H2 er lett brennbart ved et bredt spekter av blandingsforhold. Er tankene utendørs vil gjerne H2 bare stige rett opp uten å samle noe stort volum blandet H2 og luft ev. brenner det ved lekkasjestedet. Det at H2 er så lett gjør at H2 lagre ikke trenger å være spesielt skumle. IMO er de største sikkerhetsmessige utfordringene med H2 at det brenner med usynlig flamme og at H2 er aggressivt mot veldig mange matrialer spesiellt metaller. Om 1% av Norges strømforbruk tilsvarer 1*10^18 joule så tenker jeg vi har lagret minst 1*10^19 joule med petroleum her i vest, altså 60 tsar-bomber. Bare Troll-anlegget står for 20% av Storbritannias gassforbruk. I tillegg kommer all ojen. -Men det er nok som sverreb sier: I en fissjonsbombe går all energi av samtidig, mens ved en brann så vil ting ta lenger tid, og mye vil slippe unna, eller ikke antenne. Gassen og oljen i Norge er også oppbevart på ulike geografiske steder. Lenke til kommentar
Karl Arne Andreassen Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hvorfor havde dette tak i automatiske brandbrytere på solcelleanlæget??? Hvem har været konsulenter på et sådant anlæg??? Er det Multiconsult, nå ja det sælger IBC vel ikke, så kan man jo heller ikke rådgive kunden til noget sådan.:-) Det burde ikke have været det mindste problem for brandfolkene at slukke en sådan brand hvis ellers ASKO havde brugt et professionelt solcelle firma i stedet for at gå for laveste fællesnævner. Men med de solceller der er brugt på ASKO projektet så kunne det jo lige så godt have været solcellerne der var årsagen. https://www.slideshare.net/KarlAndreassen/micro-craks-i-solceller-skal-overvges Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hydrogen blander seg nok lettere med luft enn olje og vil dermed brenne med høyere effekt..spørsmålet* er hvor fort det går. Hvis det tar et minutt** ender vi med en effekt per m2 som er 10000 ganger sterkere enn solskinn, på 10km avstand. Ouch! *Eller kanskje spørsmålet heller er hvor stor det er forsvarlig at hver enkelt tank er. Deler vi gassmengden per tank med 1000 så ender vi opp med en strålingsintensitet på litt over 10 ganger solskinn, fortsatt 10km unna og brent av på 1 minutt. Nabotankene må da selvfølgelig tåle at det går galt i nabolaget, så vi ikke får en kjedereaksjon.. **det aner meg at oksygentilgangen ikke er god nok til at forbrenningen tar så kort tid. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 **det aner meg at oksygentilgangen ikke er god nok til at forbrenningen tar så kort tid.Stemmer, i tilegg vil et raskt trykkfall senke temperaturen, så du har harde fysiske grenser for raskt du kan slippe H2 ut av en trykkbeholder og fortsatt ha det varmt nok til at det vil antenne. Lenke til kommentar
GU6YMXDM Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hvorfor havde dette tak i automatiske brandbrytere på solcelleanlæget??? Hvem har været konsulenter på et sådant anlæg??? Er det Multiconsult, nå ja det sælger IBC vel ikke, så kan man jo heller ikke rådgive kunden til noget sådan.:-) Det burde ikke have været det mindste problem for brandfolkene at slukke en sådan brand hvis ellers ASKO havde brugt et professionelt solcelle firma i stedet for at gå for laveste fællesnævner. Men med de solceller der er brugt på ASKO projektet så kunne det jo lige så godt have været solcellerne der var årsagen. https://www.slideshare.net/KarlAndreassen/micro-craks-i-solceller-skal-overvges Hei danske! Jeg tror du har helt rett. I Norge har vi 2-3 " professorer" innen solenergi. Enova og sluttkunder, arkitekter betaler glatt for denne ekspertisen. En skal ha en " spenningssikring" som reduserer spenning på tak til 110Volt når det oppstår fare rundt solceller. Koster ca 1500 kroner PR. sløyfe etter det jeg har forstått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå