baldviking Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Irak har plenty ingeniører. Problemet er at måten deres å jobbe på delvis er inkompatibel med vår. De vet hvordan en bru skal bygges. Vi vet hvordan en bru skal bygges. Vi ligger tyve år foran på områder som logistikk, prosjektering, entrepriser, altså i korthet hvordan arbeidet organisereres. Dette har vist seg å by på problemer i samarbeidet mellom irakiske og amerikanske selskaper. Dog ikke uoverstigelige. Et vel så stort problem er at gjenoppbyggingen delvis ligger under den amerikanske hæren. En hær kan brukes til mye fornuftig. Dog ikke til å administrere/bygge et sivilt samfunn. Til det blir den håpløst byråkratisk. Jeg har jobbet i Forsvaret. Den gjengen oppfant byråkrati. (Ellers likte jeg meg godt der. RNAF rules the sky...! ) Topic Vi er i uniform. Vi har våpen. Vi er under militær kommando. Soldatenes organisasjoner fikk denne uken innvilget kravet om høyeste risikotillegg. Da må en vel kunne si vi er en del av okupasjonsstyrken? P.S Irakerne fikk skryt av Oberst Hugo Østreng i intervju i Adresseavisen i dag. Alle minefelt var lagt ryddig ut, godt merket og lette å rydde. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 (endret) Jeg synes du beveger deg langt, herr Sexion, for langt - ja, det gjelder flere av dere andre høyreekstreme her i denne del av forumet i å fremme raser, og trekke raske konklusjoner, etter "hvem som har gjort mest for verden". Du tar fakta for gitt utifra historieboken (kanskje også tillagt en ørliten overdrivelse) og publiserer det her. Men, nå har jeg også lyst til å være barsnlig og fordomsfull: Jeg ønsker ikke å la meg påvirke av opinioner kretsende rundt partier hvis ledere har vært tidligere tilhengere av Apatheid- og deltakere i et fascistisk parti (og nei, ikke kritiser meg nå - Fedrelandslaget er for ettertiden kalt det). Var den sleip eller? Endret 4. desember 2003 av FreeBSD Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Hehe, ser jeg har kastet en aldri så liten fakkel her. Look: HAHA! Da fikk jeg meg dagens latter. Grunnlaget for hele den islamske kultur finner vi i Mesopotamia - kanskje det sted i verden der matematikkens prinsipper ble lagt under definisjonen av algoritmer og algebra (begge arabiske ord). Grekerne videreutviklet dette systemet siden. Men ingeniørteknisk er det ingen som har bidratt så meget. Uten den Mesopotamske kultur kunne ikke du sittet her og forfattet dette tullet FiskePinna. La oss klare opp i noen småting her. Mesopotania blomstret for 2 tusen år siden, lenge før islam. Det er riktig at islam har gitt verden mye kunnskap, særlig innen feltet matematikk, men etter ca 11-1200 tallet har det stort sett stått stille i den arabiske verden. tviklingen i midtøsten/persia stoppet, vesten/europa tok opp tråden fra helensk/indisk og arabisk vitenskap på 14-1500 tallet. Det er derfor vesten kom då godt ut i forhold til resten av verden.Og det er pga kuken Saddam. Men herre, de har da bygd bror, hus og palasser før USA okkuperte landet, døde alle ingeniørene kanskje? Det er sant at det ble bygget før USA kom, men mye av det var innleid hjelp fra tyskland, frankrike og russland. Og man trenger da ikke akkurat være ingeniør for å sette opp et enkelt hus på samme måte som man har gjort i 1000 år. Nei! Måten han her har valgt å uttrykke seg på tilsier ikke det. Tvert i mot, den tiliser at han mener gjennom hele tiden. Den holder bare ikke! Islam fremmet forskning i arabia, men det var bare over en periode på 300 - 400 år. Etter det har religionen ligget som en festbrems på hele området og kvelt ethvert forsøk på modernisering og progresjon.Han sier den islamske kulturen, altså en kultur som har eksistert i laaaaaaaaang tid og som har frembragt noen av de flotteste byggverkene verden noensinne har sett... Hvis han mente per i dag så uttrykte han seg uheldig og misvisende. Ja, men det snodige er at ingen av disse byggverkene er nyere enn 500 år. Og midtøsten rommer mange flotte byggverker, men mange av de ble oppført før islam kom, f.eks Persepolis og Babylons hengdene hager. Ser at Seixon kom meg i forkjøpet på en rekke punkter, thx anyway pall! Og tilslutt: Var den sleip eller?Nei, bare useriøs. Lenke til kommentar
lodott Skrevet 4. desember 2003 Del Skrevet 4. desember 2003 Og jeg som trodde Irak hadde like mange ingeniøer som de hadde masseødleggelsesvåpen.. Forskere != ingeniører Litt offtopic men tror nok man må ha ingeniører også. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 5. desember 2003 Del Skrevet 5. desember 2003 HAHA! Da fikk jeg meg dagens latter. Grunnlaget for hele den islamske kultur finner vi i Mesopotamia - kanskje det sted i verden der matematikkens prinsipper ble lagt under definisjonen av algoritmer og algebra (begge arabiske ord). Grekerne videreutviklet dette systemet siden. Men ingeniørteknisk er det ingen som har bidratt så meget. Uten den Mesopotamske kultur kunne ikke du sittet her og forfattet dette tullet FiskePinna. Den islamske vitenskapen hadde to sentre. Den ene i det gamle Irak (øst) og i Spania når det var under "islamsk" styre (vest). En annen viktig oppfinnelse var instutisjonen sykehus. Tallsystemet (tatt fra inderne men kraftig forbedret). T.o.m de klassiske verkene fra den greske sivilisasjonene hadde ikke vært kjent om det ikke var for de islamske lærde. En liten feil i ditt innlegg. Grekerne hadde sin storhetstid lenge før den islamske vitenskapen. Som alle andre sivilisasjoner så har også den islamske sivilisasjon hatt sin storhetstid som har satt merker på ettertiden (på alle mulige måter, også vitenskapen). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå