OddZen Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Hei.Vi har i forbindelse med oppussing av kjøkken fått en elektriker til å sette inn 2 stk led downlights og 1 ledlampe med 3 spotter.Lampen med spotter er av DENNE typen. Led pærene vi benytter er 3 stk av denne sorten: De to downlightsene er koblet til 1 dimmer og taklampen er koblet til 1 dimmer av samme sort som downlightsene. Downlightsene er det ingen problem med, men takspottene blinker når vi bruker ca. 50-100% styrke på dimmeren.Det er ikke når jeg dimmer at det blinker men når jeg ikke dimmer og de skal skinne på den instillte lysstyrken.Har prøvd å skifte dimmer mellom takspotten og downlightsene men det er samme resultat så dimmeren er det ingen feil med.Har også koblet takspotten direkte via en ledning i en stikk, noe som resulterer i kun full effekt, det var da ingen blinking. Noen som kan ha en ide hva som er feil? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Prøvd andre pærer? Det er en asterisk etter "dimming" Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Prøvd andre pærer? Det er en asterisk etter "dimming" Takk så det nå, men hva skal det være godt for? Ser ingen lapp inni eller noen som sier noe om hva det skal være. Nytt bilde fra andre siden av eska. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) LED-pærer på tradisjonelle dimmere er en håpløs "hack". Resultatet kan fort bli veldig uforutsigbart selv om LED-ene i teorien skal være dimbare. De vanligste feila er at de enten blinker, ikke vil slukke eller at de rett og slett ikke vil dimmes nok. Dette fordet LED-pærer er avanserte greier med forskjellige typer strømforsyninger internt. De har en helt annen "power-factor" enn tradisjonelle lyspærer som er så godt som helt resistive belastninger. Endret 10. april 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 315GLE har vel minstekrav til belastning på 20 W? Med 3 x 5 W er lasten for lav. Prøv å bytt ut den ene LED-pæren med en halogenpære, og se om de andre dimmes som de skal da. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Så da funker ikke dimmeren opp mot de led pærene og jeg må ha en annen dimmer til de pærenen eller andre pærer til den dimmeren? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Dersom spec er 100 %, blir det slik. Jeg har byttet fra halogen til LED i flere rom, og må alltid bytte ut de gamle dimmerne til noen som er laget for LED og lav last. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Dersom spec er 100 %, blir det slik. Jeg har byttet fra halogen til LED i flere rom, og må alltid bytte ut de gamle dimmerne til noen som er laget for LED og lav last. Jeg prøvde nå med å bytte ut en av led pærene med en 20w halogenpære og nå blinker ikke lyset lengre på maks. Så hvordan løser jeg dette på enklest måte? Er det elektrikeren som har satt i feil dimmer for de pærene? Han hadde jo både lampe og pære for seg når han installerte den. Hvis jeg går opp litt i styrke på led pærene? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Som sagt er det mes sannsynlig bunnlasten som er problemet. Da må du enten sette inn noe ekstra last, bytte til pærer med høyere last eller bytte dimmeren til en med lavere minimumslast. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Som sagt er det mes sannsynlig bunnlasten som er problemet. Da må du enten sette inn noe ekstra last, bytte til pærer med høyere last eller bytte dimmeren til en med lavere minimumslast. Hvor mye større last må jeg ha? Nå har jeg jo 3x5 watt, hva må jeg få hvis jeg skulle byttet til led pærer med nok last? Edit beklager. Så at Zanta skrev 20W. Endret 10. april 2017 av OddZen Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Bare en ting.Hvorfor blinker lyset ikke når jeg er under 50% last? Og kun når jeg kjører på med last. Trodde det var på grunn av for liten last de blinket.Ser også at det prates om at LED kan brukes i henhold til LED tabell på 315GLE, finner ikke denne tabellen. Enlighten me! Endret 10. april 2017 av OddZen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Bare å google det, vettu: http://proff.elko.no/sg-armaturen-led-tabell/category1726.html Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Min erfaring med green light "dimbare" led pærer er også heller dårlig.... Har mye bedre erfaring med pærer fra jula, ikea, biltema etc da, og de koster ofte en tiendel av green light møkket! Endret 11. april 2017 av daruu 1 Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Bare å google det, vettu: http://proff.elko.no/sg-armaturen-led-tabell/category1726.html Den siden var nede i går. Takk! Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Byttet inn pærene idag og kjøpte noen dimmbare 7w led på clas ohlson, fant ikke kraftigere led pærer, var på flere butikker. Det gir til sammen 21w noe jeg trodde var nok. Der tok jeg feil, blinkingen har ikke så lange mellomrom som det var tidligere, nå er det veldig rask blinking, så det ble bedre men fortsatt irriterende å føle at man er på diskotek. Byttet ut den ene til halogenpære til elektriker kommer tilbake og skal fikse noe annet i slutten av mnd. Da får han skifte til en annen dimmer. Syntes det er dårlig av elektrikeren å stikke fra en blinkende lampe noe han gjorde oss oppmerksom på selv, mener han burde vist hva som var feilen, og dette er en elektriker som eier firma, står ansvarlig for 20 elektrikere og hva de gjør og har jobbet i 30 år. Hvilken dimmer må til for mitt oppsett til å fungere? Endret 11. april 2017 av OddZen Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Det blir ren gambling, men en med så lav minimumslast som mulig. Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 11. april 2017 Forfatter Del Skrevet 11. april 2017 Når jeg nå kjører med 2x7w LED og en halogen på opptil 35w vil det påvirke effekten på led pærene eller motsatt? Og vil det innvirke negativt i noen som helst form å kjøre det oppsettet? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Ikke annet enn forskjellig styrke og fargetemperatur på lyset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå