Gå til innhold

En halv milliard i momsfritak for Tesla-kjøpere


Anbefalte innlegg

 

Hvilke beviser? Du er ikke noe bedre naar du selv bare sier slik.

Hva med å spørre høflig om dokumentasjon, istedet for den sedvanlige sjikanen? Dette har som sagt vært kjent lenge, og jeg mener da du har vært aktiv i tråder hvor dette har blitt dokumentert ettertrykkelig. Har du selektiv hukommelse?

 

http://lmgtfy.com/?q=effect+of+congestion+charge

 

 

Sjikane? Nå må du gi deg, det var en åpenbar påpekning. Du var altså ikke noe bedre. Og nei jeg har ikke det, var ikke det litt sjikanerende da? Men det går bra, tåler slik :) "effect of congestion charge", du må først påvise at elbiler forårsaker det da vet du... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

Fordi Tesla har fått avgiftsfritak lenge nok.

 

Hva med Nissan, VW, Renault, Peugeot, KIA osv. De har avgiftsfritak de også..

 

...

Når Tesla kommer med sin Model 3 skal jeg nyansere det til å si Tesla unntatt Model 3.

...

Jaha? Progressiv MVA altså? Er det noe annet vi skal innføre progressiv MVA på i samme slengen? Biff? Klokker? Motorsager?

(jeg synes altså at gradert MVA er idioti, verken mer eller mindre)

 

Grunnen til å opprettholde støtten noen få år til er at modellutvalg og priser ikke er bra nok ennå. Ut fra hva produsentene har varslet så ser det for meg ut som -20 kan være et greit år å innføre MVA på elbil. 5% første året, justert opp 5% i året til vi når 25%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"effect of congestion charge", du må først påvise at elbiler forårsaker det da vet du...

Eh, nei. Har du allerede glemt hva du ba meg om å dokumentere? Kahuna, hva er det egentlig du forsøker å si? At penger ikke betyr noe? At oljefondet er så stort at det bare er dumt å tenke samfunnsøkonomisk?
Lenke til kommentar

Tviler ikke på at helsefordelen av elbil er enorm, men akkurat her bør nok Bellona se det i proporsjon til både vedfyring og landstrøm til skip.

Hvorfor? Det ene utelukker ikke det andre.

Hvorfor man bør se ting i proporsjon? Fordi det blir lettere å proporsjonere ut tiltak slik at de monner bedre enn om man ser seg blind på en av tingene.

 

Jeg har ikke snakket om å utelukke noe..

Lenke til kommentar

 

"effect of congestion charge", du må først påvise at elbiler forårsaker det da vet du...

Eh, nei. Har du allerede glemt hva du ba meg om å dokumentere? Kahuna, hva er det egentlig du forsøker å si? At penger ikke betyr noe? At oljefondet er så stort at det bare er dumt å tenke samfunnsøkonomisk?

 

 

Nei, du mente at elbiler økte trafikken, så linker du til problemer av økt trafikk. tullball som vanlig, hva var det du kalte slik igjen? Propaganda? tror det var noe slik, sliter med husken vet du :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er irrelevant. Flere elbiler og færre fossilbiler i seg selv gir bedre luftkvalitet.

Sukk, det var poenget som du ville sett hvis du hadde lest innlegget.

 

Mindre bruk av forbrenningsbiler gir mindre forurensing. Flere elbiler og mer bruk av disse gir i seg selv IKKE mindre forurensing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, du mente at elbiler økte trafikken, så linker du til problemer av økt trafikk. tullball som vanlig, hva var det du kalte slik igjen? Propaganda? tror det var noe slik, sliter med husken vet du :)

Du tuller nå? La oss ta dette steg for steg.

-du har nå fått dokumentasjon på at bompenger gir vesentlig mindre kjøring

-elbiler betaler ikke bompenger

Ergo gir elbiler (med dagens elbilpolitikk) mer kjøring, mer trafikk.

 

Var det for komplisert logisk slutning? Ikke sikker på at jeg er i stand til å gjøre det enklere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 
Du tuller nå? La oss ta dette steg for steg.

-du har nå fått dokumentasjon på at bompenger gir vesentlig mindre kjøring

-elbiler betaler ikke bompenger

Ergo gir elbiler (med dagens elbilpolitikk) mer kjøring, mer trafikk.

 

Var det for komplisert logisk slutning? Ikke sikker på at jeg er i stand til å gjøre det enklere.

 

 

Wow, det er dine store bevis. Det var nesten morsomt. 

