Dr. Brodsky Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Jeg har funnet frem min gamle MacBook Air (mid-2013) og tenker å bruke den når jeg er på farten. Spesifikasjoner: 1,7 GHz Intel Core i7 8 GB 1600 MHz DDR3 Intel HD Graphics 5000 1536 MB 128 GB SSD macOS Sierra 10.12.3 Bruken vil være noe slikt som dette: Sure på nett Strømming av film Strømming av musikk Bildebehandling i Aperture Alt dette burde den jo klare fint, og det gjorde den også tidligere, men nå syns jeg alt går så treigt. Alt jeg ikke bruker er slettet, men ting går tregt og Aperture henger seg ofte opp under oppstart og ved importering av bilder. Jeg er klar over at dette ikke er nyeste årgang, og jeg har også raskere saker (men også større og tyngre), men dette er da oppgaver som gikk helt fint for et par år siden. Hva gjør man for å få maskinen tilbake til gamle høyder? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Er dette noe som kan gjøres raskt og enkelt? Lenke til kommentar
Valotunk Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Er dette noe som kan gjøres raskt og enkelt? Jepp: https://support.apple.com/no-no/HT204904 Men før du setter i gang med så drastiske tiltak, hvor mye ledig plass har du på SSD'en? En 2013 Macbook Air med i7 har den dag i dag ganske akseptabel ytelse tatt i betraktning at den er noen år, men min svoger kom til meg med sin for en stund tilbake og klaget på at alt var begynt å gå i sirup. Det viste seg at SSD'en kun hadde et par GB ledig, og etter å ha frigjort 10-15 GB var maskinen igjen som ny. Og har du sjekket Aktivitetsmonitor om det er noen programmer du har oversett som kjører og bruker mye ressurser? Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 12. april 2017 Forfatter Del Skrevet 12. april 2017 Jeg hadde rundt 40 GB ledig plass, så det skulle vel være godt nok. Nå har jeg uansett reinstallert macOS, og mulig det var enkelt, men raskt var det på ingen måter. Det virker som om problemene i forhold til Aperture har løst seg, uten at jeg har fått testet så alt for mye. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Raskt og raskere enn masse feilsøking uten at man finner problemet er to forskjellige ting En reinstallering av OS skal i utgangspunktet gjøre maskinen som den var når den var ny, hvis man velger å slette alt da. Det enkle er ofte det beste. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå