Gå til innhold

Går det mot en ny verdenskrig?

Anbefalte innlegg

Kommer litt ann på om nasjonalismen fortsetter å vokse

Det får man da inderlig håpe.

Nasjonalisme er den største trusselen mot fred i dagens verdensamfunn. Den er ekstremt skadelig. Vi trenger sammarbeid, ikke isolasjon.

Forsåvidt korrekt, men nasjonalismen er en motreaksjon på politisk elitisme, som når nye høyder nå for tiden.

Norske fellesverdier og ressurser selges billig til utlandet (skog, fisk, infrastruktur, velferdstjenester) samtidig som mer og mer av demokratiet flyttes bort fra velgere, og over i hendene på EU og multinasjonale selskaper (TISA).

Om dette skal snu må politikerne innse at de jobber for folket, ikke seg selv, Google, BP, Amazon osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-329093

Hvorfor spiller det noen rolle om det blir krig eller ikke, vi er fucked uansett. Siden forrige krig kommer neste krig alltid nærmere.

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor man skal eskalere det til en verdenskrig. Det er ingen polariserte fløyer i dagens turbulente klima. Takket være globaliseringen, tettere allianser og ressursavhengighet gjennom handel så er det i ingen sin interesse å føre en verdenskrig. Imperialismen er død.

Lenke til kommentar

Pøh, Pentagram... Vinneren bestemmer hvem som startet og det er alltid taperen. :)

Tror du det vil bli noen vinner i en eventuell tredje verdenskrig? Dagens militærmakter er noe helt annet enn de var under første og andre verdenskrig og en tredje verdenskrig ville trolig gjøre slutt på jordkloden. For dem som eventuelt ville overlevd ville det neppe vært mye tilbake.

Et godt sitat, men jeg har glemt hvem som sa det: "Jeg vet ikke hvordan tredje verdenskrig vil bli utkjempet, men de fjerde vil bli utkjempet med stokker og stein"...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Pøh, Pentagram... Vinneren bestemmer hvem som startet og det er alltid taperen. :)

Tror du det vil bli noen vinner i en eventuell tredje verdenskrig? Dagens militærmakter er noe helt annet enn de var under første og andre verdenskrig og en tredje verdenskrig ville trolig gjøre slutt på jordkloden. For dem som eventuelt ville overlevd ville det neppe vært mye tilbake.

Et godt sitat, men jeg har glemt hvem som sa det: "Jeg vet ikke hvordan tredje verdenskrig vil bli utkjempet, men de fjerde vil bli utkjempet med stokker og stein"...

Han som sa det var Einstein. Einstein var god på fysikk, men ikke krig.

Til alle tider har folk påstått, forventet og forfektet at den neste krigen vil utslette alt liv på jorden, og være verdens undergang. Jeg har null tro på at det vil skje denne gangen heller. :)

Lenke til kommentar

Morsomt å lese om folk som skriver om proteksjonisme og at det ikke er bra. Er ikke alle her nordmenn?

Hvis du f.eks går i en norsk dagligvarebutikk, ser du mye utenlandsk mat der? Hvor mye av kjøttet er ikke norsk? Når du kjøper kjøper ost og vil ha noe europeisk, hvordan er prisene? Kan det være at prisene er høye pga importskatt på utenlandsk ost? Selv om du kjøper asiatiske produkter så er de fortsatt laget av Orkla eller lignende. Hvertfall ikke importert.

Hvorfor er ikke Norge med i EU? Er det ikke for å beskytte deler av norsk økonomi og norske arbeidsplasser, som ikke overlever i konkurransen med EU? Er det ikke definisjonen av proteksjonisme? 

Så Norge er proteksjonistisk. Ser dere da på Norge som et typisk land som er en fare for verdensfreden? 

Og hvilket parti har gått mye frem i det siste i Norge? Et parti som står for både proteksjonisme og nasjonalisme. Krigspartiet ?!? Senterpartiet. 

Så folk som mener nasjonalisme og proteksjonisme uansett form er negativt og bidrar til krig osv. Se på SP. Se på vårt eget land. Det er åpenbart ikke riktig. Så det at andre land blir mer som Norge f.eks ville jeg sagt bidrar til å minske spenningen i verden, ikke øke den. Nasjonalisme og proteksjonisme trenger ikke å være Hitler...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Han som sa det var Einstein. Einstein var god på fysikk, men ikke krig.

Til alle tider har folk påstått, forventet og forfektet at den neste krigen vil utslette alt liv på jorden, og være verdens undergang. Jeg har null tro på at det vil skje denne gangen heller. :)

Ikke jeg heller for jeg har ikke noen tro på en ny verdenskrig.

Lenke til kommentar

Synes situasjonen kommer veldig godt fram her: Sent og farlig situasjon, men med svært liten sansynelighet for at det vil eksplodere nettopp fordi skadene vil bli så enorme!

Ekspert om Nord-Korea: Stor risiko for krig

Forskningsprofessor Stein Tønnesson mener det er stor risiko for krig mellom USA og Nord-Korea. Han frykter kolossale tap av menneskeliv.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/nord-korea/ekspert-om-nord-korea-stor-risiko-for-krig/a/23974957/

Lenke til kommentar

Krig er noe av det dummeste som er oppfunnet. Man kan krige og drepe hverandre om å eie en fjelltopp, men om hundre år så ligger den fjelltoppen der uansett hvem som eier den. Det er bortkastet energi og unødige lidelser for masse mennesker.

Vi lever dessverre i en helt sinnsyk verden, og sterke krefter i verden ønsker å forhindre at verden blir frisk.

Om 500 år eller 1000 år vil de se på denne tidsperioden nå som en mørk tidsperiode i menneskehetens historie og riste på hodet. Med mindre de sinnsyke kreftene som er i sving i samfunnet nå faktisk klarer å anskaffe seg et globalt tyranni som varer i evigheten. Da vil folk leve i et tyranni uten å være klar over det om 500 år, og historien blir omskrevet som det passer dem som sitter med makten over alle andre og misbruker denne for å holde alle som slaver.

Et slikt tyranni må vi ikke la skje.

Det er dog langt på vei nå, og perioden fremover vil være avgjørende for om menneskeheten dør ut, får et evigvarende tyranni eller ett fritt "utopia".

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Mørkeste perioden for Europa er middelalderen. Skal mye til for å slå den.

Se på hvor latterlig mange mennesker som døde % vis. Hvor mye krig, sult osv. Hvor mye undertrykkelse fra kirke osv. Europeere var ganske drøye før i tiden. Jeg ville sagt det Europa er best på av alt er krig, og det er derfor Europa er fremst i verden på så mye. Problemet nå er at Europa har fått oppleve hvordan krig ble stadig mer globalt og destruktivt. Så det begynte å bli klart for de fleste at krig nå var for destruktivt til at du kom til å tjene noe på det. Så derfor tror jeg krig frister ekstremt lite. Det er og veeeldig uklart hvordan land i verden vil stille seg. Vil de slåss? Hvilken side vil de gå inn på? Under 2. verdenskrig var sidene i krigen mye klarere. Nå har langt flere land fått evne til å sloss for seg selv, og utenfor landets grenser. Eksempelvis Kina og India. Kina kommer aldri i livet til å tape til Japan. India er ikke britisk koloni. Og begge kan gå inn og invadere andre land etter fri vilje. Midtøsten er og mye sterkere militært nå enn før. Spesielt takket være USA. De fleste afrikanske land har nok ikke så mye slagkraft og svake stater(altså kontroll over land), men guerilla krigene der hadde blitt mareritt. Samtidig hadde nok kineserene kunne sendt nok soldater til å holde kontroll.

Og selv innenfor NATO. Hvor stor er viljen blant EU land for en større offensiv krig? Tror den er rimelig nær 0. USA har kanskje en stor privat militærsektor og tjener masse på det og slikt, men tror det er få i Europa som ser noe poeng i å gå å krige så mye andre steder. Kina har og 0 grunn til å sloss mot noen. De har masse ressurser og potensiale i eget land, og nok jobb med å få utnyttet det. De trenger ikke mer.

Vi lever i en fredelig periode, og jeg tror at slik som verden er i dag, så er det få som har å tjene på noe annet. Så da kommer det til å fortsette slik.

Lenke til kommentar

Krig er noe av det dummeste som er oppfunnet. Man kan krige og drepe hverandre om å eie en fjelltopp, men om hundre år så ligger den fjelltoppen der uansett hvem som eier den. Det er bortkastet energi og unødige lidelser for masse mennesker.

Men en fjelltopp er et dårlig eksempel. Olje, gass, ferskvann og annet man kan tjene penger på og slik få makt av er langt bedre eksempler. Nå dreier også mange kriger seg rett og slett om frihet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...