Gå til innhold

SD stenges ute fra terrordebatt

29 stemmer

1. 1. Riktig å stenge SD ute?

• Ja
      5
    • Nei
      24

Anbefalte innlegg

Sverige er ødelagt. Det er bare å innse det.

Jeg tror svensker flest er uenige i det.

Det skal du ikke si med sikkerhet. De gangene jeg har vært i Sverige har jeg hørt en hel del frustrasjon blant gjennomsnittlige Svensker. SD er vel egentlig et bevis på at denne frustasjonen er ganske vanlig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er da for pokker ikke en plikt å bli enige med alle selv om det er et demokrati, Du trenger ikke invitere alle gale mennesker på en idemyldring. Vensterpartiet er forøvrig heller ikke invitert. 

Ønsker en å bli enige om lengden på gresset i hagen, er det ikke verdt å invitere den som vil bygge parkeringsplass der istedenfor plen.

Sverigedemokratene er ikke et lite filleparti, de er faktisk Sveriges tredje største parti i følge Wikipedia. Men for all, det er kanskje ikke så viktig å høre hva et parti som "bare" representerer 13% av velgermassen har å si. 

Og ja sosialdemokratene og de andre sosialistene må gjerne fryse de ute, men den beslutningen kan fort komme tilbake og bite de i stumpen senere. Konflikter starter ofte når store folkegrupper føler at de ikke blir hørt, såpass bør man ha lært av historien frem til nå.

Så lenge de fronter en løsning er så lang fra dine ideer er det et dårlig utgangspunkt for å komme til en form for enighet.

Da kan du raskere og lettere komme frem til tiltak med de som har lignende ønsker. Dette er en sannhet uansett om dem du velger å eksludere representerer 13% eller 40 %.

Lenke til kommentar

Sveriges statsminister Stefan Löfven inviterte Sveriges politiske partier til samtale om tiltak mot islamsk terror, men det innvandringskritiske partiet Sverigedemokraterna (SD) ble holdt utenfor. Er det en riktig beslutning? 

Å ikke la innvandringsskeptikere få slippe til i debatten tror jeg bare vil føre til mer frustrasjon, sinne og hat blant den stadig økende delen av befolkningen som er kritiske til det multikulturelle eksperimentet. 

http://www.nettavisen.no/nyheter/sverigedemokratene-stengt-ute-fra-terrormte/3423331376.html

Det er ikke rare demokratiet dersom man ikke vil høre meningene til de man er uenige med.

Det er da for pokker ikke en plikt å bli enige med alle selv om det er et demokrati, Du trenger ikke invitere alle gale mennesker på en idemyldring. Vensterpartiet er forøvrig heller ikke invitert. 

Ønsker en å bli enige om lengden på gresset i hagen, er det ikke verdt å invitere den som vil bygge parkeringsplass der istedenfor plen.

Du mener altså at SD ikke har noe å bidra med i en debatt om terrorbekjempelse? Nøkkelen er å forby lastebiler?

Hva jeg mener SD kan tillby er irrelevant i denne sammenhengen. De som gikk sammen for å komme med en tilltakspakke mener tydeligvis at det ikke er fruktbart å inkludere SD da de står for lang fra dem eller er for totalitære/ekstreme i utgangspunktet de har frontet.

Poenget mitt som tydeligvis ikke kom klart nok frem er: Det er ingen demokratisk rett å være med på en diskusjon, og det kan ofte lønne seg å ikke ta med alle ytterpunkter inn i en diskusjon om metode.

Lenke til kommentar

Löfven kan selvsagt invitere hvem han vil. Men at det blir en debatt som får frem et bredt spekter av syn når det tredje største partiet ikke blir invitert på grunn av hva Löfven VET vil komme er heller tvilsomt. Så spørs det om målet var å få en allment seriøs debatt, eller bare drive litt politisk kjøpslåing mellom partier man kan samarbeide med. Man lander vel fort på sistnevnte i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Så lenge de fronter en løsning er så lang fra dine ideer er det et dårlig utgangspunkt for å komme til en form for enighet.

Da kan du raskere og lettere komme frem til tiltak med de som har lignende ønsker. Dette er en sannhet uansett om dem du velger å eksludere representerer 13% eller 40 %.

Tja, jeg synes nå det er et bra utgangspunkt om man hører på meningene til de man ikke er enige med... men det er nå bare meg da. Sosialdemokratene kan jo selvsagt "kjøre på" og ikke lytte til Sverigedemokratene, men de må da være klar på at det kan slå tilbake mot de senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Det er vel flertallsstyre, ikke folkestyre?

Riktig, det er parlamentarisme som praktiseres i de aller fleste land som liker å kalle seg demokrati.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...