Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilbelter på PKK


johanf

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Bilen min var på kontroll for noen uker siden og etter det dro jeg på langtur. Etterhvert skulle jeg ha med barn og når beltene skulle festes i baksetet, viser det seg at de ikke fungerer som de skal. De går til dels å trekke ut av snella, men drar seg ikke tilbake. Noen ganger får man ikke dratt de ut heller fordi de går rett i lås.

 

Er ikke dette noe som ville vært ganske store feil på en sånn kontroll?

 

Noe sier meg at kontrollorganet har gjort en liten brøler her...

Endret av johanf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En slik feil kan oppstå omtrent på dagen... Så med mindre du oppdaget det dagen etter, så tror jeg du har en svak sak der gitt. Jeg hadde min bil på kontroll, der beltet på førersetet fungerte knirkefritt før kontrollen, men hvor den plutselug hadde begynt å henge seg opp slik du beskriver når de kontrollerte det ;)

Dette er uansett ingen dyr feil å ordne, så skjønner ikke hvorfor du er ute etter å "ta" verkstedet. Det er jo DU som har ansvaret for at bilen er i forsvarlig stand til enhver tid. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Absolutt ikke ute etter å "ta" verkstedet - synes bare det var merkelig at de ikke fikk det med seg. Sitter veldig sjelden (aldri?) i baksetet selv, så oppdaget det ikke før jeg satte barna i baksetet uka etter.

 

Å skifte belter er vel ikke billig? Holder det bare å smøre opp snella kanskje?

Lenke til kommentar

bilbelter er veldig enkle i konstruksjon, og å bytte dem selv er problemfritt om man har vanlige verktøy(i de bilene jeg har gjort det på).

 

Først ville jeg startet med å demontere det beltet som er ødelagt. Da vet du at du får det ut selv og kan kjøpe nytt på nettet. Fjerne alle interiørdeler som dekker det (oftest festet med klips man bare drar løs). Beltet er sansynligvis fested med tre store bolter. Den ene fester enden av beltet i bilen. Den andre fester "mellomfestet" (den tingen som styrer beltet) og siste bolt holder selve belterullen.

 

Belterulln har noen lednigner som går inn på seg. Koble fra batteriet, og så koble fra ledningen (denne går til en kruttlanding som strammer beltet ved kollisjon). Så er det bare å ta ut beltet fra bilen. Montering av nytt er revers av demontering. husk å koble til ledningen til beltet før du kobler til batteriet igjen.

 

Kjøp nytt belte fra bilhugger. Velg ett i god kvalitet og rett farge. finndel.no er en grei plass å starte.

 

 

 

Ang kontroller så har jeg blanda erfaringer. Fikk feil på beltet på to EU kontroller på rad, men det viste seg at på begge (!) så har de skrevet feil side. Jeg har da kjørt i over 2 år med et ikkefungerende belte på passasjersiden, og på etterkontrollen har de kontrollert den som var på førersiden. Feilen ble oppdaget først når jeg på 2. etterkontroll fikk samme konrollør som gjorde feil (han sjekket høyre side selv om det sto venstre på lappen).

Jeg har også skiftet bremseklosser på en bil 6 måneder etter EU, der det ikke var noe bremsebelegg igjen på klossen, og det var metall mot metall.

 

EU/PKK kontroll er IKKE en garanti for at bilen din er 100%. Vedlikehold og sjekk av bilen er du selv ansvarlig for, og PKK er noe staten krever for at du skal beholde skiltene. Skal du ha en tilstandsrapport koster dette mer, og er grundigere.

Endret av Zepticon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...