Mathias Klingenberg Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Åpner i år.Europas største batteri skal lagre vindenergi-overskuddet i Tyskland Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Deilig at Tyskland har begynt en satsing på energilagring, akkurat som de begynte en satsing på solceller på 1990 tallet, som førte til at solceller idag er utviklede og billige. Tysklands satsing på energilarging vil forhåpentligvis utløse samme revolusjon i denne teknologien som det gjorde på solceller. Isåfall vi batterilagringsteknologi være langt mer utviklet om 10-15 år, samtidig som det vil være langt billigere. Batteri av typen lithium-ion er nok ikke akkurat fremtidens energilagring. Teknologien er relativt dårlig og begrenset. Jeg håper Tyskernes initiativ på området kan føre til moderne energilagring og teknologiske fremskritt i forhold til energilagring som vi idag bare kan drømme om. Uansett er energilagring en svært viktig del av fremtidens energinett. 2 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) 48 MW? Statnetts kabler er 1400 MW og kan levere inntil vannmagasinene i Norge er tomme. Dette viser bare hvor utrolig god kombinasjonen vannkraft og DC-mellomlandskabler er. Skulle det bli aktuelt kan man også vurdere pumpekraftverk som pumper opp ved lave priser i Norge (som smitter over fra Europa) Les mer om nye mellomlandsforbindelser her: http://www.statnett.no/Nettutvikling/Mellomlandsforbindelser/ Endret 11. april 2017 av Wisd0m 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Flott, energilagring fra varierende fornybar kraft er bra. Hva blir prisen pr. kWh etter at det har vært innom batteriet? 1 Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 50 MWh er ikke allverden. Sammenligner en med vannkraftmagasinene i Norge, må Tyskland lage 1,6 mil. slike batterier for å få samme kapasitet som oss. 5 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Europa er ikke California ... Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) 50 MWh er ikke allverden. Sammenligner en med vannkraftmagasinene i Norge, må Tyskland lage 1,6 mil. slike batterier for å få samme kapasitet som oss. Kan tenkes man har bruk for nye økonomiske modeller, Trump og Brexit er kansje ikke så dumt.Lokale forhold og behov medfører satsing og utvikling, på samme måte som at vi alle reie er dekket med strøm ad våre vannfall. Snart koster solseller og lagring (molten-salt batterier og reserver ad hydrokarboner) det samme som en T-skjorte fra "Mumbai", eller et hvilket som heldst sterkt klassedelt samfunn. Men det forutset jo 1000,- kr i kapital til symaskina som kan sy + 100 000 skjorter. Endret 12. april 2017 av Halvor Sølvberg- the MOV Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Europa er ikke California ... Hvor skrev han noe om Europa? Han bare nevnte verdens største som er interresant og greit å ta med i en slik artikkel/sak. Jeg synes det er flott at forumbrukere kommer med tilleggsinformasjon som mediene, TU i dette tilfellet, ikke tar med. 2 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Espen Hugaas Andersen: Tesla, Tesla über alles, über alles in der Welt ... Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Espen Hugaas Andersen: Tesla, Tesla über alles, über alles in der Welt ... Tror man må se på Mr. Andersen som facinert av det Musken har fått til. Her en link til noe som i det minste er globalt miljøvennlig, og stort sett kjent teknologi add Hydro Aluminium sine ovner. Og uten noen fare alla ASKO sin lagerbrann, som startet på fredag. Og muligens eignet som "fergebatterier", om man kan flytte batteriene etter kvart som fergene blir utslitt. http://news.mit.edu/2016/battery-molten-metals-0112 1 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Europa er ikke California ... Hvor skrev han noe om Europa? Han bare nevnte verdens største som er interresant og greit å ta med i en slik artikkel/sak. Jeg synes det er flott at forumbrukere kommer med tilleggsinformasjon som mediene, TU i dette tilfellet, ikke tar med. overskriften er: Europas... og når kommer en norsk ( eller østerrisk? ) menneske som hyller Tesla... ??? Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Espen Hugaas Andersen: Tesla, Tesla über alles, über alles in der Welt ... Tror man må se på Mr. Andersen som facinert av det Musken har fått til. Her en link til noe som i det minste er globalt miljøvennlig, og stort sett kjent teknologi add Hydro Aluminium sine ovner. Og uten noen fare alla ASKO sin lagerbrann, som startet på fredag. Og muligens eignet som "fergebatterier", om man kan flytte batteriene etter kvart som fergene blir utslitt. http://news.mit.edu/2016/battery-molten-metals-0112 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 overskriften er: Europas... og når kommer en norsk ( eller østerrisk? ) menneske som hyller Tesla... ??? Les siste avsnitt i artikkelen. Du kom kanskje ikke så langt. 1 Lenke til kommentar
Woods Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Når det gjelder store batteri-installasjoner kan man nevne verdens største. Mira Loma har 20 MW / 80 MWh og var operativ i i januar. https://arstechnica.com/business/2017/01/a-look-at-the-new-battery-storage-facility-in-california-built-with-tesla-powerpacks/ Europa er ikke California ... Hvor skrev han noe om Europa? Han bare nevnte verdens største som er interresant og greit å ta med i en slik artikkel/sak. Jeg synes det er flott at forumbrukere kommer med tilleggsinformasjon som mediene, TU i dette tilfellet, ikke tar med. overskriften er: Europas... og når kommer en norsk ( eller østerrisk? ) menneske som hyller Tesla... ??? Artikkelen: Blant de større i verden Batterisystemene vil hevde seg blant de største i verden. Ifølge amerikanske Department of Energys (DOE) energilagringsdatabase finnes det et 48MW (12MWt) lithium-ion batterisystem i drift i Sør-Korea - Gyeongsan Substation ESS. Etter planen skal også et 100 MW (400MWt) lithium-ion-anlegg i Alamiton Power Center i California, USA være ferdig i 2021. I slutten av 2017 skal også andre fase av Kingfischer Project stå ferdig i Australia. Dette prosjektet innebærer også et 100 MW solcelleanlegg som skal være i stand til å levere 100 MWt. Da er det vel helt naturlig å nevne 20MW/80 MWh batteriet som står i LA? Fullstendig relevant og innafor i denne artikkelen. Endret 12. april 2017 av Woods 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Dette batteriet blir neppe det siste tiltaket for å balansere tilbud mot etterspørsel av kraft i Tyskland. Våre sjøkabler er bygget på en forretningsmodell om å være "europas batteri". Dette batteriet høres ut som en direkte konkurrent, selv om målestokken er nokså lite for dette batteriet isolert. Vil lønnsomheten til sjøkablene våre på lang sikt stupe? Vil de betale seg inn før vi eventuelt taper dette markedet? Eller vil vi vinne på sikt? Endret 12. april 2017 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Uwe Dyroff Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 overskriften er: Europas... og når kommer en norsk ( eller østerrisk? ) menneske som hyller Tesla... ??? Les siste avsnitt i artikkelen. Du kom kanskje ikke så langt. vil du bli betalt fra Tesla? Lenke til kommentar
Nordlyst Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Med større linjer til kontinentet bør Norge kunne tilby billig og effektiv lagring. Vi har alltid kapasitet i noen reservoarer, og det er relativt billig å bytte til reversible turbiner som kan bruke strøm og pumpe vann oppi stedet for motsatt. Denne måten å lagre strøm på kalles pumped hydro og er ekstremt kostnadseffektiv samt 90% energieffektiv. Sikkert noe mindre med linjetap, men ikke så langt bak batterier og til en hundredel av prisen. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Dette batteriet blir neppe det siste tiltaket for å balansere tilbud mot etterspørsel av kraft i Tyskland. Våre sjøkabler er bygget på en forretningsmodell om å være "europas batteri". Dette batteriet høres ut som en direkte konkurrent, selv om målestokken er nokså lite for dette batteriet isolert. Vil lønnsomheten til sjøkablene våre på lang sikt stupe? Vil de betale seg inn før vi eventuelt taper dette markedet? Eller vil vi vinne på sikt? Det står oppgitt i konsesjonssøknaden at kablene mot Storbritannia og Tyskland er ferdig nedbetalt i 2029, og har internrente på 11-13 %. http://www.statnett.no/PageFiles/6553/Dokumenter/~1-S%C3%B8knad%20om%20utenlandskonsesjon/150513%20Konsesjonss%C3%B8knad_Mellomlandsforbindelser.pdf Utdrag fra søknaden I tillegg til at nåverdien er høy er også prosjektenes internrente høy og tilbakebetalingstiden kort til å være infrastrukturprosjekt med lang levetid. Endret 12. april 2017 av Wisd0m Lenke til kommentar
farnol Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Med større linjer til kontinentet bør Norge kunne tilby billig og effektiv lagring. Vi har alltid kapasitet i noen reservoarer, og det er relativt billig å bytte til reversible turbiner som kan bruke strøm og pumpe vann oppi stedet for motsatt. Denne måten å lagre strøm på kalles pumped hydro og er ekstremt kostnadseffektiv samt 90% energieffektiv. Sikkert noe mindre med linjetap, men ikke så langt bak batterier og til en hundredel av prisen. 90% synes jeg høres urealistisk ut - elektrisk kraft til elektrisk kraft. Det er ikke energieffektiviteten til selve pumpa som er 90%? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå