Harald Brombach (digi.no) Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Men det er enkelt å sperre angriperne ute.Nyoppdaget Word-sårbarhet er allerede under angrep Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Eventuelt skrote sveitserosten og heller gå for Libreoffice. Sikkert litt for åpenbart for noen, men andre igjen legger seg vel i fosterstilling og lukker øyne og øre for det forslaget. Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. Endret 10. april 2017 av Simen1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Utfordringen er jo at hvis Word er det som IT-avdelingen har installert på arbeidsstasjonen din, så er det Word du bruker. Makten til å velge tekstbehandler er i stor grad en luksus få mennesker har - i hvert fall i profesjonell sammenheng som jo er der tekstbehandlere er mest relevante. 2 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Eventuelt skrote sveitserosten og heller gå for Libreoffice. Sikkert litt for åpenbart for noen, men andre igjen legger seg vel i fosterstilling og lukker øyne og øre for det forslaget. Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. Har du en troverdig grunn til å tro at LibreOffice har færre sikkerhetshull, eller baserer du deg kun på at ingen finner sikkerhetshull i programmer som aldri brukes? Dette betyr at kjente kilder alltid er til å stole på. Det mangler kanskje et ikke? 3 Lenke til kommentar
myhken Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Eventuelt skrote sveitserosten og heller gå for Libreoffice. Sikkert litt for åpenbart for noen, men andre igjen legger seg vel i fosterstilling og lukker øyne og øre for det forslaget. Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. Og bruker man Linux i stedet for Windows så er man enda sikrere Dette sikkerhetshullet er jo ikke farligere enn noe annet der ute, så lenge man ikke klikker og åpner vedlegg fra ukjente eller suspekte kilder, så blir man jo ikke rammet. Jeg har brukt MS Office siden Windows 3.11 tiden (da jeg gikk over fra WordPerfect), og har aldri fått virus inn via office. På samme måte at jeg aldri har fått virus på noen av mine Windows pcer. Bruker man sunn fornuft, oppdatert programvare, kanskje et betalt antivirusprogram som ikke er McAfee eller Norton så spiller slike sikkerhetshull liten rolle i den store sammenheng. Men alltid greit med en mulighet til å slakte noe 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Utfordringen er jo at hvis Word er det som IT-avdelingen har installert på arbeidsstasjonen din, så er det Word du bruker. Makten til å velge tekstbehandler er i stor grad en luksus få mennesker har - i hvert fall i profesjonell sammenheng som jo er der tekstbehandlere er mest relevante. Det var derfor jeg slang på den siste setningen: Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. (fordi IT-avdelingen påtvinger de ansatte programvare man ikke ville valgt selv) Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hvem åpner office-dokumenter fra ukjente kilder(eller noen dokumenter whatsoever)? Og hvem har ikke beskyttet visning i office, når de kjører ms på jobb? Vel, det er mange det - til og med de som stanger hodet i kontorpulten. Og det går ikke bedre av den grunn. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Kjørbar kode i office dokumenter har alltid vært mulig og bør blokkeres som standard. Denne OLE logikk muligheten som faktisk har vært slik siden 2000 tallet blir tettet idag . Og de som ønsker å sikre seg i forkant kan blokkere det ved hjelp av en register oppføring. https://arstechnica.com/security/2017/04/booby-trapped-word-documents-in-the-wild-exploit-critical-microsoft-0day/ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Eventuelt skrote sveitserosten og heller gå for Libreoffice. Sikkert litt for åpenbart for noen, men andre igjen legger seg vel i fosterstilling og lukker øyne og øre for det forslaget. Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. Og bruker man Linux i stedet for Windows så er man enda sikrere Dette sikkerhetshullet er jo ikke farligere enn noe annet der ute, så lenge man ikke klikker og åpner vedlegg fra ukjente eller suspekte kilder, så blir man jo ikke rammet. Jeg har brukt MS Office siden Windows 3.11 tiden (da jeg gikk over fra WordPerfect), og har aldri fått virus inn via office. På samme måte at jeg aldri har fått virus på noen av mine Windows pcer. Bruker man sunn fornuft, oppdatert programvare, kanskje et betalt antivirusprogram som ikke er McAfee eller Norton så spiller slike sikkerhetshull liten rolle i den store sammenheng. Men alltid greit med en mulighet til å slakte noe Du bagatelliserer litt i overkant nå. Antivirus har jo ikke kunnet fange opp denne metoden av system aksess via office OLE.RTF (rich text) filer er brukt i en årrekke som rene tekstfiler med font formatering ,Og terskelen får å åpne disse er naturligvis for enkelte mye lavere enn .doc, xls og annet åpenbare office filer man er kjent med kan kjøre macro , vba. Kan jo nevne at RTF trenges egentlig ikke åpnes av winword heller. Så har man annet program assosiert med rtf filer er man spart for denne . Endret 11. april 2017 av syar2003 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det var derfor jeg slang på den siste setningen: Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. (fordi IT-avdelingen påtvinger de ansatte programvare man ikke ville valgt selv) Ahh… The struggle is real. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Eventuelt skrote sveitserosten og heller gå for Libreoffice. Sikkert litt for åpenbart for noen, men andre igjen legger seg vel i fosterstilling og lukker øyne og øre for det forslaget. Eller stanger hodet nok en gang i kontorpulten. Det åpenbare er å lære nettvett. Nettvett gjelder ikke bare barn. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Rtf åpnes vel som standard av wordpad? Det gjorde det før. Lenke til kommentar
fuzzy76 Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Eller slik jeg har gjort det: selv om jeg har Office installert på maskinen, har jeg satt en annen programpakke (Apples kontorprogramvare, men LibreOffice fungerer like greit) som standardprogram for disse filtypene. Disse er ofte også kjappere å starte når man bare skal lese et e-postvedlegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå