*F* Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hei. Ser på brukte leaf hos forhandlere i agder-området, flere av dem har kampanjer på brukte Leaf, som f.eks her en 2-3 år gammel leaf gen2 til rett under 140k https://www.finn.no/pw/ad/car-used-sale/94056067 Jeg vurderer elbil etterhvert, men ikke egentlig før over sommeren. Vil prisene holde seg lave? Eller er det spesielt billig akkurat nå? Vil det eventuelt komme noe spennende som kan presse prisene enda mer? Er interessert i lengst mulig rekkevidde, men ikke interessert i å bruke mye penger. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Ja, uten tvil. Det er svært, svært mange ute på markedet, og Leaf har hatt et ganske heftig prisfall helt siden starten. De kommer bare til å falle videre nedover ettersom nye modeller kommer ut (av både Leaf og andre elbiler). Lenke til kommentar
CYA Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Nå som teknologiutviklingen for elbilsegmentet går så fort som det gjør, så vil markedet for elbiler være preget av "bruk- og kast". Dersom du venter på "det beste" vil jeg fraråde deg å kjøpe elbil; spesielt utgående modeller. Bilen din vil være niks og null verdt om få år. Tankeeksempel; hva skjer med, og hva kommer annenhåndsverdien til å være, på elbilparken anskaffet i elbilboom-årene 2014 til dags dato om 10 år? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hei. Ser på brukte leaf hos forhandlere i agder-området, flere av dem har kampanjer på brukte Leaf, som f.eks her en 2-3 år gammel leaf gen2 til rett under 140k https://www.finn.no/pw/ad/car-used-sale/94056067 Jeg vurderer elbil etterhvert, men ikke egentlig før over sommeren. Vil prisene holde seg lave? Eller er det spesielt billig akkurat nå? Vil det eventuelt komme noe spennende som kan presse prisene enda mer? Er interessert i lengst mulig rekkevidde, men ikke interessert i å bruke mye penger. Bilmarkedet kommer til å endre seg drastisk. Før hadde man bare knalldyre Tesla med god rekkevidde og Leaf med veldig liten rekkevidde som valg. Men nå kommer utrolig mange gode elbiler som faktisk er knallbra som f.eks Hyundai Ioniq som har startpris på 240 000 med rekkevidde på 280 km. Ny Leaf er på vei også med enda lengre rekkevidde, Opel også. Prisene er så lave at man skal ha en rimelig stor grunn for å ikke kjøpe elbil nå til dags. Man skal slite med å spare penger på en tesla til 600 000 ++++ men når du får en elbil ned til 240 000 med bra nok rekkevidde...... Good times! Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Høres veldig bra ut. Med andre ord er det ikke vits å skynde seg fordi det er spesielt billig akkurat nå, da venter jeg heller til over sommeren når jeg faktisk har tenkt å kjøpe uansett. Nå som teknologiutviklingen for elbilsegmentet går så fort som det gjør, så vil markedet for elbiler være preget av "bruk- og kast". Dersom du venter på "det beste" vil jeg fraråde deg å kjøpe elbil; spesielt utgående modeller. Bilen din vil være niks og null verdt om få år. Tankeeksempel; hva skjer med, og hva kommer annenhåndsverdien til å være, på elbilparken anskaffet i elbilboom-årene 2014 til dags dato om 10 år? Helt klart, jeg er som sagt ikke ute etter "det beste", men "best mulig, for en pris jeg kan ta meg råd tid". Andrehåndsverdien synker drastisk, det er vel fordi det hele tiden kommer nye og bedre modeller, i bensin og disel-markedet er årets modeller stort sett like de året før, så dem holder seg nok bedre i pris. Så jeg må bare akseptere at andrehåndsverdien faller fort, men på en annen side er det jo akkurat dette prisfallet jeg vil få utbytte av når jeg kjøper en ebil som har gått noen år. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Mtp annenhåndsverdi er jo det egentlig kun interessant i de tilfellene man skal selge bilen igjen. Jeg har en 2012 leaf, og planlegger å ha den så lenge som mulig (dvs så lenge jeg kommer til jobb på 1 lading på vinteren, 3 mil) Men bytter man vil ofte ser jeg jo problemet 1 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Helt klart, bil er aldri et investeringsobjekt, spesielt ikke nå. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) For å si det veldig enkelt. Jeg har spart ekstremt mye penger på å kjøre Nissan Leaf de siste 4 årene . Bilen har i faktisk betalt seg selv med alle innsparingene jeg har gjort! For noen med kjøremønstre som blir optimalt ift innsparing så har dette vært en gullskatt fra regjeringen til min lommebok. Ikke alle vil oppleve samme størrelse på innsparing og de som gjorde gode kjøp tidlig vil nok spare mest uansett. På Leaf kan man også snart bytte batteripakke til en med høyere kapasitet til en forholdsvis liten penge. Awesome .Jeg har dog ikke mistet en eneste strek på min ennå og jeg kjører mye. Endret 11. april 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Hei. Ser på brukte leaf hos forhandlere i agder-området, flere av dem har kampanjer på brukte Leaf, som f.eks her en 2-3 år gammel leaf gen2 til rett under 140k https://www.finn.no/pw/ad/car-used-sale/94056067 Jeg vurderer elbil etterhvert, men ikke egentlig før over sommeren. Vil prisene holde seg lave? Eller er det spesielt billig akkurat nå? Vil det eventuelt komme noe spennende som kan presse prisene enda mer? Er interessert i lengst mulig rekkevidde, men ikke interessert i å bruke mye penger. Bare vær forsiktig med import-leafene da de ikke nødvendigvis har varmeisoleringen rundt batteriene og får ræva ytelse om vinteren. Ser det skrytes av varme i ratt og seter, men det betyr ikke at batteriet har batterivarmepakke. Litt mer info her: http://www.tv2.no/a/4163150 Selv har jeg hatt 2. gen Nissan Leaf Acenta 24kW kjøpt i norsk Nissan-forhandler som jeg nå har byttet inn i en 2017 Leaf Nordic Edition 30kW (samme forhandler) og bilen betaler seg selv mtp. det vi ikke betaler i bom og drivstoff (ja, klar over at strømmen koster, men ikke i nærheten av bensin/diesel-prisene). Er forøvrig veldig fornøyd med bilen og kommer også til å gå for elbil ved neste korsvei. Endret 11. april 2017 av CaZpeR 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Mange importerer leaf's fra utlandet og selger billig. Sjekk opp dette først, leaf fra varmere strøk har ofte påvirket batteri pga kjøleproblemer. Ellers sparer du inn de 140 000 ganske så fort, så hvorfor bry seg så mye om annenhåndsverdien? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Jeg ville heller ikke risikert gråimport på elbil for å prøve å spare noen kroner. Endret 11. april 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Mange importerer leaf's fra utlandet og selger billig. Sjekk opp dette først, leaf fra varmere strøk har ofte påvirket batteri pga kjøleproblemer. Ellers sparer du inn de 140 000 ganske så fort, så hvorfor bry seg så mye om annenhåndsverdien? Stemmer. Bor du i bynært strøk med mye bom (f.eks. Trondheim eller Oslo) kan man regne rundt 20kr/mil i bom og 10kr/mil i bensin. Det er 30kr/mil kun i disse utgiftene. Bilen er innspart på drøyt 40 000-50 000 km. Endret 11. april 2017 av Wisd0m 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Ikke minst at man sparer enormt mye penger i parkeringsavgifter. Endret 11. april 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
CaZpeR Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Ikke minst at man sparer enormt mye penger i parkeringsavgifter. Ikke om du bor i Trondheim. Her må elbilene betale for parkering på lik linje som fossilbilene. Flere byer kommer nok til å følge etter vil jeg tro... Men igjen... Sparer jo på bompenger, årsavgift etc. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 nå har jeg gratis parkering både hjemme, på jobb (refundert) og på treningssenteret, så akkurat parkering bruker jeg lite på uansett. Men betaler ca 150kroner uka totalt i bompenger. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Besparelsen du kommer til å gjøre på å slippe diesel/bensin er jo så klart den aller største. Istedenfor å måtte betale nærmere 16 kroner literen for 95 bensin. Men når det kommer til elbil er det nok mye "enn så lenge" vil jeg tro. Man ser flere og flere fordeler forsvinne. Parkering som nevnt, og for eksempel gratis ferge for mange av de som bor på øyer. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Som sagt, regnestykket blir forskjellig fra person til person. De første 3 årene betalte bilen seg selv uten at jeg hadde parkeringsutgifter. Nå bidrar den ennå mer med gratis komunal parkering der jeg jobber (forsvinner ikke med det første der). En ting er pengene man sparer på drivstoff, bom, mva, årsavgift, billigere forsikring, grønt lån og en haug andre ting. Men det største er nesten at motoren er så effektiv og med så lite bevegelige slitedeler at verkstedregninger nesten blir historie. Bare det alene gjør det gøy å kjøre elbil. Når det gjelder elbil og parkering så støtter jeg en lavere/symbolsk parkeringstakst fremfor gratis slik at man slipper freeriders som camper komunale plasser. Samt ikke minst alle idiotene som står på ladeplasser uten å lade. Det ble jo mye enklere å lade der man før hadde gratis og nå tar betalt (uansett billig). Når det er sagt. Jeg gleder meg til alle byer kun har hydrogen+elektrisk og dagens elektrisk. Tenk så deilig å slippe all petroleumseksosen og noxen (svevestøv er en annen greie - piggdekk og renhold). Kanskje jeg da vurderer å flytte til en by igjen. Endret 11. april 2017 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå