Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fremdeles ikke hva som er så forferdelig irrasjonelt ved å ikke avgiftsbelegge el-biler. Vi kan kan jo prøve med litt rasjonell diskusjon, som du sier du savner her. Så, dette er det vi veit nå:
 

- Planeten varmes opp

- Kildene til dette er mange, men en betydelig andel kommer i fra transport og bilnæringen

- El-biler er bare én av mange mulige løsninger som MÅ på plass - det er de fleste enige om. Hvordan kan vi få folk til å kjøpe el-biler? Ved å gjøre de prisdyktige i markedet der bensin og dieselbilen hersker. Her må det hjelp til i fra myndighetene, en gulrot som gjør vi skal få pila til å peke i riktig retning
- Kosten? Noe, men ikke på laaaangt nær hva Norge tjener på å være skitne, og det er heller ikke mye hvis man ser langsiktig på det, for hva er alternativet? Gi faen? Vi kan ikke drive som vi har drevet i oljealderen lenger, og i det vi innser dette så er det kanskje for seint? For det er fortsatt altfor mange der ute som fortsatt "ikke tror på" klimaendringen, noe som er helt bak mål i 2017

Jeg er enig i at det er mange kilder til forurensingen, men likevel så må det skje noe et sted også, man kan ikke si at "jammen andre land gjør jo ingenting med det" for det hjelper enda mindre. Om det er én ting Norge har råd til så er det å gi fritak for avgifter til å kjøpe el-biler. Jeg mener det er på tide å legge jante-loven død, for i stedet for å klage over at "de som kjører el-biler betaler så lite i bomringen" så kan man kjøpe el-bil selv. Vil du ikke ha el-bil? Neimen da har man i alle fall tatt et valg om dette

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klimafornekter?

Og om planeten blir varmere så er det ikke farlig. Det er ofte for kaldt ute i Norge, spesielt om sommeren. Da slipper vi kanskje å reise til Syden?

Skjønner ikke hvorfor så mange i Midtøsten og Afrika flykter til Europa, steng grensene. Ekstremvær og tørke er ikke noe problem, det regner jo altfor mye her hjemme...

 

:fun:  :fun:  :fun:  :fun:  :fun:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Folk kjøper elbiler fordi det er grisebillig, det er sannheten.

 

Ja ikke sant, jeg kjøpte min for 870 000 for det var så sinnssykt billig. Kontoen renner over! Ehm, prøv igjen. 

 

 

Du sparer moms og engangsavgift.

I tillegg sparer du på driftsutgifter, årsavgift, bensin, bompenger, parkering, ferge og så videre.

 

Hadde Teslaen din kommet med bensinmotor hadde du i likhet med de fleste andre Tesla-eiere sannsynligvis ikke hatt eller tatt deg råd til den. :)

 

Når jeg sier grisebillig så mener jeg i forhold til alternativet, en tilsvarende størrelse bil.

Lenke til kommentar

Klimafornekter?

 

Og om planeten blir varmere så er det ikke farlig. Det er ofte for kaldt ute i Norge, spesielt om sommeren. Da slipper vi kanskje å reise til Syden?

 

Skjønner ikke hvorfor så mange i Midtøsten og Afrika flykter til Europa, steng grensene. Ekstremvær og tørke er ikke noe problem, det regner jo altfor mye her hjemme...

 

:fun:  :fun:  :fun:  :fun:  :fun:

 

Klimaet vil alltid endre seg, det er helt normalt, det blir alltid enten kaldere, eller varmere :)

 

Ekstremvær og tørke har det også alltid vært, og ikke noe mer nå enn før.

Lenke til kommentar

 

 

Folk kjøper elbiler fordi det er grisebillig, det er sannheten.

 

Ja ikke sant, jeg kjøpte min for 870 000 for det var så sinnssykt billig. Kontoen renner over! Ehm, prøv igjen. 

 

 

Du sparer moms og engangsavgift.

I tillegg sparer du på driftsutgifter, årsavgift, bensin, bompenger, parkering, ferge og så videre.

 

Hadde Teslaen din kommet med bensinmotor hadde du i likhet med de fleste andre Tesla-eiere sannsynligvis ikke hatt eller tatt deg råd til den. :)

 

Når jeg sier grisebillig så mener jeg i forhold til alternativet, en tilsvarende størrelse bil.

 

 

Men du bommer totalt, skulle jeg hatt en grisebillig bil hadde jeg kjøpt en mazda 323 eller hva de heter. Da kunne jeg kjørt igjennom bommen dagen lang og fortsatt spart penger. Moms og engangsavgift hadde blitt noen 100 000 mer, da hadde jeg kjøpt en 60d evt s. Driftsutgiftene er lave ja, de hadde de vært uansett på grunn av drivstoffet. Resten er småpenger her på vestlandet. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Klimaet vil alltid endre seg, det er helt normalt, det blir alltid enten kaldere, eller varmere :)

 

Ekstremvær og tørke har det også alltid vært, og ikke noe mer nå enn før.

 

 

Hadde vært fint om du hadde rett, men når en så stor andel forskere mener det du sier er feil eller ikke kan si hverken ja eller nei så blir det veldig irrasjonelt og føye seg etter en bruker på disk.no som har en slik avatar, det forstår du nok. Og når han i tillegg bruker barnehage logikken "jeg har rett, slik er det bare" ja da blir det enda verre :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Været vil alltid endre seg, det er helt normalt, det blir alltid enten kaldere, eller varmere.

 

Når klimaet endrer seg så bør man være på vakt, da det er gjennomsnittet av været i 30 år eller mer (10957 døgn).

Hvor fort klimaet endrer seg er også et tegn på om det er naturlig eller unaturlig.

 

For de som synes tall blir abstrakt så kan xkcd sette et perspektiv på det:

https://xkcd.com/1732/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Folk kjøper elbiler fordi det er grisebillig, det er sannheten.

 

Ja ikke sant, jeg kjøpte min for 870 000 for det var så sinnssykt billig. Kontoen renner over! Ehm, prøv igjen. 

 

 

Du sparer moms og engangsavgift.

I tillegg sparer du på driftsutgifter, årsavgift, bensin, bompenger, parkering, ferge og så videre.

 

Hadde Teslaen din kommet med bensinmotor hadde du i likhet med de fleste andre Tesla-eiere sannsynligvis ikke hatt eller tatt deg råd til den. :)

 

Når jeg sier grisebillig så mener jeg i forhold til alternativet, en tilsvarende størrelse bil.

 

 

Men du bommer totalt, skulle jeg hatt en grisebillig bil hadde jeg kjøpt en mazda 323 eller hva de heter. Da kunne jeg kjørt igjennom bommen dagen lang og fortsatt spart penger. Moms og engangsavgift hadde blitt noen 100 000 mer, da hadde jeg kjøpt en 60d evt s. Driftsutgiftene er lave ja, de hadde de vært uansett på grunn av drivstoffet. Resten er småpenger her på vestlandet. 

 

 

Billig i forhold til alternativet. Når du slipper å betale en halv million i skatt skal det mye til for å ikke kjøpe Tesla.

Jeg vurderer en elbil til men er usikker på om Tesla har god nok bakkeklaring, model X liker jeg rett og slett ikke.

Dessuten kommer snart jaguar i-pace  :)

Lenke til kommentar

 

 

Hadde vært fint om du hadde rett, men når en så stor andel forskere mener det du sier er feil eller ikke kan si hverken ja eller nei så blir det veldig irrasjonelt og føye seg etter en bruker på disk.no som har en slik avatar, det forstår du nok. Og når han i tillegg bruker barnehage logikken "jeg har rett, slik er det bare" ja da blir det enda verre :)

 

 

Det er en misforståelse at forskere støtter hypotesen om menneskeskapt, farlig global oppvarming.

 

Det er enighet om at klimaet er blitt varmere, og at mennesker har en påvirkning. Du puster jo ut CO2 så hver gang du puster ut har du et bidrag til CO2-utslipp.

 

Debatten går på om mennesker kan ha et betydelig bidrag på globalt klima, og om dette bidraget kan være farlig. Rundt disse to spørsmålene ser konsensus ut til å være at klimaet er kaotisk og at menneskelig bidrag drukner bort blant store naturlige variasjoner, samt at mer CO2 og varmere klima vil føre til en grønnere og mer fruktbar planet. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Billig i forhold til alternativet. Når du slipper å betale en halv million i skatt skal det mye til for å ikke kjøpe Tesla.

Jeg vurderer en elbil til men er usikker på om Tesla har god nok bakkeklaring, model X liker jeg rett og slett ikke.

Dessuten kommer snart jaguar i-pace   :)

 

 

Nei faktisk ikke, vet du hvor mye bil du får for 870 000 fra feks bmw? Enormt mye og på mange måter en langt bedre bil, men på noen kan de ikke måle seg. Hestekrefter er gøy men ikke noe jeg trenger(kjørte 2.0D fra bmw før, holder for meg), så da gjennstår bare en faktor og det er teknologien og holdningen til selskapet. Derfor kjøper jeg tesla, selv om det er latterlig dyrt totalt sett. 

 

Kunne kjøpt meg en fin volvo eller bmw for samme pris evt langt billigere, men det er så lite fristende med støyen, lukten og drive å betale oljebaroner latterlige summer for lite energi. Også vill jeg kjøre en bil fra ett teknologi selskap. 

 

Men dette er vell ikke troverdig for deg, regner jeg med.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde vært fint om du hadde rett, men når en så stor andel forskere mener det du sier er feil eller ikke kan si hverken ja eller nei så blir det veldig irrasjonelt og føye seg etter en bruker på disk.no som har en slik avatar, det forstår du nok. Og når han i tillegg bruker barnehage logikken "jeg har rett, slik er det bare" ja da blir det enda verre :)

 

 

Det er en misforståelse at forskere støtter hypotesen om menneskeskapt, farlig global oppvarming.

 

Det er enighet om at klimaet er blitt varmere, og at mennesker har en påvirkning. Du puster jo ut CO2 så hver gang du puster ut har du et bidrag til CO2-utslipp.

 

Debatten går på om mennesker kan ha et betydelig bidrag på globalt klima, og om dette bidraget kan være farlig. Rundt disse to spørsmålene ser konsensus ut til å være at klimaet er kaotisk og at menneskelig bidrag drukner bort blant store naturlige variasjoner, samt at mer CO2 og varmere klima vil føre til en grønnere og mer fruktbar planet. :)

 

 

Sa jeg at den støttes? Nei ejg sier at de fleste er uenig med deg, altså at det overhode ikke er menneskeskapt. og det stemmer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Billig i forhold til alternativet. Når du slipper å betale en halv million i skatt skal det mye til for å ikke kjøpe Tesla.

Jeg vurderer en elbil til men er usikker på om Tesla har god nok bakkeklaring, model X liker jeg rett og slett ikke.

Dessuten kommer snart jaguar i-pace   :)

 

 

Nei faktisk ikke, vet du hvor mye bil du får for 870 000 fra feks bmw? Enormt mye og på mange måter en langt bedre bil, men på noen kan de ikke måle seg. Hestekrefter er gøy men ikke noe jeg trenger(kjørte 2.0D fra bmw før, holder for meg), så da gjennstår bare en faktor og det er teknologien og holdningen til selskapet. Derfor kjøper jeg tesla, selv om det er latterlig dyrt totalt sett. 

 

Kunne kjøpt meg en fin volvo eller bmw for samme pris evt langt billigere, men det er så lite fristende med støyen, lukten og drive å betale oljebaroner latterlige summer for lite energi. Også vill jeg kjøre en bil fra ett teknologi selskap. 

 

Men dette er vell ikke troverdig for deg, regner jeg med.

 

 

Skal du ha en superrimelig bil i dag får du det for ca 2000kr i måneden.

 

Det er en 5-6 år gammel Leaf (ligger faktisk en ute på finn nå med nytt batteri fra 2015) og inkluderer driftsutgifter, nedbetaling på eventuelt lån, forsikring, bompenger, årsavgift.

 

Hvis du har et budsjett på 2000 kr i måneden inkludert bensin, forsikring og pendling gjennom bomstasjoner hvor mye beninbil får du for pengene da? :)

 

 

Med Tesla mot BMW blir det er tilsvarende regnestykke, bensinbilen du får til samme totalpris kan ikke måle seg siden staten tar en så stor del av kaken gjennom avgifter.

 

 

Her definerer jeg totalpris som innkjøpspris + driftsutgifter.

 

Det vesentlige er å se på hva bilen faktisk koster deg (totalpris), først da får du riktig oversikt over pris.

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Billig i forhold til alternativet. Når du slipper å betale en halv million i skatt skal det mye til for å ikke kjøpe Tesla.

Jeg vurderer en elbil til men er usikker på om Tesla har god nok bakkeklaring, model X liker jeg rett og slett ikke.

Dessuten kommer snart jaguar i-pace   :)

 

 

Nei faktisk ikke, vet du hvor mye bil du får for 870 000 fra feks bmw? Enormt mye og på mange måter en langt bedre bil, men på noen kan de ikke måle seg. Hestekrefter er gøy men ikke noe jeg trenger(kjørte 2.0D fra bmw før, holder for meg), så da gjennstår bare en faktor og det er teknologien og holdningen til selskapet. Derfor kjøper jeg tesla, selv om det er latterlig dyrt totalt sett. 

 

Kunne kjøpt meg en fin volvo eller bmw for samme pris evt langt billigere, men det er så lite fristende med støyen, lukten og drive å betale oljebaroner latterlige summer for lite energi. Også vill jeg kjøre en bil fra ett teknologi selskap. 

 

Men dette er vell ikke troverdig for deg, regner jeg med.

 

 

Skal du ha en superrimelig bil i dag får du det for ca 2000kr i måneden.

 

Det er en 5-6 år gammel Leaf (ligger faktisk en ute på finn nå med nytt batteri fra 2015) og inkluderer driftsutgifter, nedbetaling på eventuelt lån, forsikring, bompenger, årsavgift.

 

Hvis du har et budsjett på 2000 kr i måneden inkludert bensin, forsikring og pendling gjennom bomstasjoner hvor mye beninbil får du for pengene da? :)

 

 

Med Tesla mot BMW blir det er tilsvarende regnestykke, bensinbilen du får til samme totalpris kan ikke måle seg siden staten tar en så stor del av kaken gjennom avgifter.

 

 

Her definerer jeg totalpris som innkjøpspris + driftsutgifter.

 

Det vesentlige er å se på hva bilen faktisk koster deg (totalpris), først da får du riktig oversikt over pris.

 

 

Si jeg kjøper ett vrak av en bil til tja 20 - 30 000. Dette trenger jeg åpenbart ikke lån på. Betalte ca en betaling til bompenger i året, mener den er på rundt 5000. Kjører 1000km+ pr måned som gir ca 50 liter bensin/diesel. Forsikring på noe slikt er snakk om 100 lapper. Osv. Det blir ganske billig. Men at det er billig å kjøre leaf er det vell ingen tvil om, det er uansett ikke poenget her. Du mener folk kjøper tesla for det er grisebillig, det er det ikke. 

 

Men at det er ett rimelig alternativ til andre nye flotte biler, det er jo åpenbart. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Billig i forhold til alternativet. Når du slipper å betale en halv million i skatt skal det mye til for å ikke kjøpe Tesla.

Jeg vurderer en elbil til men er usikker på om Tesla har god nok bakkeklaring, model X liker jeg rett og slett ikke.

Dessuten kommer snart jaguar i-pace   :)

 

 

Nei faktisk ikke, vet du hvor mye bil du får for 870 000 fra feks bmw? Enormt mye og på mange måter en langt bedre bil, men på noen kan de ikke måle seg. Hestekrefter er gøy men ikke noe jeg trenger(kjørte 2.0D fra bmw før, holder for meg), så da gjennstår bare en faktor og det er teknologien og holdningen til selskapet. Derfor kjøper jeg tesla, selv om det er latterlig dyrt totalt sett. 

 

Kunne kjøpt meg en fin volvo eller bmw for samme pris evt langt billigere, men det er så lite fristende med støyen, lukten og drive å betale oljebaroner latterlige summer for lite energi. Også vill jeg kjøre en bil fra ett teknologi selskap. 

 

Men dette er vell ikke troverdig for deg, regner jeg med.

 

 

Skal du ha en superrimelig bil i dag får du det for ca 2000kr i måneden.

 

Det er en 5-6 år gammel Leaf (ligger faktisk en ute på finn nå med nytt batteri fra 2015) og inkluderer driftsutgifter, nedbetaling på eventuelt lån, forsikring, bompenger, årsavgift.

 

Hvis du har et budsjett på 2000 kr i måneden inkludert bensin, forsikring og pendling gjennom bomstasjoner hvor mye beninbil får du for pengene da? :)

 

 

Med Tesla mot BMW blir det er tilsvarende regnestykke, bensinbilen du får til samme totalpris kan ikke måle seg siden staten tar en så stor del av kaken gjennom avgifter.

 

 

Her definerer jeg totalpris som innkjøpspris + driftsutgifter.

 

Det vesentlige er å se på hva bilen faktisk koster deg (totalpris), først da får du riktig oversikt over pris.

 

 

Si jeg kjøper ett vrak av en bil til tja 20 - 30 000. Dette trenger jeg åpenbart ikke lån på. Betalte ca en betaling til bompenger i året, mener den er på rundt 5000. Kjører 1000km+ pr måned som gir ca 50 liter bensin/diesel. Forsikring på noe slikt er snakk om 100 lapper. Osv. Det blir ganske billig. Men at det er billig å kjøre leaf er det vell ingen tvil om, det er uansett ikke poenget her. Du mener folk kjøper tesla for det er grisebillig, det er det ikke. 

 

Men at det er ett rimelig alternativ til andre nye flotte biler, det er jo åpenbart. 

 

 

 

Leaf eller et vrak? Klart mange velger leaf da :)

 

Elbil = Betal for bilen

 

Fossilbil = betal ca halvparten for bilen og halvparten til et sort skattehull

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Leaf eller et vrak? Klart mange velger leaf da :)

 

Elbil = Betal for bilen

 

Fossilbil = betal ca halvparten for bilen og halvparten til et sort skattehull

 

 

Igjen, det var tesla du skulle på død å liv si at var så billig. Nå er du over på elbil generelt og det er helt åpenbart. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Hadde vært fint om du hadde rett, men når en så stor andel forskere mener det du sier er feil eller ikke kan si hverken ja eller nei så blir det veldig irrasjonelt og føye seg etter en bruker på disk.no som har en slik avatar, det forstår du nok. Og når han i tillegg bruker barnehage logikken "jeg har rett, slik er det bare" ja da blir det enda verre :)

 

 

Det er en misforståelse at forskere støtter hypotesen om menneskeskapt, farlig global oppvarming.

 

Det er enighet om at klimaet er blitt varmere, og at mennesker har en påvirkning. Du puster jo ut CO2 så hver gang du puster ut har du et bidrag til CO2-utslipp.

 

Hæ? Vi puster ut CO2 - JA, men vi tilfører ikke mer CO2 på utpusten, da vi først og fremst puster CO2 INN sammen med det sårt trengte oksygenet. Har du en omvendt fotosyntese nedi lungene dine du eller?  :wallbash:

 

EDIT: Og beklager frekkheten min over her, men makan :huh:

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Leaf eller et vrak? Klart mange velger leaf da :)

 

Elbil = Betal for bilen

 

Fossilbil = betal ca halvparten for bilen og halvparten til et sort skattehull

 

 

Igjen, det var tesla du skulle på død å liv si at var så billig. Nå er du over på elbil generelt og det er helt åpenbart. 

 

 

Se hva en tilsvarende sedan koster som akselererer fra 0-100km/t på 2,7 sekunder, Tesla blir ganske rimelig i forhold :)

 

Men billig blir litt galt ordvalg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...