*F* Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det er gjort en del for å gjøre røyking og snusing mindre attraktivt, blant annet informert om helsefarer og gjort designet mindre fristende. Vell og bra, men hva mer kan man gjøre? Tiltakene har definitivt ikke vært tilstrekkelig da det fremdeles er en del brukere, til og med barn starter å snuse i tidlig alder. Jeg mener neste steg burde være å gjøre innpakningen ekkel og mer upraktisk slik at det blir enda mindre attraktivt å bruke. Her er noen illustrasjoner hvor jeg fremmer forslag om formfaktorer som kan være aktuelle: La meg forklare litt: Sigaretter, denne pakken skal ha en lengde med tomrom tilsvarende 3/4 av pakken, her skal det ikke oppgaveres annet enn tomrom, løsningen vil gjøre det upraktisk å oppbevare pakken i en vanlig lomme. Snusbokser: Se for deg en vanlig snusboks, men med et kon på enden, denne skal være spiss og av hardplast. Det vil føre til ekstra vekt, samt store problemer med å ta den med seg, både av praktiske årsaker og av sikkerhtesmessige årsaker. Den vil ikke passe i en lomme. Den siste trenger nok litt forklaring, poenget er å bruke en mekanisme som ikke kan lukkes når den er åpnet, som f.eks her: https://gfx.nrk.no/c7zm14OdAMhy8raSpPyIzwpkzhAvaFYozEGITPjx5Wzw Da vil det bli upraktisk å ta den med seg etter åpning. Som en bonus vil dette øke produksjonskostnadene og dermed utsalgsprisen. Det kan også være hensiktsmessig å gjøre disse pakningene litt "ekkel". jeg foreslår at slags lim som kan likne på størknet cola eller noe, det vil gjøre det mindre håndterlig. Hva tenker dere, kunne dette vært noen hensiktsmessige fremgangsmåter for å redusere rusmisbruket i Norge? Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Det burde ikke være noen som helst lover rundt innpakning. Jeg kan støtte avgifter og reklameforbud, men alt annet blir tull i mine øyne. Vi trenger en friere ruslovgivning i Norge, ikke en strengere. Endret 11. april 2017 av Skurupu 3 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hva har du røyka idag? Har vi ikkje nok forbud her til lands? Er så himla lei alle I-lands problemer som skal dukke opp. Bruk hue ditt på noe annet! Skal det først være idiotiske lover så burde det vært en lov om at enkelte individer ikkje fikk tenke fritt! 2 Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Så når vi har disse upraktiske oppbevaringsboksene, hva hindrer folk i å kjøpe noen mer praktiske oppbevaringsbokser og bare flytte innholdet over når de kjøper? 5 Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Så når vi har disse upraktiske oppbevaringsboksene, hva hindrer folk i å kjøpe noen mer praktiske oppbevaringsbokser og bare flytte innholdet over når de kjøper? Ingenting, men det blir mer tungvindt å gjøre det på den måten. Lenke til kommentar
0x000 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Jeg er helt enig med at å regulere innpakningen av disse produktene ikke virker dumt ved første øyekast, men et av de store problemene er det faktumet at både snus og røyk koster helsevesenet vårt mange millioner mtp. kreft og alle de andre sykdommene og skadene som snus og tobakk påfører. Man må uansett på et eller annet vis bidra til å hindre dette, og det er her utfordringene starter. Det mest optimale og kyniske ville vært en form for ansvarsfraskrivelse fra staten sin side, hvor du mottar redusert støtte fra helsevesenet i tilfeller hvor det er tydelig at tobakkforbruk har bidratt til en markant økning i sannsynligheten for sykdom, men dette lar seg selvfølgelig ikke gjøre. Det nest beste blir da å gjøre forbruk av disse skadevarene så lite attraktivt som mulig ved å regulere innpakningen. Litt dumt, men hva ellers skal man gjøre? Så man kan argumentere for at det ikke burde reguleres, men så lenge helsevesenet betaler for skadene som disse produktene gjør, så må vi nesten gjøre alt vi kan for å gjøre dem så lite attraktive som mulig. For min del er det helt greit at man røyker, men skal man slakke på reguleringen synes jeg heller ikke at langtidsrøykere eller mennesker med langtidsforbruk av snus bør få behandling på statens regning. Endret 11. april 2017 av 0x000 Lenke til kommentar
Villfaren Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Hva med de som har bmi over anbefalt da? Burde de få støtte? Trafikkskadde som kjørte for fort? De som ikkje pusser tennene sine to ganger daglig i tre minutter? Kjører risikosport på ski, mc eller vannski for den del? De med diabetes som lurer i seg en sjokolade eller to? De late som aldri beveger seg opp av sofaen? Går ikkje an å straffe noen pga de røyker ds det finnes flust i andre ting som dreper/skader deg Endret 11. april 2017 av Villfaren 4 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Løsvekt. Forøvrig må det være mye enklere å sette opp prisen til 1000 kr per boks? Endret 11. april 2017 av Sir Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 All etikk og juss til side: Hva hindrer deg i å kjøpe en skikkelig sigaretteske eller snusdåse, og helle innholdet oppi? Boksen til Lucky Strike snus (selges den enda?) er for eksempel veldig høy kvalitet, så det er jo bare å bruke den i mange år. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det kan også være hensiktsmessig å gjøre disse pakningene litt "ekkel". jeg foreslår at slags lim som kan likne på størknet cola eller noe, det vil gjøre det mindre håndterlig. Hva tenker dere, kunne dette vært noen hensiktsmessige fremgangsmåter for å redusere rusmisbruket i Norge? Kanskje smøres inn med litt bullshit? 2 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Å lage enda mere unødvendig embalasje føler jeg ikke er det værden trenger akkurat nå. Og spesielt ikke når dette kommer til å få andre produsenter til å lage brukbar embalasje de som røyker og snuser kan overføre røyken og snusen til når de kjøper den slik at de slipper å drasse på den ubrukelige og upraktiske embalasjen røyken eller snusen kom i. Lenke til kommentar
På den andre siden. Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hva med de som har bmi over anbefalt da? Burde de få støtte? Trafikkskadde som kjørte for fort? De som ikkje pusser tennene sine to ganger daglig i tre minutter? Kjører risikosport på ski, mc eller vannski for den del? De med diabetes som lurer i seg en sjokolade eller to? De late som aldri beveger seg opp av sofaen? Går ikkje an å straffe noen pga de røyker ds det finnes flust i andre ting som dreper/skader deg Delvis enig med det du sier. Men jeg tenker at vi må begynne en plass. En forutsetning for endring burde ikke være at alt må løses samtidig. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det eneste dette hadde bidratt til er mer unødvendig avfall. Har vært helt ok med lovene for røyking de siste årene men syns nå at de begynner å gå litt for langt. Selv nøytrale pakker kommer til å bare sørge for at folk må stå enda lenger i køen mens ola nordmann prøver å kommunisere hvilken tobakk det er han ønsker til karen som jobber bak kassa som omtrent aldri har håndtert tobakk før. 3 Lenke til kommentar
Sir Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det eneste dette hadde bidratt til er mer unødvendig avfall. Har vært helt ok med lovene for røyking de siste årene men syns nå at de begynner å gå litt for langt. Selv nøytrale pakker kommer til å bare sørge for at folk må stå enda lenger i køen mens ola nordmann prøver å kommunisere hvilken tobakk det er han ønsker til karen som jobber bak kassa som omtrent aldri har håndtert tobakk før. Kan enkelt løses ved å opprette et tobakksmonopol. Da vil man også få verdens beste utvalg uten at det blir dyrere, og selgere som kan fortelle deg hvilken tobakk som passer til hvilke anledninger. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 vell når det kom sigarettpakker med stygge bilder kom det klistremerker til og dekke over de , kommer det ukurante inpakning kommer det tom innpakning du kan kjøpe , og når det gjelder tobbaken så må du nesten ha en pakke du kan lukke så den ikke tørker inn med en gang. når det gjelder nøytral innpakning så har de bommet på lovverket, når de fjeren muligheten til og oppgismak, nikotinstyrke, produksjonsdato, utløpsdato og innholdsfortegnelsen vithvadukjøper.no Lenke til kommentar
0x000 Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Hva med de som har bmi over anbefalt da? Burde de få støtte? Trafikkskadde som kjørte for fort? De som ikkje pusser tennene sine to ganger daglig i tre minutter? Kjører risikosport på ski, mc eller vannski for den del? De med diabetes som lurer i seg en sjokolade eller to? De late som aldri beveger seg opp av sofaen? Går ikkje an å straffe noen pga de røyker ds det finnes flust i andre ting som dreper/skader deg Som sagt, det lar seg ikke gjøre, og det husket jeg å nevne. Når det er sagt hadde en politikk som fremmer helse og en sunn livsstil medbragt store besparelser. Dersom tullingene som velger å snuse, røyke eller spise for mye hadde blitt straffet med mindre støtte fremfor kun dommedagsprofetier hadde vi kanskje sett konstruktive forandringer raskere enn det vi gjør nå, men det ville bydd på flere komplikasjoner og utfordringer enn vi er i stand til å takle. Jeg fikk ikke uttrykt godt nok at det var ren ønsketenking. Nei, vi vet alle at noe slikt ikke er implementerbart, men det gir forståelse for hvorfor man ønsker å regulere og gjøre slike varer mindre attraktive. Snus, sigaretter og andre tobakksvarer er betydelige samfunnsproblemer i sammenheng med folkehelse, og kan man gjøre slike varer ørlite mindre innbydende ved å endre innpakningen, så får man gjøre det. Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Foreslår å feste nåler tett i tett rundt hele pakningene, omtrent som kaktuser. Eventuelt støpe dem inn i betong, så har man litt å jobbe med for å få dem ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå