Gå til innhold

komplett tar ikke ansvar. Hva kan jeg gjøre?

taberge

Anbefalte innlegg

Kjøpte i sommer en cp3000 cpu av komplett. Denne fikk jeg levert sammen med et ødelagt hovedkort og minnebrikker (som var hele bestillingen min + et skjermkort) Så prøver jeg dette, og ingenting skjer. Jeg sender alt tilbake til komplett, og får svar tilbake at cpu-en har JEG ødelagt, men de andre komponentene erstatter de. SÅ får jeg svar at cpu-en ikke er ok, og at de ikke har testet denne av den grunnat jeg har ødelagt den. Det som har skjedd er at på siden av kjernen på cpu-en (altså på oppsiden) så er det blitt noen riper som de hevder at jeg har laget da jeg monterte vifta noe jeg vet at jeg ikke har gjort. Så saken står der, hvor de sier at jeg har ødelagt denne, mens jeg selv vet at jeg ikke har gjort det. Hva kan jeg gjøre??

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er 100% sikker på at du ikke kan ha skadet CPU-kjernen ved montering av kjøleribbe?

Jeg klarte det med min XP2500+ i høst, og jeg har bygd en del maskiner.

Det blei skade på den, og samme skjedde med meg, de returnerte den utestet.

Fikk nytt HK, men maskinen funket fremdeles ikke.

Dro på Datakjeden oppe på Stovner og kjøpte ny XP2500+ (Boxed) og dytta inni burken min.

Og da fungerte alt.

Det var ikke store ripene/hakkene i kjernen, men det var tydeligvis nok.

Lenke til kommentar

Tja, hvem andre kan ha ødelagt kjernen da? De kommer veldig godt pakket inn fra AMD, rett fra fabrikk og Komplett tester dem ikke.

Men føler du deg virkelig sikker i din sak ville jeg ringt til kundesenteret dems og klagd (hyggelig, foreståelig og enda mer hyggelig) og stått på mitt om at jeg ikke hadde ripet opp core)

Lenke til kommentar

Det er uanset du som har problemet her. Det er nemlig to muligheter:

1) Du HAR faktisk laget denne skaden selv, selv om du mener at du har vært veldig forsiktig. AMD-kjerner er skjøre, og det er ikke vanskelig å være uheldig. Hvis du skal komme noen vei må du i såfall kjøre sak på at dette i seg selv er en svakhet med produktet, altså at det lett går i stykker ved montering, men det tror jeg du skal slite med. Og vi snakker kjapt STORE advokatregninger med mindre du får en eller annen institusjon (forbrukerombud etc.) til å kjøre sakern for deg.

2) Du mottok en CPU med skade. I såfall har DU ansvar for å melde dett til selger FØR du prøver å montere den. Hvis du ikke tok deg jobben med å sjekke CPUen nøye for synlige skader før du tok den i bruk er det nok du som sitter med svarteper her dessverre. Mener å huske at dette fremgår av et eller annet skriv du får fra Komplett, men mulig jeg blander med en annen butikk.

Mitt råd er å svelge den sure pillen, anse de hundrelappene som tapt og bruke tid og energi på nyttigere ting. Komplett har etter all sansynlighet sitt på det tørre, og du skal kjøre saken opp på et veldig prinsipielt nivå hvis du skal vinne frem. Jeg vil tippe vi snakker retssak og full pakke. Dette er nemlig en slik sak nettbutikkene ikke har råd til å vike prinsipielt på. Det du selvsagt kan prøve er å godsnakke med support hos Komplett, det er jo ikke utenkelig at de tross alt kan innrømme deg en eller annen form for kompensasjon for å beholde sitt gode navn og rykte. Hvis dette skal føre frem tror jeg du må føre en vennlig og saklig tone, juridisk er du som sagt antagelig fucked.

Sorry mate, life sucks.

Lenke til kommentar

Det var sånn ca det jeg fant ut.

I og med at det faktisk var en mulighet for at jeg selv kunne ha fucka kjernen på CPU'en, så kjøpte jeg en ny til 900 spenn.

Og de er som sagt skjøre, men AMD har flere sider på nettsiden sin som beskriver hvordan og hvordan man ikke skal montere kjøleribber på CPU'ene sine.

Men det skader jo ikke å forsøke. Jeg ville bare ikke hatt for store forhåpninger.

Skulle man hatt en sikker sak, måtte man ha observert/dokumentert skade på kjernen ved mottak av varen. :cry:

Lenke til kommentar

1) Du HAR faktisk laget denne skaden selv, selv om du mener at du har vært veldig forsiktig. AMD-kjerner er skjøre, og det er ikke vanskelig å være uheldig. Hvis du skal komme noen vei må du i såfall kjøre sak på at dette i seg selv er en svakhet med produktet, altså at det lett går i stykker ved montering, men det tror jeg du skal slite med. Og vi snakker kjapt STORE advokatregninger med mindre du får en eller annen institusjon (forbrukerombud etc.) til å kjøre sakern for deg.

2) Du mottok en CPU med skade. I såfall har DU ansvar for å melde dett til selger FØR du prøver å montere den. Hvis du ikke tok deg jobben med å sjekke CPUen nøye for synlige skader før du tok den i bruk er det nok du som sitter med svarteper her dessverre. Mener å huske at dette fremgår av et eller annet skriv du får fra Komplett, men mulig jeg blander med en annen butikk.

Mitt råd er å svelge den sure pillen, anse de hundrelappene som tapt og bruke tid og energi på nyttigere ting. Komplett har etter all sansynlighet sitt på det tørre, og du skal kjøre saken opp på et veldig prinsipielt nivå hvis du skal vinne frem. Jeg vil tippe vi snakker retssak og full pakke. Dette er nemlig en slik sak nettbutikkene ikke har råd til å vike prinsipielt på. Det du selvsagt kan prøve er å godsnakke med support hos Komplett, det er jo ikke utenkelig at de tross alt kan innrømme deg en eller annen form for kompensasjon for å beholde sitt gode navn og rykte. Hvis dette skal føre frem tror jeg du må føre en vennlig og saklig tone, juridisk er du som sagt antagelig fucked.

Sorry mate, life sucks.

Hmmmm, jobber du for komplett eller?

Liker ikke sånn her propaganda; du har ditt og du har datt...

Vist en ser på hele saken og at faktisk nesten samtlige komponenter i forsendelsen har fått så røff behandling i posten (Ikke en sjelden sak at det skjer) at de faktisk har tatt kvelden, da ville jeg presset komplett mer og henvist til nettopp dette. Eventuelt bedt dem søke regress/tilbakebetaling hos posten eller noe i den duren.

Endret av D-Fender
Lenke til kommentar

Sorry mate, life sucks.

Vist en ser på hele saken og at faktisk nesten samtlige komponenter i forsendelsen har fått så røff behandling i posten (Ikke en sjelden sak at det skjer) at de faktisk har tatt kvelden, da ville jeg presset komplett mer og henvist til nettopp dette. Eventuelt bedt dem søke regress/tilbakebetaling hos posten eller noe i den duren.

Jeg synes det han skrev var veldig godt sagt jeg. Det kan alltid være lurt å sjekke varer for synlige skader før man tar disse i bruk nettopp for å kunne bevise sin uskyld.

Det er jo godt mulig at du fikk en defekt vare, men det kan ikke du bevise skjedde før du tok den i bruk. Tenk også litt på butikken som faktisk taper penger hvis alle skulle sendt tilbake komponenter de selv har ødelagt pga uforsiktighet. Jeg påstår ikke at du lyver eller at du er uforsiktig her, men bare synes det er litt viktig å se på det fra begge sider.

Lenke til kommentar
Vist en ser på hele saken og at faktisk nesten samtlige komponenter i forsendelsen har fått så røff behandling i posten (Ikke en sjelden sak at det skjer) at de faktisk har tatt kvelden, da ville jeg presset komplett mer og henvist til nettopp dette.

Hvordan kan du påstå at en CPU som er så godt innpakket kan få skader i kjernen av postgangen?

Høres merkelig ut for min del.

Det er vanskelig å bevise når skaden har oppstått, og jeg er ikke helt sikker på hvem bevisbyrden tilfaller.

Men jeg skulle vært 110% sikker på at jeg ikke hadde gjort det selv (ved et uhell selvfølgelig) før jeg hadde giddet/orket å gå videre med saken.

dostojevski har noen gode poenger.

Enten laget vedkommende skaden selv, uforvarende, og må erstatte CPU'en selv, eller så tok han i bruk et produkt med skade uten å si ifra med en gang.

AMD er veldig striks i forbindelse med skader på CPU-kjerner, nettop fordi veldig mange skader den ved feil montering av kjøleribbe (sier ikke at det er det som har skjedd her).

Her er et videoklipp og.

De erstatter ingen CPU'er som er skadet, og da må i så fall forhandleren gi deg ny CPU og dekke den selv.

Hvilket jeg personlig trur er heller usannsynlig......

Endret av snole
Lenke til kommentar

Ser heller ikke for meg en CPU kan bli skadet i postgang, problemet blir jo.. hva når man en dag mottar en skadet CPU? Hvordan beviser man da at den var sånn når den kom? Det blir ord mot ord og man har jo helt sikkert åpnet plastikk innpakningen cpu'en kom i. Skal man filme åpningssekvensen for hver hardware bit man får?

Then again, for komplett sin side er det jo helt klart det er mange som forsøker seg når de vet de selv har ødlagt sin cpu, men jeg tror ikke de er så gretne at de ikke går med på å ta en saklig samtale rundt det hele. Uansett, har cpu'en vært montert sliter du vel litt mer, skal ingenting til for å lage riper på amd'ene. (selv om jeg ofte har vært hardhendt med mine kjøleribber og tenk OH @£$$@£ nå MÅ core'n ha røket). Om det skal mer til enn de småglippene jeg har hatt så kan jeg ikke helt skjønne at alle sier "skal ingenting til for å ødlegge AMD" :)

Det er lov å spørre pent, og har du driti deg så innrøm det heller enn å lag no pes ut av det:) Det er surt men man tar faktisk på seg ansvaret selv når man kjøper komponenter for å bytte ut, det er ikke butikken sin feil om noen monterer uforsiktig. (Uten å dømme og si det er det som har skjedd da).

Lenke til kommentar

:roll:

Propaganda? Hæ? Karen spør om folks mening, og jeg mener at på saklig grunnlag er dette en tapt sak for ham. Latterlig å slenge ut slike komentarer som du gjør her

Når du blir stor lærer du at det ikke alltid går ann å få viljen sin ved å rope høyt eller true folk med snøkryning. Du må gjerne prøve, men det eneste du oppnår er å bli hes og upopulær.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Vist en ser på hele saken og at faktisk nesten samtlige komponenter i forsendelsen har fått så røff behandling i posten (Ikke en sjelden sak at det skjer) at de faktisk har tatt kvelden, da ville jeg presset komplett mer og henvist til nettopp dette.

Hvordan kan du påstå at en CPU som er så godt innpakket kan få skader i kjernen av postgangen?

Høres merkelig ut for min del.

Det er vanskelig å bevise når skaden har oppstått, og jeg er ikke helt sikker på hvem bevisbyrden tilfaller.

Men jeg skulle vært 110% sikker på at jeg ikke hadde gjort det selv (ved et uhell selvfølgelig) før jeg hadde giddet/orket å gå videre med saken.

dostojevski har noen gode poenger.

Enten laget vedkommende skaden selv, uforvarende, og må erstatte CPU'en selv, eller så tok han i bruk et produkt med skade uten å si ifra med en gang.

AMD er veldig striks i forbindelse med skader på CPU-kjerner, nettop fordi veldig mange skader den ved feil montering av kjøleribbe (sier ikke at det er det som har skjedd her).

Her er et videoklipp og.

De erstatter ingen CPU'er som er skadet, og da må i så fall forhandleren gi deg ny CPU og dekke den selv.

Hvilket jeg personlig trur er heller usannsynlig......

Hmmm, den videoen minnet meg om det faktum at det faktisk står i instruksjonsbøkene til mikrobølgeovner at man ikke skal tørke kjæledyrene sine der, i usa vel å merke. Har ike sjekket manualen for min MB-ovn.

Det jeg synes er vikti her er at komplett tar tilbake alt og godtar at det kan ha blitt skadet i posten og selder nytt, mens cpu'en - no way. Åssen kan minnebriker bli skadet i posten, pakket i god bobleplast og ikke en cpu, selv om den er godt pakket inn i den gode blå boksen sin....

Lenke til kommentar

Kanskje minnebrikken tok kvelden pga defekt hovedkort?

Kanskje minnebrikken var defekt fra før av (leser støtt og stadig her inne om RAM som er defekt ved levering).

Det er mange muligheter. Men skader på kjernen skjer neppe under transport.

Enten var den skadet på forhånd, eller så ble den skadet etter levering.

Jeg sier ikke at han ikke skal snakke med forhandler, for all del, det burde han gjøre.

Men det jeg sier er at AMD dekker ikke slike skader, konsekvent, og i og med at det er vanskelig å bevise hvem som har skylden, så blir dette kronglete.

Og siden butikkene støtt får inn skadete CPU'er som folk selv har fucka til, så skjønner du jo selv hva utfallet sannsynligvis blir.

Hadde jeg solgt AMD CPU'er skulle jeg fotografert hver eneste en før jeg sendte dem ut.

Sikkert kronglete det og, men da hadde man kunne dokumentert at CPU var hel ved forsendelse.

Endret av snole
Lenke til kommentar

:roll:

Propaganda? Hæ? Karen spør om folks mening, og jeg mener at på saklig grunnlag er dette en tapt sak for ham. Latterlig å slenge ut slike komentarer som du gjør her

Når du blir stor lærer du at det ikke alltid går ann å få viljen sin ved å rope høyt eller true folk med snøkryning. Du må gjerne prøve, men det eneste du oppnår er å bli hes og upopulær.

Synes det var latterlig å skrive svaret ditt til han på den måten du gjorde bare...

Virket som en besserwisser som var ute etter et "finale inlegg" for å avslutte tråden.

Håper ikke jeg har irritert deg personlig. Var ikke det som var meninga.

Og jo det går faktisk an å få mye av viljen sin vist en ikke er villig til å finne seg i hva som helst fra store firmaer som vet "åssen de kan behandle enkelte kundegrupper".

Jeg tror komplett ga seg kjapt når det gjelder hk og minnebrikker fordi det er enkelt for dem å sende disse tilbake til leverandør å få pengene igjen. Mne siden saken er litt vanskeligere med Amd siden de er "ufeilbarlige" og ikke gir penger tilbake sånn helt uten videre, så velger komlett å skyve dette over på kunden.

Hadde ikke overrasket meg i alle fall.

Lenke til kommentar

Vel, nå er det jo så at det er Produsent som gir garanti, og ikke forhandler.

Og hvis et HK ryker, så sendes det til produsent, eller produsentens servicerepresentant lokalt (i Norge).

Enten det, eller så velger produsenten å erstatte det uten spørsmål.

(Det er vel et kostnadsspørsmål. Reparere et hovedkort som koster noen hundrelapper å lage).

Men når en CPU er fysisk skadet utenpå, så velger AMD å sette foten ned, fordi de vet at det ikke skjer av seg selv.

Hva skjer hvis man er uheldig ved montering av kjøleribbe og glipper slik at du kverker noen komponenter på HK'et?

Trur du at produsenten vil gi deg et nytt et uten kostnad?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...