Gå til innhold

NRK mistenker ulovlige FM-sendinger i DAB-områder

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9

Glem interferenser og radiostøy. Dette er et vakkert initiativ for oss som ikke vil betale 2000 kr til Elkjøp og få et trafikkfarlig monster slengende i bilen.

Lenke til kommentar

Denne saken konkluderte jo med at det sannsynligvis bare var en mini-sender beregnet på FM-tunere i bilen, ikke Radio Illegal.

NRK setter jo folk på en ide da, det skal de ha. NRK skal jo være en RIKSkringkaster ikke bare en by- og tettstedskringkaster. Frekvensbåndene er vel ikke akkurat et godt argument heller der de har dårlig DAB-dekning.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Veldig bra at de gjør det fordi å legge ned FM det er det dårligste valget gjort noen gang i Norge! Mye bedre å ikke satse på dab/dab+! Det ville hvert mye bedre å satse på netradio som er mye bedre! Å de tar ikke hensyn til alle de som har FM radio på sin mobiltelefon! Å andre som ikke bruker penger på slikt dårlige som dab/dab+!

Dersom de vil at folk frem fortsatt høre på radio da vil FM & netradio være mye bedre! De neste som har fordeler av slik dårlige løsninger er de som selger de dørlige radio løsningene!

Selv bruker jeg kun Apple Music & Spotify & andre alternative til de!

Radio har utspilt sin rolle! Nå kan alle selv starte sin egen netradio om de vil!

Å det finnes mange bra netradio apps for mobiltelefoner!

I tillegg til at de som er for de dårlige løsningene som dab/dab+ glemmer at de finnes mye bedre alternative en å legge ned FM!

Dersom jeg en gang i fremtiden skulle begynne å høre på radio igjen da vil de bli kun netradio!

Kommer aldri til å ha dab/dab+! Når jeg en gang i fremtiden får meg lappen & bil skal jeg aldri ha dab/dab+ i den! Dersom de blir standard i alle norske biler, da blir aldri kjøp av bil i Norge for meg, da reiser jeg til utlandet å kjøper bil uten dårlige løsningen dab/dab+!

• Liker 2
Lenke til kommentar

NRK trenger ikke FM frekvensene lenger, så det store problemet ser jeg ikke.

Nå som FM nettet ikke er i bruk burde det være fritt vilt å bruke det.

ikke i bruk? fm-nettet er i bruk, fritt fram-prinsippet vil neppe bli tatt vel imot av alle nærradioene som sender fm.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne.

Skulle tro det, men det er jo noe med kvalitet også og ikke minst regulering av frekvensbånd. Lenge siden jeg så på DAB men da var det i alle fall slik at en måtte fjerne FM for å få flere kanaler med DAB i steg 2, hvor steg 1 sameksisterte med FM-sendinger. De indre gemakker i dette vet vel NKOM mer om.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg trodde kostnadene med å holde FM i liv var grunnet til overgang på dab. Da skulle vell NRK bare være gla til at noen som på eget initiativ faktisk benytter FM til å videresende deres signaler. Dette er jo vinn vinn for både NRK og lytterne.

Skulle tro det, men det er jo noe med kvalitet også og ikke minst regulering av frekvensbånd. Lenge siden jeg så på DAB men da var det i alle fall slik at en måtte fjerne FM for å få flere kanaler med DAB i steg 2, hvor steg 1 sameksisterte med FM-sendinger. De indre gemakker i dette vet vel NKOM mer om.

DRM er en utvidelse av DAB som kan bruke frekvensene til de gamle AM og FM-båndene, men når og om dette kommer vet vi ingenting om i dag. Norge deler grense med Sverige, og vi kan ikke bruke "vårt" FM-bånd til noe annet som kan forstyrre svenske FM-sendinger.

https://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Radio_Mondiale

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et av argumentene for DAB har jo vært at FM-nettet skulle frigis! Var det også løgn?

Løgn? På nytale heter dette alternative fakta...

I dag er det ingen som vet hva FM-båndet i Norge kan brukes til i fremtiden.

Alternativene vi vet om i dag er FM, eller muligens DRM en gang i fremtiden.

Japan brukte vårt FM-bånd (90-108MHz) til TV-lyd, de bruker 76-95MHz til FM-radio.

USA bruker FM-båndet til FM og HD-radio.

https://en.wikipedia.org/wiki/FM_broadcast_band

Man får ikke kjøpt noe annet utstyr enn radiomottakere/sendere for 88-108MHz, etter internasjonale avtaler.

Hvis mange nok land kutter ut FM-sendinger så kan det bli endringer i reglene og bli et marked for å lage alternativt utstyr.

FM-båndet har så liten båndbredde (20MHz) at det egner seg dårlig for individuell datakommunikasjon for folk flest, men muligens for IoT, autonome/intelligente kjøretøy eller ukjente behov i fremtiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...