Gå til innhold

Norges første hydrogenferge skal settes i drift fra 2021


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor MÅ man på død og liv lage hydrogen av strømmen, komprimere gassen for så å lage strøm som lader et batteri når det kan lades direkte fra strømnettet ? Når konsekvensen er minst 3-4 ganger høyere energi og svært mye dyrere infrastruktur som krever langt mer vedlikehold blir det noe religiøst ut av dette. Er ikke målet nullutslipp og som med alt annet her i verden med lavest mulig energiforbruk?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"samt gi konstruktive tilbakemeldinger og bidra til å identifisere mulige «showstoppers» tidligst mulig,"

 

At regelverket er en større utfordring enn teknologien høres noe merkelig ut.

Den største utfordringen er kanskje oljelobbyen og finansdepartementet, som kan se sine inntekter truet.

Hvorfor skal Norge aktivt jobbe for at å fase ut olje og gass, når dette er den største inntektskilden for landet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"samt gi konstruktive tilbakemeldinger og bidra til å identifisere mulige «showstoppers» tidligst mulig,"

 

At regelverket er en større utfordring enn teknologien høres noe merkelig ut.

Den største utfordringen er kanskje oljelobbyen og finansdepartementet, som kan se sine inntekter truet.

Hvorfor skal Norge aktivt jobbe for at å fase ut olje og gass, når dette er den største inntektskilden for landet?

Norge jobber aktivt med å fase inn hydrogen siden naturgass=hydrogen i uoverskuelig fremtid.

Her skal man altså lage en ferge som kan driftes på batterier alene, men stiller krav til at den også skal ha en brenselcelle fordi det er viktig for Norge.

 

Det er også morsomt å lese at man fortsatt venter at personbilmarkedet skal få ned prisen på brenselceller. Etter Daimler la ned sin hydrogensatsning og Hyundai har flyttet fokus over på batterier er det vel Toyota alene som skal gjøre all løftingen på hydrogenfronten

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor?

 

Derfor:

"Dersom departementet gir klarsignal og en avtale med Lyse om strømforsyning til kai blir klar, "

 

De ser sannsynligvis for seg elektrolyse på stedet, noe som vil kreve massive mengder energi. Så hvis Lyse ikke kan levere strøm til tunnel-lys så er vel prosjektet (heldigvis) dødfødt i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

Lenke til kommentar

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

 

Enig. Jeg er ekstremt skeptisk til hydrogenbrenselceller i biler, men vi trenger prøveprosjekter. Hydrogen kan finne en rolle i båter. Kanskje rent batteri er bedre på kortdistanse ferger, men kanskje hydrogen er bedre på langdistanse båter. Man må begynne smått, så å teste hydrogen på ferger først er lurt.

Lenke til kommentar

Sånn går det når staten ikke støtter grunnforskning men i stedet støtter en teknologi de ikke skjønner, men liker. Hydrogen kommer til å floppe totalt, og vi får ikke en ting igjen for investeringene.

 

Kanskje det er fordi det minner mer om olje at norske politikere og byråkrater har slik tro på eventyrene folk som Spetalen (Mr. Spetakkel) serverer dem? Ikke vet jeg, men det er idioti og det vil bli klart for alle ingen ti år.

Lenke til kommentar

 

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

 

Enig. Jeg er ekstremt skeptisk til hydrogenbrenselceller i biler, men vi trenger prøveprosjekter. Hydrogen kan finne en rolle i båter. Kanskje rent batteri er bedre på kortdistanse ferger, men kanskje hydrogen er bedre på langdistanse båter. Man må begynne smått, så å teste hydrogen på ferger først er lurt.

Hydrogen er håpløst. Effektivitet alene bør diskvalifisere det fra prosjekter som dette. Grunnforskning derimot er smart.

 

Enormt mye kan oppnås bare ved å kreve renere drivstoff i skip. De bruker jo det billigste som er lov, og nå er nesten alt lov! Seriehybrider med elmotor og lading av batterier i havn kan hjelpe ytterligere, men mest på kortere strekninger.

 

Hydrogen er så ineffektivt at vi ville redusert utslippene mer om vi eksporterte strømmen som kreves for å lage hydrogenet til kontinentet. Det er også dyrt i drift selv helt uten avgifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

 

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

Enig. Jeg er ekstremt skeptisk til hydrogenbrenselceller i biler, men vi trenger prøveprosjekter. Hydrogen kan finne en rolle i båter. Kanskje rent batteri er bedre på kortdistanse ferger, men kanskje hydrogen er bedre på langdistanse båter. Man må begynne smått, så å teste hydrogen på ferger først er lurt.

Hydrogen er håpløst. Effektivitet alene bør diskvalifisere det fra prosjekter som dette. Grunnforskning derimot er smart.

 

Enormt mye kan oppnås bare ved å kreve renere drivstoff i skip. De bruker jo det billigste som er lov, og nå er nesten alt lov! Seriehybrider med elmotor og lading av batterier i havn kan hjelpe ytterligere, men mest på kortere strekninger.

 

Hydrogen er så ineffektivt at vi ville redusert utslippene mer om vi eksporterte strømmen som kreves for å lage hydrogenet til kontinentet. Det er også dyrt i drift selv helt uten avgifter.

 

 

Jada, vi har hørt denne regla og ingen av oss snakker om effektivitet, Jeg snakker om lagringsevne, noe som (desverre) er avgjørende for nytten til en teknologi. 

Lenke til kommentar

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

Sammenligningen med olje er ubrukelig. Hydrogen kan på ingen måte sammenlignes med oljen og den situasjonen verden var i den gangen.

Lenke til kommentar

Batteri- elektrisk er mer effektivt.

Hydrogen-elektrisk  kan gi lengre transportstrekninger og kortere fylletid.

Et samarbeid burde være godt for hele (det fornybare) samfunnet.

Som i andre  (samfunns-)spørsmål ser det ut som om religion/tro står mot viten og felles beste.

 

*Å overbevise i tro er vanskeligere enn å overbevise i kunnskap.* 

Adolf Hitler

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

 

Hydrogen er nok ikke så dårlig på lengre distanser. Hydrogenlagring slår fortsatt batterier så det holder på kg/wh og l/wh så på kraftkrevende langdistansebruk kan det ha sin nytte. I biler spørst det på pris/kompleksitet/infrastruktur og teknologiutviklingen.

 

Det som iallefall er galskap er å IKKE teste ut hydrogen. De som sier det, gir meg vibber til oljeletingen på 60-tallet. Hvorfor skulle vi liksom bruke millioner av kroner på å lete etter olje på norsk sokkel.

Sammenligningen med olje er ubrukelig. Hydrogen kan på ingen måte sammenlignes med oljen og den situasjonen verden var i den gangen.

Da er det vanlig at man forklarer sin påstand.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Oljen ga nye muligheter. I dag er det elektrisk som gir nye muligheter. Hydrogen henger igjen som en gammel, utdatert, ekstremt lite effektiv måte å gjøre det.

 

Beklager, men dette blir for banalt. Klarer du ikke å forstå at olje, elektrisk og hydrogen er nødvendig hver for seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...