Unleashed_ Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 http://www.ebmpapst.no/no/produkter/Utg%C3%A5tte-produkter/W4D560-IB01-01Har denne viften, som angivelig skal gå på 400v,Jeg har ikke 400v i verkstedet og lurer på hva som skjer om jeg drar denne med 230v ?Finnes det evt en trafo som gjør at jeg kan bruke denne vifta som ikke koster skjorta? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Hmm. For meg ser det ut som at dette skal gå. Elektriker må da koble motor i trekant som skjema F1B) viser. Vifte vil da gå med redusert fart og følge linjen merket Y i diagram. Ikke la elektriker forsøke å kjøre i stjerne da motor da kan trekke for mye strøm og viklinger brennes¨. Trafo 230V / 400V dukker stadig opp på finn.no i prisklassen 5000 kr og oppover. De fleste er beregnet på langt høyere effekt enn din vifte og tror dette blir en dyr omvei med elektriker osv. Lenke til kommentar
Unleashed_ Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Om jeg kobler denne da i trekant og setter 230v på, hvilken A blir det da riktig og sette motorvernet på? Lenke til kommentar
Unleashed_ Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Kobla i trekant, og motoren går fint! Hvor lenge vil den fungere slik? Og hva er det verste som kan skje? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Dersom du er urolig kan du bruke et tangampermeter og måle hvor mye strøm motor trekker og sjekke Forenklet kan man si at motor trekker så mye strøm den trenger for å gå rundt. Lavere spenning = mer strøm. Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Fin illustrasjon av sammenhengen mellom spenning, strøm og moment. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå