Gå til innhold

KOMMENTAR: – Demokratisering av teknologi, kunnskap og forretningsmodeller er nødvendig for omstilling i norsk økonomi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Finnes en masse folk i Norge som aldri kommer til å klare noe i nærheten av en it-jobb. Som i Sverige behøves det en masse manuelle jobber for å holde sysselsetting oppe.

Og it-jobber outsources til India. Hva skal være igjen her? Idèmakere og spindoctors?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og it-jobber outsources til India. Hva skal være igjen her?

Normalt massevis: QA på estimater, lage testcase, finne gode testdata, testing, feilrettinger, datakorreksjoner, overta feilede prosjekter, omskriving av dårlig kode/løsninger, fjerning av hardkodinger, forbedre sikkerhetshull, forbedre ytelse, ...

Outsourcing er normalt bare et fordyrende og forsinkende steg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eg begynner og bli meir og meir sikker på at Norge kommer til og tape den digital revolusjonen, vi er ekstrem dårlig på og lage nye bedrifter. innovasjon får veldig lite penger i forhold til andre land som vi liker og samenligne oss med... er bare og se:

. Her ser man en etter en startup som ser ut som dei har komnt 10 år i framtiden i forhold til norsk startups som skrikker etter penger: http://www.dn.no/grunder/2016/10/31/0934/grunder-oppror-mot-politikerne . Den digital revolusjon kommer Norge til og tape hardt.....
Lenke til kommentar

Masse flotte teorier om "åpenhet" og "demokratisering" bortsett fra at dette hittil ikke finnes en eneste plass i hvilket som helst land og har aldri vært attraktiv. Spesielt da man trekker "eksempelet" med oljeindustrien blir jeg spesielt lost i denne skitzofasien da jeg rett og slett ikke klarer å finne noe "poeng" i artikkelen.

Hvis dette hadde vært så bra hadde det også vært levedyktig og konkurransedyktig, så alle konklusjoner kan trekkes derfra. Men det nytter ikke akkurat å foreslå noe som virker mer som en slags "du, jeg tenkte her..." type kaffipause-samtale enn noe ferdig teori.

Lenke til kommentar

Direkte kryptografisk demokrati, ved bruk av PGP og web of trust. Et forslag til å sparke samtlige politikere i verden, og gi makten tilbake til den makten tilhører - https://gaiasoul.com/2017/04/11/direct-cryptography-democracy/

Det er faktisk ganske enkelt, ville tatt meg ca. 1-2 måneder å hatt noe 100% stabilt kjørende, som kunne blitt speilet på "brødristeren til bestemora di" om hun hadde ønsket det ...

Lenke til kommentar

Og it-jobber outsources til India. Hva skal være igjen her?

Normalt massevis: QA på estimater, lage testcase, finne gode testdata, testing, feilrettinger, datakorreksjoner, overta feilede prosjekter, omskriving av dårlig kode/løsninger, fjerning av hardkodinger, forbedre sikkerhetshull, forbedre ytelse, ...

Outsourcing er normalt bare et fordyrende og forsinkende steg.

Men i mellomtiden må vi faktisk lære oss dette. Og vi lærer ikke IT av la Inda drifte nødnett. Ei heller av la Helse øst outsource sine ting.

Vi må faktisk la slike jobber bli igjen her i med en gang. Hent heller Indere inn som lærere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...