Redaksjonen. Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 NRK mistenker ulovlige FM-sendinger i DAB-områder Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Glem interferenser og radiostøy. Dette er et vakkert initiativ for oss som ikke vil betale 2000 kr til Elkjøp og få et trafikkfarlig monster slengende i bilen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Trafikkfarlig? Noen av dem krever mye oppmerksomhet når du betjener dem. Lenke til kommentar
Populært innlegg Wellkick Skrevet 11. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. april 2017 Det skjønner eg meget godt. Har ettermontert DAB på merkeverksted.(Full integrert) En gedigen skuffelse!!!!!! Der er så mange plasser uten dekning. Man blir lei av den konstante "klippinga" av signalet, og skrur av hele Radioen. Hilsen oppgitt radiolytter i M&R. 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Frobe Skrevet 11. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. april 2017 Jeg ser at NRK-ansatte er så ivrige etter å håndheve FM-avstengningen at de nå går Nkom i næringen... Hvis det var snakk om piratradio som later som om det er NRK men ikke videreformidler NRK uendret så kunne jeg forstått det, men hvis de kun vil straffe lokalbefolkningens protest eller nødløsning etter FM-nedstengningen så mister NRK ytterligere respekt. NRK bør tenke på at de kan trenge godt omdømme blant befolkningen nå når lisenssystemet vurderes endret. Det er valg i år, og det er ikke alle partier som ønsker at NRK skal ha samme dominans som i dag. Når NRK flere ganger misbruker sin makt så risikerer de at flere ønsker å redusere NRK sin mulighet til å utøve makt. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg NoBo Skrevet 11. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. april 2017 Viggo Valle, NRK: "– Vi har digitalisert radioen i Norge, og jeg synes folk skal respektere det, sier han videre." - Sier vel det meste... 12 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 NRK trenger ikke FM frekvensene lenger, så det store problemet ser jeg ikke. Nå som FM nettet ikke er i bruk burde det være fritt vilt å bruke det. 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Antilooop Skrevet 11. april 2017 Populært innlegg Del Skrevet 11. april 2017 NRK trenger ikke FM frekvensene lenger, så det store problemet ser jeg ikke. Nå som FM nettet ikke er i bruk burde det være fritt vilt å bruke det. Det er vel ikke der problemet lenger, men at NRK's sendinger tas inn på DAB og sendes videre på FM. De har nok sitt på det tørre juridisk hvis de stopper disse sendingene. Men moralsk? Når DAB er så dårlig (og unødvendig) skjønner jeg godt de som gjør dette. 10 Lenke til kommentar
ozone Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Viggo Valle, NRK: "– Vi har digitalisert radioen i Norge, og jeg synes folk skal respektere det, sier han videre." - Sier vel det meste... Vi har jævlig dårlig dekning! Det synes jeg NRK skal respektere! 6 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Denne saken konkluderte jo med at det sannsynligvis bare var en mini-sender beregnet på FM-tunere i bilen, ikke Radio Illegal. NRK setter jo folk på en ide da, det skal de ha. NRK skal jo være en RIKSkringkaster ikke bare en by- og tettstedskringkaster. Frekvensbåndene er vel ikke akkurat et godt argument heller der de har dårlig DAB-dekning. 2 Lenke til kommentar
Geir Amundsen Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne. 9 Lenke til kommentar
Moddi Waldemar-Lima Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Veldig bra at de gjør det fordi å legge ned FM det er det dårligste valget gjort noen gang i Norge! Mye bedre å ikke satse på dab/dab+! Det ville hvert mye bedre å satse på netradio som er mye bedre! Å de tar ikke hensyn til alle de som har FM radio på sin mobiltelefon! Å andre som ikke bruker penger på slikt dårlige som dab/dab+! Dersom de vil at folk frem fortsatt høre på radio da vil FM & netradio være mye bedre! De neste som har fordeler av slik dårlige løsninger er de som selger de dørlige radio løsningene! Selv bruker jeg kun Apple Music & Spotify & andre alternative til de! Radio har utspilt sin rolle! Nå kan alle selv starte sin egen netradio om de vil! Å det finnes mange bra netradio apps for mobiltelefoner! I tillegg til at de som er for de dårlige løsningene som dab/dab+ glemmer at de finnes mye bedre alternative en å legge ned FM! Dersom jeg en gang i fremtiden skulle begynne å høre på radio igjen da vil de bli kun netradio! Kommer aldri til å ha dab/dab+! Når jeg en gang i fremtiden får meg lappen & bil skal jeg aldri ha dab/dab+ i den! Dersom de blir standard i alle norske biler, da blir aldri kjøp av bil i Norge for meg, da reiser jeg til utlandet å kjøper bil uten dårlige løsningen dab/dab+! 2 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 NRK trenger ikke FM frekvensene lenger, så det store problemet ser jeg ikke. Nå som FM nettet ikke er i bruk burde det være fritt vilt å bruke det. ikke i bruk? fm-nettet er i bruk, fritt fram-prinsippet vil neppe bli tatt vel imot av alle nærradioene som sender fm. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne. Skulle tro det, men det er jo noe med kvalitet også og ikke minst regulering av frekvensbånd. Lenge siden jeg så på DAB men da var det i alle fall slik at en måtte fjerne FM for å få flere kanaler med DAB i steg 2, hvor steg 1 sameksisterte med FM-sendinger. De indre gemakker i dette vet vel NKOM mer om. Endret 11. april 2017 av vidor Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 "– Vi har digitalisert radioen i Norge, og jeg synes folk skal respektere det, sier han videre." Klovn. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne. Skulle tro det, men det er jo noe med kvalitet også og ikke minst regulering av frekvensbånd. Lenge siden jeg så på DAB men da var det i alle fall slik at en måtte fjerne FM for å få flere kanaler med DAB i steg 2, hvor steg 1 sameksisterte med FM-sendinger. De indre gemakker i dette vet vel NKOM mer om. DRM er en utvidelse av DAB som kan bruke frekvensene til de gamle AM og FM-båndene, men når og om dette kommer vet vi ingenting om i dag. Norge deler grense med Sverige, og vi kan ikke bruke "vårt" FM-bånd til noe annet som kan forstyrre svenske FM-sendinger. https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale Endret 11. april 2017 av Frobe 1 Lenke til kommentar
H0O0I82V Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Et av argumentene for DAB har jo vært at FM-nettet skulle frigis! Var det også løgn? Lenke til kommentar
H0O0I82V Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Eh.. Det var kanskje et poeng å ta med at det er digitale NRK-sendinger som videresendes på FM-nettet. Det må man til Klassekampen for å få med seg. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Et av argumentene for DAB har jo vært at FM-nettet skulle frigis! Var det også løgn? Løgn? På nytale heter dette alternative fakta... I dag er det ingen som vet hva FM-båndet i Norge kan brukes til i fremtiden. Alternativene vi vet om i dag er FM, eller muligens DRM en gang i fremtiden. Japan brukte vårt FM-bånd (90-108MHz) til TV-lyd, de bruker 76-95MHz til FM-radio. USA bruker FM-båndet til FM og HD-radio. https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcast_band Man får ikke kjøpt noe annet utstyr enn radiomottakere/sendere for 88-108MHz, etter internasjonale avtaler. Hvis mange nok land kutter ut FM-sendinger så kan det bli endringer i reglene og bli et marked for å lage alternativt utstyr. FM-båndet har så liten båndbredde (20MHz) at det egner seg dårlig for individuell datakommunikasjon for folk flest, men muligens for IoT, autonome/intelligente kjøretøy eller ukjente behov i fremtiden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå