Gå til innhold

Volkswagen sitter igjen med 288.000 ubrukelige juksebiler i USA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Til pass! Å jukse skal straffe seg...

Men blir miljøet noe bedre av å skrote så mange biler? Håper de får fikset de og solgt de et eller annet sted.

 

 

Det er sant at miljøet ikke blir bedre av det, men på sikt så vil det nok være enda verre for miljøet, dersom juksemakere ikke blir straffet for å jukse.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Vi i Klagehjelp lurer på hvorfor det ikke er mer engasjement for denne saken i Norge. Sammen med over 2 800 deltakere, kjører vi på for at også de som eier berørte biler her til lands skal kompenseres. Teknikens Värld hadde nettopp en interessant artikkel om saken. Se gjerne mer om initiativet vårt på klagehjelp.no - gå til klagesaker og videre til dieselgate.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette betyr ikke 288.000 færre biler på veien.

Mange av de 288.000 bileirérne har nok brukt kompensasjonen til å kjøpe en annen bil.

Dermed har verdens bilfabrikker brukt tonnevis av råmaterialer og sluppet ut masse CO2 for å erstatte nesten brukbare, eksisterende biler.

 

Håper disse bilene kan oppgraderes og selges på bruktmarkedet etter hvert.

Lenke til kommentar

Hva med å gi bilene til noen som virkelig trenger de ? Finnes sikkert en hel haug med veldedige organisasjoner eller lignende som kunne hatt bruk for disse bilene. De er jo alt lagd, så de gjør mer "skade" om de blir stående ubrukt

Lenke til kommentar

VW har kjøpt dem tilbake. De tilhører VW, som er en kommersiell bedrift.

Bedriften har hatt store tap av både penger og prestisje i denne saken, og må trø varsomt.

 

Det er logisk å anta at de gjerne vil selge dem til markedspris for å tjene inn litt av tapet.

Men det kan også hende at de vil gjøre en storslått veldedighet for å skaffe seg et bedre rykte.

I så fall skal de trø svært forsiktig. Det kan fort gi dårlig PR å sende dem som "bistand" til Afrika.

 

Noen eldre modeller som er vanskelig å oppgradere blir kanskje bare skrotet. Særlig eksemplarer med rust og skader.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Men har alle de andre som jukset fått samme straffen?

 

Det er kun VW som har jukset... Det er nemlig forskjell på å bli urettmessig mistenkt for juks og å faktisk jukse

Gjorde ikke Mitsubishi noen stunt som faktisk kan kalles juks? Jeg spør, for jeg har ikke sett så mye om den saken i norsk media.

Uansett så er jo VAG-saken en forbasket stor sak hvor de ble tatt orntli med buksen nede (toppsjefene som ga konkret ordre om å bruke for dårlig men billigere teknologi for å få mer profitt), mens Mitsubishi-saken ikke var så ekstrem?

Lenke til kommentar

Forskjellen er at VW sine biler er laget for å endre oppførsel under test, så hvis du kjører din VW under samme betingelser som testen foregår, så vil den *ikke* tilfredstille utslippskravene.

 

Hvis du derimot kjører din Renault under samme betingelser som på testen, så vil den tilfredstille kravene. Derimot så er Renault sine biler tildels *veldig* langt unna kravene hvis du kjører 'normalt'. Og siden testbetingelsene er så urealistiske i forhold til normal bruk så gjør det Renault sine biler til utslippsverstinger under normal bruk, selv om de altså oppfører seg pent under testen..

 

 

Med alle mulige forbehold om at det kommer frem mer dritt om Renaul, de er jo tross alt under etterforskning..

Lenke til kommentar

Disse testene er alt for åpenbare. Bilprodusentene vet hvordan de gjennomføres til punkt og prikke, og det er derfor meget lett for de å jukse. De tuner og modifiserer bilene til å bestå testen perfekt.

Slike tester tar jeg uansett alltid med en klype salt, ettersom de gjennomføres i laber, og ikke i den virkelige verden.

 

På samme måte som at nye Ford Mustang fikk to stjerner i NCAP bare fordi den ikke hadde hjelpemidler som lane-assist osv. Hjelpemidler jeg fint klarer meg uten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men får de i det hele tatt selge de videre?

Hvis alternativet er at de bare blir stående og forfalle skulle man tro at det er bedre for alle parter at de blir gitt bort, evt kjøpt billig da, av noen som faktisk kan få brukt de

VW må først få bilene godkjent igjen før de får lov til å selge de eller ta de ut av landet. Det er sånn sett opp til VW selv hva de vil gjøre. Blir ombyggingen dyrere enn hva de kan regne med å selge de for så blir de nok destruert. De må isåfall destrueres på en slik måte at de ikke kan repareres igjen eller la den ulovlige motoren brukes i andre sammenhenger.
Lenke til kommentar

Hele saken om juks med avgasser er latterlig. 10-15 av verdens største skip forurenser like mye som alle bilene i heile verden. Så hva er det vi egentlig vi snakker om..? Politikerne bare prater om miljø og forurensing i alle mulige klimatoppmøter,men sannheten er at de ikke bryr seg om jordens fremtid. Alt handler om profitt,olje og penger. Bare se på den eksplosive økningen i flytrafikken og hvor mye den forurenser. Her kunne politikerne satt begrensninger.

Endret av ACYBN18O
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...