Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Har familiesenteret plikt til å yte hjelp?


Anbefalte innlegg

Nylig deltok jeg i et møte på et familiesenter sammen med to terapeuter og mor til min datter. Ikke lenge etterpå har jeg mottatt et brev fra min x sin  advokat hvor han skriver at  saken vil bli tatt for retten hvis jeg ikke aksepterer hans forslag til samvær. I den forbindelse henvendte jeg meg til familiesenteret og spurte om jeg på generelt grunnlag kunne få et råd med henhold til hvilken ordning de mente ville være best for vår datter. Jeg oppga da at jeg var blitt kontaktet av motpartens advokat men sa samtidig at saken enda ikke er tatt inn for retten. Slik jeg forstår det, har familiesenteret en plikt til å yte hjelp. Et avslag om hjelp må derfor anses å være et enkeltvedtak som kan påklages. Mitt spørsmål blir: 

1. Har familiesenteret en rett til ikke å yte hjelp i en slik situasjon som jeg her har beskrevet?

2. Kan dette forholdet påklages?




 



Anonymous poster hash: 95d8c...43f
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familievernkontorenes (familiesentrenes) oppgaver følger av familievernkontorloven § 1:

 

Familievernet er en spesialtjeneste som har familierelaterte problemer som sitt fagfelt. Familievernkontorene skal gi et tilbud om behandling og rådgivning der det foreligger vansker, konflikter eller kriser i familien. Familievernkontorene skal foreta mekling etter lov om ekteskap § 26 og barneloven § 51.

Plikten ligger altså i å gi "et tilbud om behandling og rådgivning" til nærmere angitte formål, og i å foreta mekling i saker hvor det er påkrevd.

 

Det at familievernkontoret har en plikt til å tilby noe gir ikke automatisk den enkelte noen individuell rett til tilbudet. Situasjonen når man har en tilbudsplikt er at det er opp til det enkelte kontor å definere nærmere innholdet i tilbudet, innenfor lovens rammer, og legge opp til prioritering av forskjellige kategorier henvendelser.

 

Den som er misfornøyd med behandlingen av sin henvendelse har vanligvis ingen klagerett etter forvaltningslovens regler, fordi institusjonen ikke har tatt noen avgjørelse som er bestemmende for vedkommendes rettigheter og plikter (det er ikke truffet noe enkeltvedtak). Etter familievernkontorloven kan man klage til Fylkesmannen, som tilsynsmyndighet, og man kan også klage til Bufetat i kraft av det alminnelige overordningsforholdet mellom Bufetat og familievernkontorene.

Lenke til kommentar

"Familiesenter" er ikke et entydig begrep - mange forskjellige kontorer kan kalle seg familiesenter. Et familiesenter kan være et familievernkontor, en institusjon under det statlige barnevernet, en kommunal helse- og omsorgstjeneste, eller en veiledningstjeneste under det kommunale barnevernet.

 

Innlegget over beskriver kun familievernkontorer. De øvrige instansene har sitt eget rettslige rammeverk - de fleste sorterer imidlertid likevel under Fylkesmannen som tilsynsmyndighet.

 

Den eneste instansen hvor man har et individuelt rettslig krav på råd og veiledning er den kommunale sosialtjenesten, dvs. NAV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...