Gå til innhold

Europas største batteri skal lagre vindenergi-overskuddet i Tyskland


Anbefalte innlegg

Flott, energilagring fra varierende fornybar kraft er bra.

Hva blir prisen pr. kWh etter at det har vært innom batteriet?

Dvs. Hydrogendrift av transport vil være billigere enn bensin/diesel.

Forurensningsfri fornybar energi er lite avhengig av om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk. Det er mixen batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk som er  mest effektivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette batteriet blir neppe det siste tiltaket for å balansere tilbud mot etterspørsel av kraft i Tyskland. Våre sjøkabler er bygget på en forretningsmodell om å være "europas batteri". Dette batteriet høres ut som en direkte konkurrent, selv om målestokken er nokså lite for dette batteriet isolert. Vil lønnsomheten til sjøkablene våre på lang sikt stupe? Vil de betale seg inn før vi eventuelt taper dette markedet? Eller vil vi vinne på sikt?

 

Vi taper.

Politikrerne seller, pungen....

Med US tillatelse

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

48 MW? Statnetts kabler er 1400 MW og kan levere inntil vannmagasinene i Norge er tomme. Dette viser bare hvor utrolig god kombinasjonen vannkraft og DC-mellomlandskabler er.

Vi kan ikkje setje opp ein 1400 MW kabel til kvar bygd i Tyskland. Om du tek deg bryet med å lese artikkelen, ser du at problemet først og framst er kraftnettet innanlands i Tyskland. Batteri er ein mykje billigare måte å utjamne dei kortsiktige lokale svingningane på enn å byggje ein 1400 MW kabel frå kvar vindturbin til Noreg.

Lenke til kommentar

Dvs. Hydrogendrift av transport vil være billigere enn bensin/diesel.

Forurensningsfri fornybar energi er lite avhengig av om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk. Det er mixen batteri-elektrisk og Hydrogen-elektrisk som er  mest effektivt.

Nei, rein batteri-elektrisk er mest effektivt. Hydrogen-elektrisk er vanvittig ineffektivt, og det er berre avgifter som gjer at det er billigare enn diesel i enkelte land.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

50 MWh er ikke allverden.

Sammenligner en med vannkraftmagasinene i Norge, må Tyskland lage 1,6 mil. slike batterier for å få samme kapasitet som oss.

 

Målet med dette batteriet er ikkje å lagre kraft til vinteren, men å løyse opp ein flaksehals i nettet. Sjølv i Noreg med all vår lagerkapasitet, kan prisnivået variere mykje frå region til region, og Statnett må ofte gripe inn for å flytte produksjon og/eller forbruk internt i regionane pga flaksehalsar i nettet. Eit slikt batteri kan vere ei billigare løysing enn å byggje nett for fleire milliardar, eller å stadig måtte betale for flytting av produksjon.
Lenke til kommentar

50 MWh er ikke allverden.

Sammenligner en med vannkraftmagasinene i Norge, må Tyskland lage 1,6 mil. slike batterier for å få samme kapasitet som oss.

 

Du kan tenke på det som et kretskort: selv om du har en stor avkoblingskondensator på kretskortet, trenger du også mange små nærmere hver chip som bruker strøm.

 

Altså, det er bruksområder for både stor, mellomstor og liten lagringskapasitet. Kortere variasjoner (over timer) i produksjon kan jevnes ut internt i tyskland, mens norge kanskje kan hjelpe med langtidslagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...