Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Hvor mange ganger skal du lyve så det renner av deg? Norge subsidierer ikke Tesla. Derimot er det enkelte avgiftsfritak o.l. for elbiler generelt.

Hvorfor fortsetter du med å være fanatisk opptatt av Tesla, som om det er de eneste som lager elbiler?

 

Det er til dels riktig, det er ikke Tesla, eller noen av de andre produsentene av elbiler, som direkte nyter godt av incentivene som er innført i Norge, det er kjøpere av disse bilene som slipper å betale, altså sluttbruker.

 

Men indirekte så hjelper jo disse incentivene også Tesla og de andre elbilprodusentene, ved at de selger betydelig flere elbiler enn de ellers ville gjort, selv om selve skatte- og avgiftslettet tilfaller elbileierne.

 

Nå er det jo en gang slik at Tesla-eiere både er den største gruppen elbileiere, og de som mottar mest i kroner og øre av disse incentivene, eller subsidiene som enkelte, inkludert meg selv, liker å kalle det.

I så måte er det vel helt naturlig at Tesla dras inn i debatten, og at man fokuserer på nettopp den produsenten, det blir liksom ikke like effektivt å klage over de 15 000,- kjøpere av en Buddy slipper unna, når man vet at Tesla-eiere slipper unna borti en million i skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Nå er det jo en gang slik at Tesla-eiere både er den største gruppen elbileiere, og de som mottar mest i kroner og øre av disse incentivene, eller subsidiene som enkelte, inkludert meg selv, liker å kalle det.

I så måte er det vel helt naturlig at Tesla dras inn i debatten, og at man fokuserer på nettopp den produsenten, det blir liksom ikke like effektivt å klage over de 15 000,- kjøpere av en Buddy slipper unna, når man vet at Tesla-eiere slipper unna borti en million i skatter og avgifter.

 

 

Nei tesla eiere er ikke den største gruppen elbileiere i Norge? Det er leaf? At en mottar mest pr bil er nok helt sant pga prisen, ja. Men som sagt tidligere er disse menneskene også noen av de større bidragsyterne i skatt og avgifter her til lands... Så du kan ta det helt med ro. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hvis ditt mål er kun å minimalisere klimautslipp, så er Norges subsidiering av Tesla en ekstremt ineffektiv og dyr måte å gjøre det på.

Hvor mange ganger skal du lyve så det renner av deg? Norge subsidierer ikke Tesla. Derimot er det enkelte avgiftsfritak o.l. for elbiler generelt.

 

Hvorfor fortsetter du med å være fanatisk opptatt av Tesla, som om det er de eneste som lager elbiler?

 

Dersom du tar det prinsipielle argumentet, altså at jeg driter en lang faen i hvor mye det koster, bare Norge slutter å slippe ut CO2. Ja, da kan vi like godt brenne av hele oljefondet på en gang, og gi alle en elbil som er minst like bra som den vanlige bilen de har i dag.

Hvem har brukt dette argumentet?
Alle som nekter å ta proporsjonene til støtten i betraktning, men stadig snakker om global oppvarming og lokal forurensing som et trumfess bruker akkurat det argumentet. Du er en av disse, jeg bare kortet ned tusen av dine forumposter til en setning, og det var gjort på ett minutt.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange ganger skal du lyve så det renner av deg? Norge subsidierer ikke Tesla. Derimot er det enkelte avgiftsfritak o.l. for elbiler generelt.

Hvorfor fortsetter du med å være fanatisk opptatt av Tesla, som om det er de eneste som lager elbiler?

Det er til dels riktig, det er ikke Tesla, eller noen av de andre produsentene av elbiler, som direkte nyter godt av incentivene som er innført i Norge, det er kjøpere av disse bilene som slipper å betale, altså sluttbruker.

 

Men indirekte så hjelper jo disse incentivene også Tesla og de andre elbilprodusentene, ved at de selger betydelig flere elbiler enn de ellers ville gjort, selv om selve skatte- og avgiftslettet tilfaller elbileierne.

 

Nå er det jo en gang slik at Tesla-eiere både er den største gruppen elbileiere, og de som mottar mest i kroner og øre av disse incentivene, eller subsidiene som enkelte, inkludert meg selv, liker å kalle det.

I så måte er det vel helt naturlig at Tesla dras inn i debatten, og at man fokuserer på nettopp den produsenten, det blir liksom ikke like effektivt å klage over de 15 000,- kjøpere av en Buddy slipper unna, når man vet at Tesla-eiere slipper unna borti en million i skatter og avgifter.

Tesla utgjør 14% av elbilparken...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså. Vi snakker en halv milliard her. Dette er uansett småpenger, hvorfor i alle dager er nettopp det så inni hampen viktig å få tilbake i statskassa? Skatter og avgifter drar jo staten inn godt over billionen hvert år, at de ønsker å "betale" litt for at bilparken skal bli renere - så er vel ikke det noe problem?

 

Føler dette er Ola-Pottit med lua i handa, duskakketruatduerno og jante-loven på en gang

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, vi snakker ikke om en halv milliard, det er bare momsen. For Tesla alene utgjør nok lettelsene flere milliarder. Du kan glatt regne en million per Tesla du ser. Dersom man ikke liker den sosialdemokratiske modellen i Norge, så er vel ikke dette noe å bry seg om. På statsbudsjettet er det uansett småpenger for verdens rikeste land.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvor mange ganger skal du lyve så det renner av deg? Norge subsidierer ikke Tesla. Derimot er det enkelte avgiftsfritak o.l. for elbiler generelt.

 

Hvorfor fortsetter du med å være fanatisk opptatt av Tesla, som om det er de eneste som lager elbiler?

 

Det er til dels riktig, det er ikke Tesla, eller noen av de andre produsentene av elbiler, som direkte nyter godt av incentivene som er innført i Norge, det er kjøpere av disse bilene som slipper å betale, altså sluttbruker.

 

Men indirekte så hjelper jo disse incentivene også Tesla og de andre elbilprodusentene, ved at de selger betydelig flere elbiler enn de ellers ville gjort, selv om selve skatte- og avgiftslettet tilfaller elbileierne.

 

Nå er det jo en gang slik at Tesla-eiere både er den største gruppen elbileiere, og de som mottar mest i kroner og øre av disse incentivene, eller subsidiene som enkelte, inkludert meg selv, liker å kalle det.

I så måte er det vel helt naturlig at Tesla dras inn i debatten, og at man fokuserer på nettopp den produsenten, det blir liksom ikke like effektivt å klage over de 15 000,- kjøpere av en Buddy slipper unna, når man vet at Tesla-eiere slipper unna borti en million i skatter og avgifter.

 

Så hvorfor løgnaktigheten med den ekstreme fokusen på Tesla? Det er misunnelsen som taler, er det ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis ditt mål er kun å minimalisere klimautslipp, så er Norges subsidiering av Tesla en ekstremt ineffektiv og dyr måte å gjøre det på.

Hvor mange ganger skal du lyve så det renner av deg? Norge subsidierer ikke Tesla. Derimot er det enkelte avgiftsfritak o.l. for elbiler generelt.

 

Hvorfor fortsetter du med å være fanatisk opptatt av Tesla, som om det er de eneste som lager elbiler?

 

Dersom du tar det prinsipielle argumentet, altså at jeg driter en lang faen i hvor mye det koster, bare Norge slutter å slippe ut CO2. Ja, da kan vi like godt brenne av hele oljefondet på en gang, og gi alle en elbil som er minst like bra som den vanlige bilen de har i dag.

Hvem har brukt dette argumentet?

 

Alle som nekter å ta proporsjonene til støtten i betraktning, men stadig snakker om global oppvarming og lokal forurensing som et trumfess bruker akkurat det argumentet. Du er en av disse, jeg bare kortet ned tusen av dine forumposter til en setning, og det var gjort på ett minutt.

 

Nei, det gjorde du ikke. Du løy igjen.

Lenke til kommentar

Nei, vi snakker ikke om en halv milliard, det er bare momsen. For Tesla alene utgjør nok lettelsene flere milliarder. Du kan glatt regne en million per Tesla du ser. Dersom man ikke liker den sosialdemokratiske modellen i Norge, så er vel ikke dette noe å bry seg om. På statsbudsjettet er det uansett småpenger for verdens rikeste land.

 

En million? Er du helt vekke eller? Du overdriver eller lyver som de fleste ville kalt det i hver post og ignorerer alt når du blir tatt på færsken. Men kom an, mann deg opp og forklar nå. forklar hvordan jeg har spart 2 millioner på mine to tesla til 720' ish og 860' ish. Kom an, vis at du kan stå for noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du gir jo litt lite informasjon, men jeg ser du har lagt deg i nedre sjikt for Tesla. Du sier jo ikke heller når du har kjøpt den. For 2012/3 ligger det ute en kalkulator, du kan jo sjekke engangsavgiften din der selv. Selv med null på NOX og CO2, og 2200kg vekt, 500hk hestekrefter:

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2013/Bilkalkulator-2013-modell/

kom jeg på nesten en million bare i engangsavgift for din Tesla. Legg til tapte avgiftsinntekter på bensin/diesel, bompenger, veiavgift. En million var nok et meget lavt anslag for din bil.

 

Spol frem til i dag, så har vi denne:

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/903-engangsavgifter-nye-biler

Hvis du tar utgangspunkt i en Porsche Panamera Turbo som har sammenlignbare specs/pris med Model X i Tyskland, legg inn pris (uten noe utstyr) og specs for Panameraen i kalkulatoren, så kommer du opp i en engangsavgift på knappe NOK 900.000,- Legg så til tapte inntekter på drivstoffavgift, bompenger, parkering, ferge, så runder du millionen der også.

 

Nå kan jo du si at du aldri ville kjøpt en Panamera Turbo fordi den er for dyr, men tingen er at prisen er lik hvis du fjerner incentivene, så avgiftslettelsen er i den størrelsesorden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og du syns at kalkulasjonen din er reell? Jeg mener, som du selv sier - så mange personer ville jo ikke kjøpt Panamera. Så igjen, hvor mye penger har Norge EGENTLIG tapt her? Hva er dine reelle tall, som faktisk lar seg diskutere? Du kanke diskutere med hvisomdersomatte, du er nødt til å se på hvor mye penger folk er villige til å gi for en bil

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Og du syns at kalkulasjonen din er reell? Jeg mener, som du selv sier - så mange personer ville jo ikke kjøpt Panamera. Så igjen, hvor mye penger har Norge EGENTLIG tapt her? Hva er dine reelle tall, som faktisk lar seg diskutere? Du kanke diskutere med hvisomdersomatte, du er nødt til å se på hvor mye penger folk er villige til å gi for en bil

Beklager, men her må det være en misforståelse. Hvis du går litt tilbake i tråden, altså her:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770101&p=23864438

så har jeg allerede sagt at for de som heller vil kjøpt en dyr tysk bil kan vi anta et tap på fem hundre tusen i løpet av noen år. Dersom alternativet er å kjøpe en Skoda Octavia vil summen naturligvis bli mindre, men det er nok ikke mange av dem. Ingen av oss kan komme med nøyaktig estimat på dette, men å kun ta med momsen er nok for snevert.

 

Det du svarer på nå handlet om størrelsen på avgiftslettelsen. Her er min post:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1770101&p=23866456

det var ment å sette den politiske proporsjonen på plass, men jeg kunne vel presisert det litt tydeligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg føler var litt greia med Model S var det endelig var en elbil som var verdt å kjøpe, en elbil som var en ordentlig bil. Tror mange kjøpte den pga av dette også, om man ser bort ifra lettelser i avgifter. Uansett, det er småtterier når det er snakk om pengene for staten, dette er en regning de tåler å betale, det er mange andre steder man heller kan se på enn elbiler.

 

Og sånn foressten - ja, de er mye mer miljøvennlige, og hvis man kan snu trenden så vil produksjonen av elbilene bli bli billigere og bedre også, etterhvert som fler og fler vil ha en del av kaka. Elbilen er i sin første reelle spede begynnelse, det er fortsatt mye som kan bli bedre, og litt trua på at dette kan skje OM folk begynner å se at vi mennesker faktisk varmer opp planeten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du gir jo litt lite informasjon, men jeg ser du har lagt deg i nedre sjikt for Tesla. Du sier jo ikke heller når du har kjøpt den. For 2012/3 ligger det ute en kalkulator, du kan jo sjekke engangsavgiften din der selv. Selv med null på NOX og CO2, og 2200kg vekt, 500hk hestekrefter:

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2013/Bilkalkulator-2013-modell/

kom jeg på nesten en million bare i engangsavgift for din Tesla. Legg til tapte avgiftsinntekter på bensin/diesel, bompenger, veiavgift. En million var nok et meget lavt anslag for din bil.

 

Spol frem til i dag, så har vi denne:

http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/903-engangsavgifter-nye-biler

Hvis du tar utgangspunkt i en Porsche Panamera Turbo som har sammenlignbare specs/pris med Model X i Tyskland, legg inn pris (uten noe utstyr) og specs for Panameraen i kalkulatoren, så kommer du opp i en engangsavgift på knappe NOK 900.000,- Legg så til tapte inntekter på drivstoffavgift, bompenger, parkering, ferge, så runder du millionen der også.

 

Nå kan jo du si at du aldri ville kjøpt en Panamera Turbo fordi den er for dyr, men tingen er at prisen er lik hvis du fjerner incentivene, så avgiftslettelsen er i den størrelsesorden.

 

Nå går det ofte dårlig når en bestemmer seg for et standpunkt først av rent prinsipp og etterpå desperat prøver å finne argumenter og fakta, men denne er du klar over at er tatt fra spinndoktorens lærebok.

 

Du drar først opp et avgiftssystem som er helt og fullstendig avskaffet for så å sammenligne med i dag ved hjelp av en helt annen bil som som kommer dårlig ut av det nye systemet, før du til slutt mener at elbiler skal betale det samme som Panamera Turbo.

 

Du vet bedre.  Panamera Turbo har høy engangsavgift i det nye systemet fordi den har høye utslipp, dersom porsche lager en bil med like lave utslipp får de samme avgiften de også.

 

Istedet for å bevist villede, her er kalkulatoren fra dette budsjettet

 

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man klarer dessverre sjelden å overbevise noen som har religiøse eller ideologiske overbevisninger med fakta.

Han vil fortsette å repetere mantraet sitt gang på gang.

 

Det eneste man kan gjøre er å vise andre lesere hvilke påstander som er basert på sprøyt.

Det er skremmende ofte, selv på dette forumet...

Lenke til kommentar

Hvorfor hekte seg på Tesla? Ikke en gang mest solgt EL-bil her på berget nå..

Jarmo, å diskutere noe annet ville vært off-topic. Har du glemt hvilken tråd du er i? 

Det jeg føler var litt greia med Model S var det endelig var en elbil som var verdt å kjøpe, en elbil som var en ordentlig bil. Tror mange kjøpte den pga av dette også, om man ser bort ifra lettelser i avgifter.

Jeg er enig i det. Som jeg har sagt utallige ganger støttet jeg politikken fram til i fjor. Nå er vi derimot i den situasjonen at elbiler ikke er sårbare, de vil lykkes. I løpet av et par år vil det være flusst av elektriske biler med lang rekkevidde. Det er derfor en økende del av det politiske Norge som er enig med meg i at man bør begynne å se på avgiftslegging av de dyreste modellene.

 

Hvis du bryr deg om miljøet, så bør du tenke på at mindre elektriske biler bruker vesentlig mindre ressurser enn Tesla Model S og X, det er da naturlig at de får mer stimuli. Er dette en stor sak? Nei, egentlig ikke, men det er nå en gang det denne tråden handler om, og både du og jeg er dum nok til å brenne av mye tid på diskusjonen.

Nå går det ofte dårlig når en bestemmer seg for et standpunkt først av rent prinsipp og etterpå desperat prøver å finne argumenter og fakta, men denne er du klar over at er tatt fra spinndoktorens lærebok.

 

Du drar først opp et avgiftssystem som er helt og fullstendig avskaffet for så å sammenligne med i dag ved hjelp av en helt annen bil som som kommer dårlig ut av det nye systemet, før du til slutt mener at elbiler skal betale det samme som Panamera Turbo.

 

Du vet bedre.  Panamera Turbo har høy engangsavgift i det nye systemet fordi den har høye utslipp, dersom porsche lager en bil med like lave utslipp får de samme avgiften de også.

 

Istedet for å bevist villede, her er kalkulatoren fra dette budsjettet

 

http://www.statsbudsjettet.no/Statsbudsjettet-2017/Bilkalkulator/

Beklager hvis jeg forvirret, jeg forsøkte bare å svare på akkurat de spørsmålene jeg fikk. Jeg ser at millionen forvirrer, men det er altså størrelsen på avgiftslettelsen. Ja, hvis Porsche lager en tilsvarende modell vil de nyte godt av den samme avgiftslettelsen. Endret av Del
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du drar først opp et avgiftssystem som er helt og fullstendig avskaffet for så å sammenligne med i dag ved hjelp av en helt annen bil som som kommer dårlig ut av det nye systemet, før du til slutt mener at elbiler skal betale det samme som Panamera Turbo.

 

Beklager Kalle, jeg glemte helt å svare på denne. Du skjønner, Salvesen ville ha meg til å redegjøre for sine to Teslakjøp, uten å fortelle meg når de var kjøpt. Jeg valgte da å redegjøre for dagens budsjett (samme kilde som deg), og i tillegg fra 2012/13 men da med noe redusert motorkraft for Tesla en. Panamera Turbo er en bil i samme prisklasse, og samme segment. Det er vanskelig å finne en mer eple-eple sammenligning for Model S, kunne valgt Cayenne Turbo for Model X, men jeg har ikke sjekket tallene ordentlig der. Håper alt ble klarere for deg nå.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...