Gå til innhold

Volkswagen sitter igjen med 288.000 ubrukelige juksebiler i USA


Anbefalte innlegg

 

Til pass! Å jukse skal straffe seg...

 

Men blir miljøet noe bedre av å skrote så mange biler? Håper de får fikset de og solgt de et eller annet sted.

Hvem har sagt at de skal skrotes ? Havner på et eller annet marked med enda værre biler eller i etablerte markeder til glede for de som vil kjøpe billig brukt. Å kjøpe ny dieselbil nå er et kupp (NOT)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden.

Det er feil.

Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.
Lenke til kommentar

 

 

10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden.

Det er feil.

Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.

Se også på hva Fred Pearce som er miljøkonsulent for tidskriftet New Scientist Magazine skriver om forurensing fra verdens 15 mest forurensende skip.

Lenke til kommentar

Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.

Klimautslipp og lokal forurensing er to forskjellige problemer. Reglene VW brøt i usa omhandler forurensingsprodukter som er lokale forurensingsproblemer. På hvilken måte er utslipp fra skip som i all hovedsak opererer langt til havs sammenlignbart med utslipp fra biler som i hovedsak kjører i urbane områder m.h.p. lokal forurensing.

Endret av sverreb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden.

Det er feil.
Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.

 

 

Like mye hva da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi i Klagehjelp lurer på hvorfor det ikke er mer engasjement for denne saken i Norge. Sammen med over 2 800 deltakere, kjører vi på for at også de som eier berørte biler her til lands skal kompenseres. Teknikens Värld hadde nettopp en interessant artikkel om saken. Se gjerne mer om initiativet vårt på klagehjelp.no - gå til klagesaker og videre til dieselgate.

Jeg skjønner ikke hva dere skal kompenseres for. Ingen (såvidt jeg vet) har lidd noen økonomiske tap og bilen fungerer jo slik den skal. Med unntak av utslipp. Er det noen som skal kompenseres, må det bli de som utsettes for dette utslippet, altså de utenfor bilen.

 

Mulig det er snakk om verdifall på bilene, men dette har jeg ikke sett tall på, og gjelder også kun for de som uansett hadde tenkt å selge i nærmeste fremtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden.

Det er feil.
Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.

Like mye hva da?

Like mye forurensning som du påpekte var feil.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden.

Det er feil.
Hos Institutt for fysikk og teknologi ved Universitetet i Bergen sier de at de 15 mest forurensende skipene i verden slipper ut like mye som hele verdens bilpark.

Like mye hva da?

Like mye forurensning som du påpekte var feil.

 

 

Jeg antar at det dreier seg om en form for miljøskadelige utslipp. Disse finnes det mange ulike typer av. Denne typen spesielle påstander tar jeg med en klype salt, uten kilder. Greit nok at "forskerne på Universitetet i Bergen sier det", men om dette er en allmenn sannhet, så burde det stå om det på nettet også.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er noe som jeg ikke forstår. Når bilene kjøres på dynamometer så klarer de testen. Men jeg regner med at det er ikke på tomgang de går men at motoren går på et eller annet hestekraft antall. Er det ikke mulig å omprogrammere CPUen til at man kan kjøre på test denne effekten eller er den så lav at bilen bli helt ubrukelig?

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Storedeler av verdens hydrogenproduksjon går med til å fjerne svovel fra autodiesel og bensin. Når svovel er fjernet fra drivstoffet slipper ikke bilene ut sox.

 

Skipene slipper også ut mye Nox. Ca 50kg pr tonn fuel. Et versting skip som seiler 6000 timer med 70MW motor lipper ut ca 4000 tonn Nox pr år. En bil ca 0,1 til 1 kg. Skipet forurenser derfor like mye som 8 millioner biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...