Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Anbefalte innlegg

Litt usikker på hvor jeg skulle poste dette.

Problemet er at klokken på pcen er en time raskere enn klokken i virkeligheten. Altså er klokken når jeg skriver dette 00:00 på ekte, mens det på pcen står 01:00. Jeg har sjekket at jeg er i riktig område(tidssone).

Dette skjedde noen dager etter at klokken ble stilt en time frem. Det som er litt merkelig er at det ikke bare er jeg som har dette problemet. Om man går på forsiden til VG, vil man se at også der er tiden feil, mens hos NRK er tiden riktig. Jeg er sikkert ikke den eneste som har dette problemet. Ikke akkurat et stort problem, men litt forvirrende til tider.

Edit: Prøvde å trykke av på "juster automatisk for sommertid", og da gikk klokken automatisk tilbake til riktig tid. Pcen vil vel kanskje automatisk få inn sommertid da den følger GMT +1, og om pcen selv også justerer for sommertid, vil klokken stilles to timer frem og ikke kun en? Ser at klokken hos VG også er riktig nå, så åpenbart følger visst den tiden jeg stiller inn på pcen.

Så jeg har kanskje løst problemet selv, dersom jeg forstår dette riktig. Men da skjønner jeg ikke poenget med en funksjon som stiller klokken automatisk inn etter sommertid.

Endret av Irrasjonell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vg henter nok tiden fra pcen din, derfor vises tiden feil der. Vg viser riktig tid hos meg. Du er helt sikker på at du er på UTC+1 og har på automatisk justering for sommertid?

Oppdaget det med VG, ja.

Tenkte kanskje at justeringen med sommertid var selve problemet, og at det var bedre om jeg skrudde den av? Vel, tiden er hvertfall riktig nå.

Lenke til kommentar

Problemet ligger sannsynligvis hos Microsoft. De har et problem med tids-serverene. Se: https://thenextweb.com/microsoft/2017/04/03/windows-time-service-wrong/

Du er klar over at det problemet ble rettet opp etter noen få timer, og at det er mange dager siden feilen ble rettet?

https://www.digi.no/artikler/tidsserveren-til-microsoft-bommet-pa-tiden/379194

Les også følgende fra artikkelen: Windows synkroniserer vanligvis klokken bare én gang i uken, så de aller fleste bør ikke ha merket noe som helst til problemet.

(Og de som har problemet, får det ikke fikset før om en uke.)

Løsningen er å synkronisere manuelt, hvis det fortsatt er mulig i Windows 10.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Løsningen er å synkronisere manuelt, hvis det fortsatt er mulig i Windows 10.

Det er det lett å gjøre i Windows 10, du bare slår av automatisk angivning av tid, så justerer du tiden til den riktige. Så slår du på auto justeringen igjen. Om den da justerer tilbake til feil tid, så dropper du å slå på auto justeringen.

042017time1.jpg

Lenke til kommentar

Lett og lett. I tidligere Windows var det bare å trykke på synkroniser nå.

Ja nå svarte jeg på hvordan man endret tiden manuelt. Skal du synkronisere tiden på nytt, trykker du bare på Angi tidspunkt automatisk, og slår av denne, så slår du den bare på igjen, og da synkroniserer den tiden på nytt automatisk.

Faktisk lettere (færre klikk) enn tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er det lett å gjøre i Windows 10, du bare

Lett og lett. I tidligere Windows var det bare å trykke på synkroniser nå.

Det er slikt enda i Windows.

f3a5194e733046e39871f8c0f3bc2b4d.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...