Gå til innhold

Hvor verdifullt er IKT fagbrev?

f80f

Anbefalte innlegg

Ble aldri noe læreplass på meg(bla. sosial angst som gjorde intervjuer kjipe), nå snart ferdig med studier utenfor IT, og usikker på hva jeg har lyst til videre. Om jeg ikke finner noe jeg har mer lyst til, lurer jeg på om det er lurt å sikte på fagbrevet. Helst utenom læreplass, selv om det kanskje er langt vanskeligere. Har mye kunnskap, men ikke allverdens med AD osv.

Hvordan er det evt i forhold til CCENT/CCNA/CCNP? Vet ikke om det også finnes noe liknende for Linux, begynner å bli glad i det (mest Ubuntu til nå, tenker kanskje Arch senere.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tok fagbrevet i IKT-driftsfag for ca 10 år siden, og jeg kan ikke huske sist jeg så en utlyst stilling hvor fagbrevet ville vært relevant.

Etterspørselen har lenge vært dalende, og med tanke på den økende bruken av kompliserte skybaserte tjenester er dette slettes ikke overraskende. Det trengs selvsagt fortsatt driftere, men man må ha mye mer mellom ørene; så et studie innenfor drift av datanettverk er nok heller å anbefale.

EDIT: Sertifiseringer har jeg ikke så mye peiling på, men man i hvertfall ha god og solid utdanning i bunnen først eller bøttevis med erfaring.

Endret av nightowl
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er for øyeblikket lærling, men har skaffet meg jobb på et veldig attraktivt firma etter lærlingtiden.

Fagbrevet innen IKT-Servicefag sier egentlig veldig lite om kunnskapen din, da det er massive variasjoner på kunnskap. Dette er pga. varierende IKT-linjer på skolene og stor variasjon på lærlingplasser. 

Siden du ønsker å ta fagbrevet uten å være lærling, kommer du selvfølgelig til å stille svakere enn de andre som har hatt lærlingplass (pga. ingen praktisk erfaring). Derfor må du finne måter å skille deg ut på.

Det som kanskje kan redde deg, er om du kan vise til interesse og kompetanse innenfor IT på fritiden din. Nå tenker jeg f.eks. et hjemmelabb oppsett som gjør at du kanskje kan forklare bort din mangel på real-world erfaring.

Fokuser på å lære deg PowerShell / automasjon generelt. Tror min interesse for automasjon er grunnen til at jeg fikk den jobben jeg fikk, selv om jeg er lærling på en videregående skole (generelt dårlig rykte på lærlinger fra skoler).

Sjekk ut:

https://reddit.com/r/Homelab

https://reddit.com/r/PowerShell

https://reddit.com/r/Sysadmin

https://www.reddit.com/r/linuxadmin

Jeg kan også anbefale boken Learn Windows PowerShell in a Month of Lunches .

---

Edit: Siden du nevner Linux kan jeg også anbefale Learn You Bash for å lære shell-scripting. I tillegg burde du vurdere å sjekke ut config management systemer som f.eks. Ansible, og kanskje Learn Python The Hard Way.

Her er også en ganske stor guide på hvordan du kan lære Linux sysadmin stuff.

Endret av clipEvent
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. 

Mitt navn er Nicolai, og jeg har fagbrev i IKT-servicefag, i dag studerer jeg forkurs for ingeniør utdanning og er på siste etappe til dataingeniør studiet. 

Først ønsker å besvare deg på om fagbrev er noe verdt i dag, for å besvare dette ønsker jeg å ta deg med på hvordan jeg tenker. 
Fagbrev er verdt noe, men det er snakk om å endre hele planen til IKT-Servicefag.
Du kan lese mer om dette i en facebook gruppe "interesse gruppe for IKT faget")

https://www.facebook.com/groups/1717105291920160/

Selv har jeg alltid vært veldig interessert i IT og teknologi generelt, og selvom lærestedet jeg var på ønsket at jeg skulle tanke PC-er så hadde jeg meget stor interesse til å lære nye ting. Jeg vil si at stedet var flott med tanke på erfaring osv, men opplegget deres var ikke veldig bra uten at det er farlig at jeg skriver der her. 

Siden jeg hadde så stor interesse så begynte jeg å henge meg på ansatte som hadde peiling på ting jeg interesserte meg for, eksempelvis systemet Microsoft System Center.
Når jeg hadde tid og hadde gjort sakene mine satt jeg meg ned å leste på nettet, så på videoer og jeg satt opp en egen LAB for å lære!
Jeg brukte også mye av tiden utenfor lærestedet når jeg hadde mulighet til det, og dette gjorde at jeg lærte Active Directory, Hyper-V, MDT osv. 

Jeg løste også utfordringer med Config Manager som oppstod, og kunne vise til interesse og pågangsmot. 
Når vi hadde fagprøve fikk vi en oppgave med å sette opp OU i AD, med en tenkt organisasjon osv. 
Det ble utlevert 2 minne penner med Windows 7, iso fil. Og kravet var at det skulle installeres noen programmer på disse maskinene. 

Siden jeg hadde lest og lært så mye jeg bare kunne om IT og teknologi, så satt jeg opp serveren med Hyper-V og hostet en virtuell maskin av MDT som er en tynnversjon av Config Manager, men som gjør at man kan automatisere alt man har lyst til. 

Det gikk mye tid til å sette opp dette, men dette skulle jeg få til! Det endte med at jeg automatiserte operativsystemet og laget en task sequence som installerte alle programmene som skulle installeres etter hverandre. (eks - libre office, vlc, og andre diverse programmer)

GPO osv skulle også bli satt, og dette ble gjort i fra Group Policy fra AD kontrolleren. 
Siden vi bare hadde en server som jeg benyttet til Hyper-V så skrev jeg at det lønner seg å ha en server til med AD om Hyper-V serveren skulle gå ned. 

Alt som skulle gjøres manuelt, utførte jeg med PowerShell og sensor var strålende fornøyd. 
Dette skriver jeg ikke for å skryte, men for å vise at ting er mulig om man viser "STOR" interesse osv, og at det ikke alltid er man er like heldig med opplæringen som blir gitt på hvert enkelt lærested. 
Jeg kan linke til fagprøven min om dette er ønskelig. 

Uansett, er fagbrev i dag nyttig innenfor IKT? Både ja og nei! Du nevner sertifiseringer og det er flott det, slik jeg tenker så vil utviklingen fortsette og fortsette og man må finne ut om man vil være med på utviklingen eller om man ønsker å stå på den andre siden når det skjer. 

Selvom jeg har lært mye på egenhånd, så er jeg absolutt ikke utlært det blir man ikke med et fagbrev det er en evt, bedrift som kan hjelpe deg til å lære så mye som mulig, men dette kommer helt an på bedriften. Bedrifter vet også at fagbrev har en dårligere rangstige når det kommer til lønn, og det er derfor nyttig for bedrifter og ansette en med fagbrev. 

Nå er det slik at utviklingen ikke stopper opp, og da tenker jeg spesielt på dette som vi opplever med "Kunstig intelligens" du kan lese mer om dette på nettet. 
Jeg tenker slik: Bedrifter vil etter hvert trenge folk med spiss kompetanse på et område, og det vil derfor ikke være nok med fagbrev. Legg merke til hvor mange bedrifter i Norge i dag som har driften "outsourcet" det vil si at et annet selskap sørger for drift, det betyr mindre ansatte og mer penger for bedriften. 

Om man tar flere sertifiseringer, så vil man selvfølgelig bli dyktig, men ved å ta høyere utdannelse vil man kunne få spiss kompetanse på et område en evt bedrift har behov for.

Uansett om du er skole lei idag, så anbefaler jeg deg å tenke deg nøye om før du tar valget ditt.
Jeg tror at vi mennesker får til det vi har lyst til å få til, men det krever pågangs mot og interesse!

Selv tok jeg et oppgjør med meg selv da jeg jobbet i en bedrift I Oslo hvor jeg hadde ansvar for Microsoft servere, Hyper-V, Vmware, Linux og nettverk. Dette bare en kort stund etter at jeg var ferdig med fagbrevet mitt. Men jeg hadde tatt 70-410 eksamen og hadde tittelen MCP - Microsoft Certified Professional.  Noe som gjorde at jeg hadde litt peiling på det jeg drev med. 

Jeg bestemte meg for å si opp jobben, sette meg på skole benken og endre hele yrket mitt over til "software engineering". 
Selv har jeg ikke alltid vært like skole glad, men det endte med at jeg begynte på Forkurs for ingeniør utdanning og nå har jeg blitt veldig glad i realfag! 
Hvorfor skal jeg jobbe med drift når det en dag kan komme til å bli automatisert? meg inkludert. Nei, bedrifter trenger "spisskompetanse" slik at de ikke kan erstatte deg med det første en dag det skal bli litt vanskelig i selskapet. 
Hvorfor heller ikke være på siden hvor du er en som er med på å automatisere jobbene (if you can´t beat them, join them instead)

Er klar over at dette svaret ble veldig langt, men jeg ønsket å sette deg litt inn i tankegangen min ovenfor IT verden og fremtiden. 
Det at du har sosial angst er synd å høre, og jeg kjenner ikke deg men dette er nok noe man kan jobbe med litt etter litt.
Ønsker å spørre deg helt til slutt: Hva har du mest lyst til å gjøre?

Ble aldri noe læreplass på meg(bla. sosial angst som gjorde intervjuer kjipe), nå snart ferdig med studier utenfor IT, og usikker på hva jeg har lyst til videre. Om jeg ikke finner noe jeg har mer lyst til, lurer jeg på om det er lurt å sikte på fagbrevet. Helst utenom læreplass, selv om det kanskje er langt vanskeligere. Har mye kunnskap, men ikke allverdens med AD osv.

Hvordan er det evt i forhold til CCENT/CCNA/CCNP? Vet ikke om det også finnes noe liknende for Linux, begynner å bli glad i det (mest Ubuntu til nå, tenker kanskje Arch senere.)

Lenke til kommentar

Takk for svarene. Skal se på flere av tingene som ble foreslått. Når det kommer til hva jeg vil gjøre, er jeg usikker. Web utvikler er ganske interessant, men vil ha bedre forståelse av det før jeg prøver på jobb med det. Veldig fleksibel arbeidstid er veldig attraktivt. Samme er variasjon både i oppgaver, og omgivelser.

Tenker jeg lærer meg mest mulig i tiden fremover, mens jeg bestemmer meg for neste steg. Flere variabler enn bare jobb jeg må ta hensyn til. Lettere å ta gode avgjørelser når jeg er helt ferdig med studier. Og mens mer studier er en mulighet i fremtiden, så trenger jeg en veldig god pause før den tid. Studiet jeg har gått igjennom var ganske forferdelig alt i alt. Grunnet dette, og at jeg er dritlei av timesvis med pendling hver dag, og annet, er jeg veldig mentalt sliten. På fridager er det som om jeg er på NZT-48.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...