Lenke til kommentar

 

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

Fordi Tesla har fått avgiftsfritak lenge nok. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for å opprettholde støtten på dagens nivå. Når jeg da ser den snyltegjengen som har vokst fram her i kjølvannet av subsidiene blir jeg svimmel. Den politiske debatten handler nå om hvorvidt Tesla-eiere også må begynne å bidra til fellesskapet. Når Tesla kommer med sin Model 3 skal jeg nyansere det til å si Tesla unntatt Model 3. Jeg er positiv til sterke incentiver for billigere elbiler, selv om de kanskje bør dreies mot kjøp, ikke drift. Så jeg er positiv til fortsatt momsfritak for billigere elbiler dersom de betaler bompasseringer og parkering.

 

Tesla er bare ett av mange selskaper som produserer elbiler. Avgiftsfritaket er ikke rettet mot Tesla, men mot elbiler. Hvorfor kommer du ikke med fanatiske utbrudd mot andre elbil-merker?

 

Det er uansett fortsatt ønskelig at elbiler erstatter fossilbiler før snarere enn senere. Da må det blant annet avgiftsfritak til, i tillegg til utbygging av ladepunkter m.m. Det er en investering i bedre helse og bedre miljø.

 

 

Forøvrig: Husk at salget av tidligere Tesla-modeller direkte har finansiert Model 3. Musk selv sa at Model 3 var målet hele tiden, helt fra Roadster. Hadde ikke elbiler fått avgiftsfritak så hadde det tatt lenger tid å få "folkemodeller" på veiene.

 

Det oser misunnelse av deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Tviler ikke på at helsefordelen av elbil er enorm, men akkurat her bør nok Bellona se det i proporsjon til både vedfyring og landstrøm til skip.

Hvorfor? Det ene utelukker ikke det andre.

 

Hvorfor man bør se ting i proporsjon? Fordi det blir lettere å proporsjonere ut tiltak slik at de monner bedre enn om man ser seg blind på en av tingene.

 

Jeg har ikke snakket om å utelukke noe..

 

Det er helt nødvendig å erstatte fossilbiler med elbiler. Det er et tiltak som er viktig både for klimaet og lokalmijøet.

Lenke til kommentar

 

Det er irrelevant. Flere elbiler og færre fossilbiler i seg selv gir bedre luftkvalitet.

Sukk, det var poenget som du ville sett hvis du hadde lest innlegget.

 

Mindre bruk av forbrenningsbiler gir mindre forurensing. Flere elbiler og mer bruk av disse gir i seg selv IKKE mindre forurensing.

 

Jo, det å erstatte fossilbiler med elbiler gir mindre forurensning. Og det er det som skjer.

Lenke til kommentar

Forøvrig: Husk at salget av tidligere Tesla-modeller direkte har finansiert Model 3. Musk selv sa at Model 3 var målet hele tiden, helt fra Roadster. Hadde ikke elbiler fått avgiftsfritak så hadde det tatt lenger tid å få "folkemodeller" på veiene.

Så da er målet nådd. La oss nå bruke pengene mer fornuftig.
Lenke til kommentar

 

Forøvrig: Husk at salget av tidligere Tesla-modeller direkte har finansiert Model 3. Musk selv sa at Model 3 var målet hele tiden, helt fra Roadster. Hadde ikke elbiler fått avgiftsfritak så hadde det tatt lenger tid å få "folkemodeller" på veiene.

Så da er målet nådd. La oss nå bruke pengene mer fornuftig.

 

Målet er slett ikke nådd. Målet er å erstatte fossilbiler med elbiler generelt, ikke at Tesla skal få produsere Model 3. Hva faen er galt med deg?

Lenke til kommentar

 

Forøvrig: Husk at salget av tidligere Tesla-modeller direkte har finansiert Model 3. Musk selv sa at Model 3 var målet hele tiden, helt fra Roadster. Hadde ikke elbiler fått avgiftsfritak så hadde det tatt lenger tid å få "folkemodeller" på veiene.

Så da er målet nådd. La oss nå bruke pengene mer fornuftig.

 

"Pengene" er ikke der. Ett avgiftsfritak er ikke det samme som å dele ut penger.

Hadde det vært beregnet MVA på Tesla hadde man neppe hatt kr.500.000.000,- ekstra å rutte med for Norge. 

 

Selv synes jeg det ser kvalmt ut med alle matpakkekjørerne i Tesla innover til Oslo om morgenen, men i det minste så har kaksene byttet ut en svær tysker med noe som går på vannkraft. Hvis ikke det er ett bytte til det bedre, forstår jeg ingenting.

Lenke til kommentar

Tviler ikke på at helsefordelen av elbil er enorm, men akkurat her bør nok Bellona se det i proporsjon til både vedfyring og landstrøm til skip.

Hvorfor? Det ene utelukker ikke det andre.
Hvorfor man bør se ting i proporsjon? Fordi det blir lettere å proporsjonere ut tiltak slik at de monner bedre enn om man ser seg blind på en av tingene.

 

Jeg har ikke snakket om å utelukke noe..

Det er helt nødvendig å erstatte fossilbiler med elbiler. Det er et tiltak som er viktig både for klimaet og lokalmijøet.

Betyr det at du mener man bør se seg blind på en av tingene og ikke se det i proporsjon til andre miljø/klima-tiltak?

Lenke til kommentar

"Pengene" er ikke der.

Helt korrekt, ikke ett øre til fellesskapet, kun en million i minusbidrag til handelsbalansen.

Ett avgiftsfritak er ikke det samme som å dele ut penger.

Helt korrekt, det er å gi avkall på penger. Resultatet er omtrent det samme da. Hvis man nå i det hele tatt bryr seg om penger.

Hadde det vært beregnet MVA på Tesla hadde man neppe hatt kr.500.000.000,- ekstra å rutte med for Norge. 

 

Selv synes jeg det ser kvalmt ut med alle matpakkekjørerne i Tesla innover til Oslo om morgenen, men i det minste så har kaksene byttet ut en svær tysker med noe som går på vannkraft. Hvis ikke det er ett bytte til det bedre, forstår jeg ingenting.

Hvis disse kaksene du snakker om hadde kjørt en svær tysker, så hadde de vel i løpet av ganske få år lagt igjen 500.000,- til felleskassa. Penger som kunne subsidiert fem Model 3 istedet for en Model X. Men pytt, la oss ikke bry oss om miljøet hvis noen kan slippe unna skatter og avgifter.
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor er du så fanatisk opptatt av Tesla?

Fordi Tesla har fått avgiftsfritak lenge nok. Det er ingen rasjonelle argumenter igjen for å opprettholde støtten på dagens nivå. Når jeg da ser den snyltegjengen som har vokst fram her i kjølvannet av subsidiene blir jeg svimmel. Den politiske debatten handler nå om hvorvidt Tesla-eiere også må begynne å bidra til fellesskapet. Når Tesla kommer med sin Model 3 skal jeg nyansere det til å si Tesla unntatt Model 3. Jeg er positiv til sterke incentiver for billigere elbiler, selv om de kanskje bør dreies mot kjøp, ikke drift. Så jeg er positiv til fortsatt momsfritak for billigere elbiler dersom de betaler bompasseringer og parkering.

 

Tesla er bare ett av mange selskaper som produserer elbiler. Avgiftsfritaket er ikke rettet mot Tesla, men mot elbiler. Hvorfor kommer du ikke med fanatiske utbrudd mot andre elbil-merker?

 

Det er uansett fortsatt ønskelig at elbiler erstatter fossilbiler før snarere enn senere. Da må det blant annet avgiftsfritak til, i tillegg til utbygging av ladepunkter m.m. Det er en investering i bedre helse og bedre miljø.

 

 

Forøvrig: Husk at salget av tidligere Tesla-modeller direkte har finansiert Model 3. Musk selv sa at Model 3 var målet hele tiden, helt fra Roadster. Hadde ikke elbiler fått avgiftsfritak så hadde det tatt lenger tid å få "folkemodeller" på veiene.

 

Det oser misunnelse av deg.

 

 

Det er ikke uten grunn at jeg har blokkert Del slik at jeg slipper å se postene hans.

Dessverre dukker de fortsatt opp i noen siteringer.

Summen av hans negative misunnelse overstiger de gode poengene han har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, det å erstatte fossilbiler med elbiler gir mindre forurensning.

Ja, fint, men det har fint lite med hva jeg skrev å gjøre, utover at jeg sa akkurat det samme i det første innlegget.

 

Og det er det som skjer.

Det er ikke gitt. Så for å forstå totaleffekten må vi vite mer om hvor mye elbilkøring som erstatter bilkjøring i konvensjonell bil og hvor mye som kommer ekstra.

 

Det vi kan si fra et kvalitativt ståsted med en rimelig stor grad av sikkerhet er at bruksfordelene som tildeles elbilene vil øke andelen av ekstra bilkjøring. Dette følger ganske enkelt av tilbud og etterspørsel. Vi vet fra trafikkteori at transportbehov er svært elastisk (I.e. det lar seg lett påvirke av prising), så når man senker transportkostnaden for en enkeltgruppe (elbilbrukere) må man forvente å se en økning i transportbruken i denne gruppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...