Gå til innhold

Klassdelt samfunn ("folk-forskjell") gir hjerneskade

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo interessant at artikkelen det linkes til ikke gir belegg for noen av påstandene i førsteposten her. Undersøkelsen ser IKKE på materialisme vs alternativer, og den sier også at det kun er de under en viss inntektsgrense som faktisk har noe å hente.

http://www.tc.columbia.edu/articles/2017/march/tcs-kim-noble-in-scientific-american--poverty-may-affect-a-childs-brain-funct/

Fra et generelt ståsted så er det lett å tenke seg at sosial status og kontroll over egent liv har direkte innvirkning på hvorden hjernen utvikles fysisk og funksjonelt. Sannsynligvis gir dårlig kontroll med egen liv mindre hjerne. I hvert fall er det min påstand.

Dette er ikke direkte en "matgreie". Fattige spiser ofte mer enn rike :-)

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvis kontroll over eget liv er poenget er hvertfall ikke omfordeling svaret, for er det en ting skatter og avgifter tar fra en er det nettopp dette.

Det er en missforståelse at klasseskille gjelder inntekt. Klasseskille i dagens samfunn gjelder frihet over eget liv. Selvfølgelig. Er man f.eks. fantasiløs og avhengig av en bestemt jobb som dog er godt betalt - og en ikke er i stand til andre valg - så er man langt nede :-)

En kan si at penger gir frihet - og det gjør det ofte. Veldig lite penger kan gi ufrihet. Men greia er ikke så enkel at mer penger alltid betyr mer frihet og kontroll over eget liv.

Jeg liker teorier som er verifiserbare. En kan sjekke  om at kontroll over eget liv gir fysiske og målbare utslag på bl.a. hjernen. Svaret er enten ja eller nei. Er svaret nei så har jeg tatt feil og må godta det :-) Så langt tror jeg svaret er ja.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...