Gå til innhold

Telia dekning i Bergen, Fana, Os og omegn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tester selv Telia sin dekning i deler av området du nevner i disse dager med et prøvekjøp-abonnement fra OneCall som har Telia-dekning, fikk det 31. mars. Gikk fra Telenor hvor jeg hadde både 4G Tale og Wifi Tale med min iPhone 7 Plus, noe jeg ikke får med OneCall, men som du vil kunne få om du blir kunde direkte hos Telia eller Chess dersom du har riktig mobilmodell.

Uansett, erfaringen min så langt med Telia mot Telenor er at begge har like bra dekning i Bergen sentrum, Danmarksplass, Kronstad-området og sentralt i Åsane, ingen merkbar forskjell ved samtaler eller databruk, stort sett 4G/3G hvor jeg enn oppholder meg med Telia. I Fana som i Nesttun-området fungerer Telia helt fint, ikke merket noe spesiell forskjell der heller. Fra Lagunen og over Fanafjellet så er det mer ymse med Telia enkelte områder hvor jeg mener Telenor var bedre, får mer Edge-dekning der med Telia hvor jeg vet at Telenor leverer 4G-dekning.

Har ikke vært i Os siden jeg fikk Telia-dekning så kan ikke uttale meg om noe erfaring der. 

En merkbar forskjell er at Telenor er desidert bedre på å holde signalet i tunneler, jeg får oftere brudd av samtaler i disse når jeg kjører enn jeg pleide å få med Telenor. Dette vill muligens vært annerledes om jeg fikk 4G Tale via Telia og mobilen slapp å la samtalene gå via 3G/Edge.

Lenke til kommentar

En merkbar forskjell er at Telenor er desidert bedre på å holde signalet i tunneler, jeg får oftere brudd av samtaler i disse når jeg kjører enn jeg pleide å få med Telenor. Dette vill muligens vært annerledes om jeg fikk 4G Tale via Telia og mobilen slapp å la samtalene gå via 3G/Edge.

Du merker forskjellen på 4G-tale og 3G/Edge.  4G dekningen er bedre enn 3G de aller fleste stedene.  For 3G benyttes normalt 2100 Mhz i byer, men 4G bruker både 800 og 1800 Mhz noe som gir bedre rekkevidde og dekning.  Når 4G i tillegg "holder bedre på linken" enn 3G så er dette merkbart.  Dette gjelder både Telia og Telenor.

Lenke til kommentar

Jeg håper overgangen til at alle telefoner støtter VoLTE og VoWIFI, blir kort. Jeg har tidligere brukt Telia som operatør i Østfold og Trøndelag, og opplevd mye dårlig dekning ute som inne, og samtalebrudd pga, mangel av signal. Hos Telenor opplever jeg også signaltap, men ikke så ofte. Jeg har en sony z1 compact. Den har grei dekning, men ikke VoLTE. Så da er den låst til 3G/edge ved normal bruk, ellers tar det alt for lang tid til å opprette/motta en samtale.

I Sarpsborg ved Hafslund har Telenor dårlig dekningsgrad på 3G og 4G, mens Telia har dårlig innendørsdekning i endel bygg i Fredrikstad sentrum. F.eks blokka jeg bor i, mens Telenor går for fulle og skvælpende mugger.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å bruke Telia en periode. Bytta tilbake til Telenor. Telia er merkelig dårlige selv i tettbebyggelse som for eksempel Loddefjord, Rolland og Brønndalen. Der jeg bodde tidligere, på Damsgård, hadde jeg elendig dekning på dassen med Telia. Badet var rommet nærmest fjellet. Måtte nesten ut på balkongen for å få 4G. Enkelte områder i sentrum var og katastrofe.

Min opplevelse av Telia er at de er dårligere med en gang du kommer inntil et fjell. Det er en del av de her.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Du merker forskjellen på 4G-tale og 3G/Edge. 4G dekningen er bedre enn 3G de aller fleste stedene. For 3G benyttes normalt 2100 Mhz i byer, men 4G bruker både 800 og 1800 Mhz noe som gir bedre rekkevidde og dekning. Når 4G i tillegg "holder bedre på linken" enn 3G så er dette merkbart. Dette gjelder både Telia og Telenor.

Ja. Det er derfor jeg i en annen tråd her nevner hvordan det føles å virkelig gå tilbake i tid å ikke lengre kunne ringe via 4G når jeg gikk over til OneCall. Det er ikke aktuelt å fortsette utover de to månedene til 198 kr om ikke de får minst 4G Tale i den perioden ihvertfall. Så de er ikke "Like bra" som de påstår i reklame før den slags basic funksjonalitet man forventer i dag er på plass.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde å bruke Telia en periode. Bytta tilbake til Telenor. Telia er merkelig dårlige selv i tettbebyggelse som for eksempel Loddefjord, Rolland og Brønndalen. Der jeg bodde tidligere, på Damsgård, hadde jeg elendig dekning på dassen med Telia. Badet var rommet nærmest fjellet. Måtte nesten ut på balkongen for å få 4G. Enkelte områder i sentrum var og katastrofe.

Min opplevelse av Telia er at de er dårligere med en gang du kommer inntil et fjell. Det er en del av de her.

Jeg har ikke oppholdt meg i Loddefjord-retningen men i Bergen sentrum har jeg tilgode å oppleve de som noe dårligere enn Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...