Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Jeg trenger hjelp til å regne ut volum på en støp

Anbefalte innlegg

Jeg skal støpe noe greier på hytten og er i tvil om hvor mange sekker med sement som skal kjøpes inn. Hytten er på en øy så jeg vil heller ha litt for mye enn litt for lite.

På det vedlagte bildet har jeg lagt ved form og mål på sidekantene. Spørsmålet er hvor mange kubikkmeter hele støpen blir. Alle mål i bildet er i centimeter.

Vi har sett på det som mest logisk å dele det opp i en trekant og en firkant når vi har regnet ut grunnflaten.

post-1713-0-91815000-1491834739_thumb.jpg

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den ene sideveggen til trekanten som er inni figuren er tegnet inn for å prøve å gjøre utregningen selv. Du kan godt fjerne den hvis du sitter på noen formler som er bedre.

Edit: tror du har forstått det rett. Forhold deg til målene og omrisset av ytterfiguren så blir det helt sikkert riktig.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Som andre har påpekt: Den tegningen gir ikke mening. 

Kan du markere/forklare bedre hva a, b, c og d er? 
Enten har du tegna veldig rart eller målt feil. Enten det eller så er det jeg som ikke forstår noe.

EDIT: Hvis b er ca 25 cm virker alt mye mer logisk.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Alle vinklene er i beste fall omtrentlige og laget for å gi en lettere utregning av volum. Målene er også cirka. Det holder med et cirka-tall for volumet slik at jeg vet hvor mange sekker sement som skal kjøpes.

Jeg har fjernet hjelpelinjen jeg hadde tegnet inn. Nå er det bare ytterlinjene på formen/skallet som er igjen.

post-1713-0-35286900-1491841332_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var overraskende mange liter, må jeg si. Intuitivt virker det helt feil. Tenk litt over det. 243 liter er 20 og en halv tilitersbøtte. Om du setter 20 tilitersbøtter oppå hverandre, får du mye mer enn 120 cm. Faktisk 5 meter. Overflaten som er tegnet, er ikke så langt ifra bunnen i en sånn bøtte, så dette er ikke en helt dårlig sammenligning.

Etter en utregning kommer jeg frem til 23,4 liter.

Edit: forskjellen på din grunnflate (195.0 cm²) og åpningen på tilitersbøtta (452.16 cm²) er så stor at det blir verre. Du får 12 meter støp med så 234 liter.

Endret av Emancipate
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noen spesiell grunn til at du ønsker å støpe hele 1,2m høyt? Det er unormalt mye, og krever mer armering i tillegg. Mer rasjonelt å bruke pukk opp det meste av høyden, og så støpe øverste flate (10cm-ish, avhengig av hva dette er). Pukk/stein som kan brukes finnes det kanskje på øyen, så blir det vesentlig mindre transport.

Forbehold selvsagt mot at jeg ikke aner hva det er du bygger, og det kan vel være grunner til at du ønsker det sånn :)

Endret av Mixy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...