Bjarne Nilsson Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Et av argumentene for DAB har jo vært at FM-nettet skulle frigis! Var det også løgn? Hmm kan være jeg husker feil, men tror det ble sagt at fm. Ettets frekvenser skulle frigis til andre lisensierte (vel iaffal regulerte formål) tror det ble nemt low bandwith wise area IoT bla 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 At "vi har digitalisert radioen i Norge" er vel en ganske gammel nyhet, det var vel på -90 tallet NRK begynte å sende på DAB og Nettradio. Nå 25 år senere har de altså slått av FM senderene, og kaller dette for "digitalisering". Hvis noen vil opprette lokale FM sendere for å bedre NRK dekningen, så er det jo noe NRK og Nkom burde støtte, og kanskje tildele noen gratislisenser med visse kvalitetskrav. Å håndheve et forbud vil være ganske håpløst, det er jo bare kjøpe et lite byggesett, eller sette på en tunet antenne på de lovlige DAB adapterene eller kabelforsterkerene. 2 Lenke til kommentar
Antilooop Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Eh.. Det var kanskje et poeng å ta med at det er digitale NRK-sendinger som videresendes på FM-nettet. Det må man til Klassekampen for å få med seg. De fleste får med seg det uten Klassekampen, kun ved kun å bruke hjernen. NRK sender ikke på FM på de stedene som er nevnt. 1 Lenke til kommentar
Kjetil Sandal Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 bare last ned radio Norge appen på mobil , den har alle dab kanaler. og siden din mobil allerede er tilkoblet som handsfree i bilen, har du dermed gratis dab radio i bilen, med bedre dekning enn orginale dab radioer. Alle har jo datamengde i sitt mobil abb og dermed koster det ikke noe med dab i bilen din. bedre og billigere får du det ikke... Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Jeg mener digitaliseringen av radioen er en god ting. FM-radio er en eldgammel teknologi som har stort forbedringspotensiale. Det vi dog ikke bør være fornøyde med er jo dekningsgraden Regjeringen har bestemt vi skal ha. Man burde ha like god dekning som med FM før man skrur av det gamle. At man må bytte ut den tjue år gamle radioen får folk tåle, vi bytter jo mobiltelefon to ganger i året for en betydelig høyere sum. 2 Lenke til kommentar
TOILJ52Y Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Foreløpig er så vidt jeg vet Norge det eneste landet i verden som har vedtatt å stenge FM nettet. Når skal myndighetene innse at dette var en forhastet beslutning? Det ser ikke ut som saklige argumenter fungerer i denne saken, og denne nyheten underbygger bare inntrykket av rent maktbruk for å knesette en gal beslutning. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Jeg mener digitaliseringen av radioen er en god ting. FM-radio er en eldgammel teknologi som har stort forbedringspotensiale. Det vi dog ikke bør være fornøyde med er jo dekningsgraden Regjeringen har bestemt vi skal ha. Man burde ha like god dekning som med FM før man skrur av det gamle. At man må bytte ut den tjue år gamle radioen får folk tåle, vi bytter jo mobiltelefon to ganger i året for en betydelig høyere sum. Regjeringen har ingen kompetanse på signalstyrke og dekningsgrad. Når lobbyistene påstår at DAB-dekningen er "like god" som FM stereo uten sus så skjønner ikke regjeringen at dekningen for FM stereo med sus, eller FM mono, er vesentlig bedre enn dekningen med DAB som blir taus når signalet ikke er godt nok. Hadde det vært snakk om vei så ville nok representantene skjønt at man ikke kun kan telle antall kilometer vei med gul midtstripe og fortau, vi bruker også vei uten gul midtstripe eller uten fortau. 3 Lenke til kommentar
Abel46 Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Jeg mener digitaliseringen av radioen er en god ting. FM-radio er en eldgammel teknologi som har stort forbedringspotensiale. Det vi dog ikke bør være fornøyde med er jo dekningsgraden Regjeringen har bestemt vi skal ha. Man burde ha like god dekning som med FM før man skrur av det gamle. At man må bytte ut den tjue år gamle radioen får folk tåle, vi bytter jo mobiltelefon to ganger i året for en betydelig høyere sum. Ja, eller i hvert fall en gang i året. Men hver gang vi bytter, bytter vi jo til noe bedre. Det er problemet med DAB, vi blir forsøkt tvunget til å bytte til noe dårligere, og det like vi ikke. Det er en grunn til at SP som var det eneste parti som mente det var en dårlig ide å tvinge på folk et teknologi valg i 2007, nå er det partiet som har gått mest frem den siste tiden. Om noen måneder er det valg. Ser ikke bort fra at det blir noen politikkere som må se seg om etter ny jobb da, om de ikke snarest får på FM nettet igjen. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Kjedelig at jeg ikke får hørt på radio når jeg på hytta når de slukker fm-nettet :/ Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 > "Vi har digitalisert ...." Legg merke til dette mystiske "vi". Når staten tar seg til rette så tror de (d.v.s. ikke vi) som står bak det at det er snakk om "vi". Jeg anser disse menneskene som en korrupt mafia. Pengene som har gått til DAB er andre folks penger som var ment å gå til sykehus, pensjon, o.l. helt grunnleggende ting. IKKE dette. 2 Lenke til kommentar
Capitalist Hippie Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 > korrupt mafia ..eventuelt tyvpakk. Anyway, i mellomtiden skal eiendomsskatten opp, bompenger skal opp, mer penger til innvandring og andre helt ville prosjekter (utedasser til millioner av kroner o.s.v.)..... 1 Lenke til kommentar
B7BX45S7 Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 Å fysj, så uskikkelig. Håper dette tar slutt, og at ingen begynner å sende DAB-P2 på 100,00MHz på østlandet etter 20. September! Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai 2018 Del Skrevet 7. mai 2018 Glem interferenser og radiostøy. Dette er et vakkert initiativ for oss som ikke vil betale 2000 kr til Elkjøp og få et trafikkfarlig monster slengende i bilen. Flashback til Radio Slogfesk. De som ikke har fått med seg den, bør google, og se... Veldig bra at de gjør det fordi å legge ned FM det er det dårligste valget gjort noen gang i Norge! Mye bedre å ikke satse på dab/dab+! Det ville hvert mye bedre å satse på netradio som er mye bedre! Å de tar ikke hensyn til alle de som har FM radio på sin mobiltelefon! Å andre som ikke bruker penger på slikt dårlige som dab/dab+! Dersom de vil at folk frem fortsatt høre på radio da vil FM & netradio være mye bedre! De neste som har fordeler av slik dårlige løsninger er de som selger de dørlige radio løsningene! Selv bruker jeg kun Apple Music & Spotify & andre alternative til de! Radio har utspilt sin rolle! Nå kan alle selv starte sin egen netradio om de vil! Å det finnes mange bra netradio apps for mobiltelefoner! I tillegg til at de som er for de dårlige løsningene som dab/dab+ glemmer at de finnes mye bedre alternative en å legge ned FM! Dersom jeg en gang i fremtiden skulle begynne å høre på radio igjen da vil de bli kun netradio! Kommer aldri til å ha dab/dab+! Når jeg en gang i fremtiden får meg lappen & bil skal jeg aldri ha dab/dab+ i den! Dersom de blir standard i alle norske biler, da blir aldri kjøp av bil i Norge for meg, da reiser jeg til utlandet å kjøper bil uten dårlige løsningen dab/dab+! Paradokset er at din bruk av Apple Music og Spotify har vært med å fremskynde slukkingen av FM-båndet, da det går under digitale sendinger slik myndighetene har telt. Dog helt enig at de burde kuttet ut DAB/BAB+, og heller gått inn for å sponse utbygging av mobilt bredbånd langs våre veier og på tettsteder, byer og hyttefelt som har dårlig/ingen dekning. Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne. Skulle tro det, men det er jo noe med kvalitet også og ikke minst regulering av frekvensbånd. Lenge siden jeg så på DAB men da var det i alle fall slik at en måtte fjerne FM for å få flere kanaler med DAB i steg 2, hvor steg 1 sameksisterte med FM-sendinger. De indre gemakker i dette vet vel NKOM mer om. DRM er en utvidelse av DAB som kan bruke frekvensene til de gamle AM og FM-båndene, men når og om dette kommer vet vi ingenting om i dag. Norge deler grense med Sverige, og vi kan ikke bruke "vårt" FM-bånd til noe annet som kan forstyrre svenske FM-sendinger. https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale Vi "vet" det kommer DRM-styring (logisk sett, så er det mer korrekt å bli forbløffet om det ikke kommer, enn når det innføres), men ikke NÅR det innføres. Men en av årsakene til at FM-nettet ikke slokkes helt, men kun er stengt av for rikskanalene, er at sendeutstyret er dyrt, så lokalradio må få mere tid på seg for å bytte slik at det er økonomisk mer forsvarlig. Dato er vel stortsett satt, ihvertfall hvilket år det skal skje. Det var riktignok en strek i regninga at svenskene ikke fulgte oss på slukkingen, men snudde og bestemte seg for å fortsette med FM-sendinger enda noen år til. Nå er forsåvidt rekkevidden kortere, så man må sette opp flere sendere for å få tilnærmet samme dekningen, så svenskene blir ikke veldig forstyrret, bortsett fra i grenseområdene. Dette kan løses med at man i grenseområdene blir enige om hvilke frekvenser som vi og de skal bruke i de områdene. For resten av landet kan de sende det de vil, uten å forstyrre hverandre. Et av argumentene for DAB har jo vært at FM-nettet skulle frigis! Var det også løgn? Forhåpentligvis ikke, men lokalradiostasjonene har fått lengre tid på å forberede overgangen. bare last ned radio Norge appen på mobil , den har alle dab kanaler. og siden din mobil allerede er tilkoblet som handsfree i bilen, har du dermed gratis dab radio i bilen, med bedre dekning enn orginale dab radioer. Alle har jo datamengde i sitt mobil abb og dermed koster det ikke noe med dab i bilen din. bedre og billigere får du det ikke... Nettradio tar av datakvoten, slik at man er nødt til å øke denne for å ha like mye tilgjengelig til det man ønsker å bruke egen båndbredde til. Å påstå at det blir gratis, er dermed så feil som det kan bli. At det ikke tar særlig andel av kvota for de som har 20+ GB, hjelper ikke de som har f.eks. 0,5, 1, 2 og 3, og har bruk for hele kvota til annet. Fått med meg at noen har valgt å ikke telle GB for "radio" som Spotify og andre musikkløsninger som har avtale med mobilleverandøren, men dette mener jeg er brudd på nettnøytraliteten, så det er ingen god løsning. Eneste godkjente løsning er da å øke kvoten på generelt basis, og så får den enkelte avgjøre hvordan de bruker kvoten. Jeg mener digitaliseringen av radioen er en god ting. FM-radio er en eldgammel teknologi som har stort forbedringspotensiale. Det vi dog ikke bør være fornøyde med er jo dekningsgraden Regjeringen har bestemt vi skal ha. Man burde ha like god dekning som med FM før man skrur av det gamle. At man må bytte ut den tjue år gamle radioen får folk tåle, vi bytter jo mobiltelefon to ganger i året for en betydelig høyere sum. Ja, eller i hvert fall en gang i året. Men hver gang vi bytter, bytter vi jo til noe bedre. Det er problemet med DAB, vi blir forsøkt tvunget til å bytte til noe dårligere, og det like vi ikke. Det er en grunn til at SP som var det eneste parti som mente det var en dårlig ide å tvinge på folk et teknologi valg i 2007, nå er det partiet som har gått mest frem den siste tiden. Om noen måneder er det valg. Ser ikke bort fra at det blir noen politikkere som må se seg om etter ny jobb da, om de ikke snarest får på FM nettet igjen. SP er jo på generell basis motstander av alt som betyr forandring, så hyggelig for dem at de nå endelig kan klappe seg på skuldra med en motstandskamp de faktisk fortjener skryt for. For å si det på en annen måte, en analog klokke som har stoppet, viser uansett rett tid 2 ganger i døgnet. Dette var for SP den ene av de to gangene... 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå