SvettSokk Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Jeg tenker på et STORT peltier element til min stakkars AMD XP1700+ og vannkjøling... Swiftech Swiftech, SocketA MCW462B BlackIce2 radiator, 2x120mm Enermax vifter og Eheim1048 vannpumpe... Men, et feks, 151watts peltier element, hvor kaldt blir det ? :smile: Lenke til kommentar
Jaketten Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Tempen til et peltier element avhenger av tempen på motsatt side, den "tar" varme fra den ene siden til den andre dvs hvis tempen på den varme siden øker øker også den kalde siden. Fungerte ikke med peltier med meg, da tempen etterhvert ble så varm på vannet(jeg vil ha et STILLE system ikke 6 digre vifter som durer på 12v, har 2 120mm som går på 5v) at core tempen faktisk ble HØYERE med peltier Lenke til kommentar
KreAture Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Ett peltier pumper som sagt varme fra kald til varm side. Men de har en Delta-Max, og denne pleier å ligge mellom 60 og 75 grader. Det betyr at du kan, ved 30 grader på varm side, og lav (0) belastning, oppnå -40 grader (ca) på kald side. Ved å stable pelrier-elementer kan man øke denne delta-tempen, til summen av delta-temper. Pass på, ved to elementer, at effekten det øverste elementet kan flytte må være summen av prosessorens effekt + effekten det nedre elementet bruker for å flytte varmen + eventuell effekt som trekkes ut av luften. Du finner inget element som kan ligge oppå ett 172 Watt element. Grunnen til at noen får høyere temp med pelkt enn uten, er for at peltieren er for svak ved driftspenningen på 12V, eller at varm-side på peltieren ikke blir kjølt skikkelig. Peltier-elementer er skjelden verd bryet på grunn av kondenserings-problemene man innfører og den konstante faren for skade på utstyr som følge av dette. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 DeltaTemp er ofte bare 30-35C. Men du får rimelig god temp da og. Du må ikke stole på det produsentene skriver. TT sier jo at superorben har et støynivå på 32db. Hadde egentlig 45 , og det er bare et eksempel på at man må stole på tester og ikke produsenter [ endret av CFD den 2002-03-01 19:41 ] Lenke til kommentar
KreAture Skrevet 1. mars 2002 Del Skrevet 1. mars 2002 Firmaet SuperCool i sverige (supercool.se) lager noen av de beste TEC'ene som finnes. Deres serier har delta T på 72c! Jeg har to av disse på 60w. De er rå! Jeg har oppnådd -51c på kald side med varm side på 19c, så de snakker sannt. Husk: Max Delta T gjelder ved Tcool = 0w, altså ved isolert kald-side uten varme-tilgang. Man må bare lære seg å lese hele spec'en... Den er ofte også oppgitt ved optimal spenning. Denne endrer seg med belastningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå