Gå til innhold

Datatilsynet bekymret for Google-avtale i Trondheim-skolene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Trondheim kommune forsikrer på sine hjemmesider at barnas personvern er ivaretatt. Prosjektleder for IKT i trondheimsskolen Siw Olsen Fjørtoft, sier avtalen kommunen har gjort med Google skal være sikker og forhindre misbruk."

Problem løst. Neste.

Hahaha, sover med ulåst dør du også regner jeg med. Tyveri er jo tross alt forbudt?

• Liker 2
Lenke til kommentar

"Trondheim kommune forsikrer på sine hjemmesider at barnas personvern er ivaretatt. Prosjektleder for IKT i trondheimsskolen Siw Olsen Fjørtoft, sier avtalen kommunen har gjort med Google skal være sikker og forhindre misbruk."

Problem løst. Neste.

Hahaha, sover med ulåst dør du også regner jeg med. Tyveri er jo tross alt forbudt?

Ironi kan være vanskelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft hadde vært mye bedre. Dem har servere i Europa og står på for å ikke utlevere data til amerikanske myndigheter for data som ligger lagret på europeiske servere. Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle argumentere for Microsoft versus Google ettersom jeg foretrekker Linux fremfor Windows.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden har Trondheim kommune gitt Google tillatelse til å skanne skolearbeidet? Andre som har valgt Google har tidligere argumentert for at skoleavtaler innebærer ingen skanning. Er det kommunen som har sviktet eller Google som bruker sin økende makt til å endre premissene?

Lenke til kommentar

Dermed kan elever i kommunen bruke Googles reklamefrie skytjeneste G Suite for Education (GSE).

Hvordan skal vi forstå ordet kan i den setningen? Hvis det er frivillig for elevene å eventuelt godta eller avstå fra å ta i bruk google-tilbudet ser jeg ikke noe stort problem. Da må det selvsagt ikke ha noen negative konsekvenser for elevene om de velger å avstå. Men dersom kan skal tolkes som en påkrevet del av skoletilbudet som i at eleven kan avstå fra å gå på den skolen, så er det derimot ganske problematisk. Det offentlige skoletilbudet må ikke bli sånn at det krever at eleven utleverer privatlivet sitt til fremmede nasjoners etteretningstjenester.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

(...)Det offentlige skoletilbudet må ikke bli sånn at det krever at eleven utleverer privatlivet sitt til fremmede nasjoners etteretningstjenester.

Nå er vel mesteparten av skolearbeidet ikke en del av privatlivet, og vi får håpe at elevene er registrert med ett elevnummer og ikke navn.

Lenke til kommentar

(...)Det offentlige skoletilbudet må ikke bli sånn at det krever at eleven utleverer privatlivet sitt til fremmede nasjoners etteretningstjenester.

Nå er vel mesteparten av skolearbeidet ikke en del av privatlivet, og vi får håpe at elevene er registrert med ett elevnummer og ikke navn.

Det høres helt usannsynlig ut. Når en person sender melding til en annen, eller de samarbeider, så må jo navnet deres stå.

GAFE1.png

Lenke til kommentar

Så lenge elevene bruker samme maskin til private gjøremål vil Google se sammenhengen, uansett hva de er registrert med i læringssystemet.

Lenke til kommentar
Så lenge elevene bruker samme maskin til private gjøremål vil Google se sammenhengen, uansett hva de er registrert med i læringssystemet.

Men da er det ett aktivt valg eleven tar ved å koble opp en privat konto på skolepcen, poenget er bare at kommunens løsning alene ikke skal tvinge elevene til å gi fra seg personalopplysninger.

Lenke til kommentar

Du tror lærerne husker at 76s99348sdfahsd92348as er Per Spellemann og 99fjsk38f9sdfwwwer93 er Hildegard von Bingen? Selvsagt bruker de navnene på elevene.

Det er ikke snakk om det skoleadministrative systemet, litt enklere navn enn dine eksempler kunne være bra men jeg synes det burde brukes en unik id og ikke navn på elevene når det kom til skylagret innhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...