Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Liten el bil, overgang fra vanlig stikk til elbil stikk?

Anbefalte innlegg

Hei. Fikk meg en Twizy idag. dette er en liten el bil. Den har kabel intigrert i bilen som jeg bare trekker ut for å ladde. Dette er en helt vanlig kontakt. finnes det overgang til sånn el bil kontakt?  Har ladestasjon på arbeid men er kun sånn feite el bil kontakter som kan brukes... 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

mange ladestasjoner (de fleste jeg har sett) har jo vanlig stikk kontakt (for egen medbrakt lader, eller sånn du har) du tenker sikkert på hurtiglader nå som f.eks chademo, men twizyen har ikke hurtiglader, altså må du finne vanlig stikk kontakt. 

og det er det kjipe med en ellers veldig kul bil for du har fryktelig begrensa rekkevidde og lademuligheter på den lille saken

Endret av marius77
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Lest gjennom specs på Twizy nå, den støtter kun bruk av den medfølgende laderen. Du må derfor lade med vanlig stikkontakt.

De aller fleste elbiler har en kontakt som heter Type 2 Mode 3, og til denne kan man koble til både en ladekladd med stikkontakt (vanlig schuko eller industrikontakt), eller en AC-lader som støtter opptil 22 kW semi-hurtiglader. De fleste elbiler (unntatt Focus, Zoe, MB b-klasse og sikkert andre også) støtter også DC-hurtiglading, med 50 KW eller mer, men da med en annen kontakt, enten Chademo (for i hovdesak japanske biler) eller CSS/Combo for europeiske. Twizy har ingen av delene.

Lenke til kommentar

Elbil stikk som du kaller det er "smarte", med kommunikasjon mellom bilens innebygde lader og ladestasjonen.

Det kommuniseres hva bilen kan ta av strøm, hvor mye kabelen tåler og hva stasjonen er stilt inn til å lade med, og du får den strømmen som er den minste av alle disse.

Denne kontakten kalles Type 2, mode 3.

Din kontakt er nok en schuko, som er en dum kontakt, også kalt husholdsningsstikk.
Det er altså dette du trenger å finne, en vanlig stikkontakt.

Det finnes overganger, men de koster litt, så det spørs hvor mye du trenger det. 

Her blant annet selges det: https://www.elbilgrossisten.no/products/type-2-til-schuko-vanlig-stikkontakt-1-fas

Lenke til kommentar

det kjipe med twizy er ladetid og kun 8 mils rekkevidde i sommerstempratur (etter hva jeg husker)...

16 ampere kurs er vel det beste du kan håpe på, da er den ladet opp på rundt 2.5 timer skulle jeg tro, men da 16 ampere kurs ikke er så vanlig så kan du vel regne med 10 ampere kurs som er det vanlige, og da vil den stå drøyt 4 timer hvis batteriet er drøyt 6 kwt som det ser ut som, ergo kan den plugges i og lades opp hvor som helst, du trenger med andre ord ikke leite etter 16 ampere kurs hvis du lader på jobb.

sikkert fin bil til raske småturer rundt i nabolaget til venner, postkontoret, butikken osv men for litt hardere bruk, f.eks vintersbruk, og til litt lengre turer så er nok en mjau / zero / ion (de såkalte trillingene) eller leaf et bedre valg. Det er jo ikke all verdens rekkevidde på de heller, men for folk flest som ikke har så lang vei til jobb og pensjonister som trenger en småbil til turer rundt i nabolaget og syns bensinprisene begynner å bli stive så er de jo helt perfekt. Skal jo helst kjøre endel (mye småkjøring) for å forsvare kjøpet da, ellers kan man jo like godt kjøpe en brukt bensinbil.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...