Alpakasso Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hei, For noen måneder siden investerte jeg en seks-sifret sum i et aksjeselskap. Investeringen skjedde gjennom et konvertibelt lån, hvor summen skulle bli konvertert til aksjer i slutten av emisjonen. Konverteringen skjedde ikke innen avtalt tid, og har fremdeles ikke skjedd. Essensen av kontrakten lyder slik: Alpakasso yter Selskap AS et lån stort NOK xxx.xxx,-. Lånet skal konverteres til aksjer i Selskap AS til en kurs lik maksimum NOK xx,- per aksje innen 31.03.2017. Alternativt kan NOK xxx.xxx,- konverteres til aksjer og NOK xx.xxx,- tilbakebetales innen 31.03.2017. Jeg ønsker lenger ikke at lånet skal konverteres, og vil ideelt sett ha tilbake den lånte summen. Vil bruddet på kontrakten påvirke min mulighet til å få tilbake investeringen? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Er ikke dette regulert i kontrakten? Vanligvis reguleres det i avtalen hvem som kan avgjøre om et lån skal konverteres (om det er selskapet eller långiver som kan velge), og som et absolutt minimum bør det reguleres der hva som skjer om en part ikke følger sine forpliktelser. Slik jeg leser det du skriver så har Selskapet en plikt til å gjøre en emisjon og la deg tegne aksjer som oppgjør for lånet, og denne plikten skal oppfylles innen 31.03.2017. Avtalen er imidlertid en låneavtale, og når låntaker ikke oppfyller forpliktelsen sin er det mislighold, som gir tilbakebetalingsplikt. Det kan imidlertid være etablert praksis at konvertible lån som gir låntaker rett til oppgjør i aksjer alltid kan gjøres opp i aksjer om ikke annet er eksplisitt angitt, slik at forsinkelse bare gir rett til forsinkelsesrente. Det ville jeg argumentert med om jeg representerte selskapet, antar jeg. For å få et fornuftig svar tipper jeg du må gå til en advokat som jobber med dette. Du bør imidlertid ikke gå til den advokaten som bisto deg med utarbeidelse av selve låneavtalen, om dette ikke er klart og tydelig regulert der. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Her er ordlyden sentral. Å gjengi essensen vil ikke være nok for å bedømme avtalen. Utgangspunktet for et konvertibelt lån er at kreditor har valgrett (å gi debitor valgrett er unaturlig) - på et gitt tidspunkt kan kreditor velge, penger eller aksjer. Denne retten vil ikke påvirkes av debitors mislighold. Konvertible lån skal være behandlet av generalforsamlingen, og ett av temaene som skal behandles er vilkårene for tegningsretten. Endret 12. april 2017 av krikkert 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå