Gå til innhold

Vi trenger en skikkelig revolusjon innen skoleverket.

Anbefalte innlegg

Hvorfor føler du deg kompetent til å hevde noe sånt når du ikke kan staving og orddeling engang?

Som lærer og elev/student gjennom mange år mener jeg at dette er noe jeg kan hevde. Og beklager orddelingsfeil, jeg er ikke norsklærer.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Staten kjører på med mer statlig skole for å håndtere problemene i den statlige skolen.

Nå har du hengt deg opp, og er i liberalistrobot-modus. Det du sier her blir som å si at "den private bedriften kjører på med mer private tiltak for å håndtere problemen i den private bedriften".

Lenke til kommentar

Bra vi er enige om at liberalister også i mange tilfeller er sosialister, og at det er selvmotsigende. Liberalismen er nesten like selvmotsigende som sosialdemokratiet. Sosialdemokratiet er selvmotsigende på flere områder enn liberalistene, noe som ikke er så rart da sosialdemokratiet har sitt utspring fra flere forskjellige selvmotsigende ideologier, deriblant liberalismen. Men sosialdemokratene er nok mer ærlige på at de er hyklere.

Nå prater du jo bare tull. Hvordan er sosialdemokratiet selvmotsigende?

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Problemet med offentlig finansierte skoler er at den har ingen insentiver til å forbedre seg. Pengene kommer fra skattebetalerne uansett hvor dårlig undervisningen er. Det er sikkert mange lærere og rektorer som forsøker å gjøre sitt beste, men dette blir bare sporadiske og begrenset.

Eneste måten hele skolesystemet kan bli forbedret er å tillate private aktører å konkurrere mot hverandre. Da står foreldre og studenter fritt til å velge den beste skolen i forhold sitt behov og ønsker.

Det er ingen tvil om at privatdrevne skoler er overlegne den offentlige skole. F.eks. valge Jonas Gahr Støre privatskole for sine barn. Pga at vi i gjennomsnitt betaler 70% av vår inntekt i skatter, moms og avgifter, er de fleste av oss avskåret den økonomiske muligheten til å velge private skoler.

Den offentlige skattefinansierte skolen må bort, eller at betaling til denne blir frivillig. Dvs at dersom man ikke ønsker å benytte den offentlige skolen, skal man heller ikke betale for den i form av skatt. Da står man helt fritt til å velge hvilken skole man ønsker å benytte.

Lenke til kommentar

En annen stor fordel med private skoler, da med tanke på mobbing og bråkebøtter i barene og ungdomsskoler, er at private skoler har et stort insentiv for å rydde opp i slike problemer.

Dersom klassen har problem med noen elever som bråker mye, slik at dette går ut over undervisningen, vil de fleste foreldre begynne å se seg etter andre skoler for sine barn. Skolen som mister elever vil da også miste inntekter, og det vil helt klart være fornuftig å ta tak i dette problemet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En annen stor fordel med private skoler, da med tanke på mobbing og bråkebøtter i barene og ungdomsskoler, er at private skoler har et stort insentiv for å rydde opp i slike problemer.

Dersom klassen har problem med noen elever som bråker mye, slik at dette går ut over undervisningen, vil de fleste foreldre begynne å se seg etter andre skoler for sine barn. Skolen som mister elever vil da også miste inntekter, og det vil helt klart være fornuftig å ta tak i dette problemet.

Har du kilder på NOE av det du skriver? Virker for meg som at du finner opp disse påstandene på frittstående fot.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skjer ikke dette i dag?

Det er jo bare å søke så får man høyst sannsynlig bytte skole i dag også, om det er ledig plass på den skolen man vil på. Slik vil det jo være på private skoler også, de må ha ledige plasser for å ta inn andre de også.

Lenke til kommentar

Slutt å sortere barn etter alder. Sorter dem etter evner og talenter som blir vurdert underveis. Viser et barn at det er god med tall, plasser barnet i en klasse der de fokuserer på matematikk. Er barnet musikalsk? La det bli undervist i en klasse med hovedfokus på musikk.

Dette høres kanskje ut som verdens dårligste ide. Så fordi et barn er flink i norsk og matte, så skal eleven gå glipp av samfunnsfag og naturfag? SAMT lage et klasseskille mellom de flinkeste og de svakeste? Det er noe i skolen som heter tilpasset opplæring. Les deg litt opp på det.

Lenke til kommentar

Har du kilder på NOE av det du skriver? Virker for meg som at du finner opp disse påstandene på frittstående fot.

Man trenger ikke en kilde for å tenke logisk og rasjonelt.

De fleste foreldre er opptatt av at sine barn har det bra og får den beste muligheten til å lykkes i skolen. Dersom klassen har et problem med elever som stadig bråker og forstyrrer undervisningen, vil foreldre etterhvert stille spørsmålstegn om skolen er i stand til å rydde opp i det.

Dersom skolen ikke evner å rydde opp i dette, så kan foreldrene velge å flytte barna over til en annen skole, og problemet blir løst for de foreldrene/elevene. Skolen vil tape og miste inntekter, og i tillegg få et dårlig rykte på undervisningen. Det vil være i skoleeierens egeninteresse at dette ikke skjer.

Dersom du mener at dette er feil resonnert, så får du heller peke på hva som er galt med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet med denne tråden er at dere ikke har peiling på hvordan klasseledelse, skoleledelse og undervisningssammenheng foregår. Jeg jobber som lærer, og jeg mistenker at dere som roper høyest her i tråden er dere som har minst kvalifikasjoner i skoleadministrasjon. Vet dere EGENTLIG noe som helst om jobben? Vet dere hva tilpasset opplæring er? Kan dere didaktisk relasjonsmodell? KAMPVISE- modellen? Kan dere Vygotsi? Mead? Rousseau? Dere må forstå problemet i de aller, aller fleste tilfeller ligger hos foreldrene der elevene ikke blir fulgt opp.

Det JEG mener er den mest effektive måten å øke kvaliteten på i norsk skole, er:

1: Myndighet til å sette krav til foreldre.

2: færre elever i hver klasse.

PS: Mange elever fra privatskoler rundt i distriktet har nå startet der jeg jobber. Stort sett alle henger etter  ;)

Lenke til kommentar

Hvilke krav til foreldre mener du myndighetene bør ha?

Edit: Myndighet til. Ikke at myndighetene skal blande seg inn :) Tettere oppfølging med helt enkle ting som leksehjelp. MANGE barn får ikke hjelp av foreldre til lekser, og tror at læreren sin oppgave er å lære barna deres alt det de trenger. Dette fungerer som sagt ikke i praksis. Foreldrenes holdninger til oppdragelesesbiten synes jeg også er naiv. Jeg klarer ikke å oppdra 20 barn samtidig som jeg skal lære bort, når alle barna har sine egne behov. 

Endret av minigrill
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger ikke en kilde for å tenke logisk og rasjonelt.

De fleste foreldre er opptatt av at sine barn har det bra og får den beste muligheten til å lykkes i skolen. Dersom klassen har et problem med elever som stadig bråker og forstyrrer undervisningen, vil foreldre etterhvert stille spørsmålstegn om skolen er i stand til å rydde opp i det.

Dersom skolen ikke evner å rydde opp i dette, så kan foreldrene velge å flytte barna over til en annen skole, og problemet blir løst for de foreldrene/elevene. Skolen vil tape og miste inntekter, og i tillegg få et dårlig rykte på undervisningen. Det vil være i skoleeierens egeninteresse at dette ikke skjer.

Dersom du mener at dette er feil resonnert, så får du heller peke på hva som er galt med det.

Ut i fra det du skriver, tipper jeg du ikke har tatt en universitets/ høgskolegrad. Du virker for naiv og trangsynt til å ha gjort det. Det er nettopp sånne holdninger som skaper større problemer, og færre løsninger i skolen.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Hvorfor skjer ikke dette i dag?

Det er jo bare å søke så får man høyst sannsynlig bytte skole i dag også, om det er ledig plass på den skolen man vil på. Slik vil det jo være på private skoler også, de må ha ledige plasser for å ta inn andre de også.

Problemet er at den offentlige skole er lite fleksibel, og du forteller det selv ved at "det er jo bare å søke...". Hvorfor skal skole være et så begrenset at man må SØKE for å komme inn?

Dersom du går inn i enhver privat butikk, så står varene klar for salg. Hvorfor kan det ikke være slik med skolen også?

Og problemet her ligger i at markedet for private skoler er svært begrenset, pga svært få har råd til å benytte seg av dette. Dersom vi hadde kunne behold en mye større del av vår inntekt, hadde vi alle hatt råd til å benytte private skoler. Da ville den offentlige skolen blitt erstattet av et rikholdig antall av forskjellige private skoler. Det ville også vært et overskudd av skoletilbud, slik at bytte av skole ville i praksis ikke vært et problem.

Lenke til kommentar

Problemet er at den offentlige skole er lite fleksibel, og du forteller det selv ved at "det er jo bare å søke...". Hvorfor skal skole være et så begrenset at man må SØKE for å komme inn?

Dersom du går inn i enhver privat butikk, så står varene klar for salg. Hvorfor kan det ikke være slik med skolen også?

Og problemet her ligger i at markedet for private skoler er svært begrenset, pga svært få har råd til å benytte seg av dette. Dersom vi hadde kunne behold en mye større del av vår inntekt, hadde vi alle hatt råd til å benytte private skoler. Da ville den offentlige skolen blitt erstattet av et rikholdig antall av forskjellige private skoler. Det ville også vært et overskudd av skoletilbud, slik at bytte av skole ville i praksis ikke vært et problem.

Beholde en større del av vår inntekt? Er det det det her handler om? Skattepolitikk?

Så du mener problemet løser seg ved å bare bytte til en privatskole? Interessant.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar

Slutt å sortere barn etter alder. Sorter dem etter evner og talenter som blir vurdert underveis. Viser et barn at det er god med tall, plasser barnet i en klasse der de fokuserer på matematikk. Er barnet musikalsk? La det bli undervist i en klasse med hovedfokus på musikk.

Dette høres kanskje ut som verdens dårligste ide. Så fordi et barn er flink i norsk og matte, så skal eleven gå glipp av samfunnsfag og naturfag? SAMT lage et klasseskille mellom de flinkeste og de svakeste? Det er noe i skolen som heter tilpasset opplæring. Les deg litt opp på det.

Dette grenser mot totalitær tankegang. Hvorfor skal staten bestemme hva som er best undervisning for barnet?

Siden barn ikke er fult ut utviklet, og heller ikke myndig, så er det foreldrene som bør være den som tar dette valget.

Jeg vil mene at barne- og ungdomsskolen må ha større fokus på norsk, engelsk, matte og naturfag. Andre mener dette er feil, og ønsker at barnet også må ha mer undervisning i musikk, sløyd og sying. De enkelte foreldre i samråd med sine barn burde selv vært frie til å ta slike valg.

Lenke til kommentar

Altså bare levere barnet på den skolen man føler for den dagen skal holde?

Det er "begrenset" fordi det er barn det handler om, de må tas vare på. Å behandle de som en vare man kan sende dit man vil tror jeg ingen tjener på.

Lenke til kommentar

Dette grenser mot totalitær tankegang. Hvorfor skal staten bestemme hva som er best undervisning for barnet?

Siden barn ikke er fult ut utviklet, og heller ikke myndig, så er det foreldrene som bør være den som tar dette valget.

Jeg vil mene at barne- og ungdomsskolen må ha større fokus på norsk, engelsk, matte og naturfag. Andre mener dette er feil, og ønsker at barnet også må ha mer undervisning i musikk, sløyd og sying. De enkelte foreldre i samråd med sine barn burde selv vært frie til å ta slike valg.

HAHAHAHA, Dette er kanskje det dummeste jeg har lest! Vær så snill! Søk deg inn på lærerskolen og skriv dette på eksamen  :rofl:

Så fordi barn ikke er myndig, så skal det ikke kunne lære samfunnsfag eller ha kroppsøving, fordi foreldrene mener det er best å ha litt mer engelsk? Nei, hvem trenger vel å kunne samfunnsfag, historie og kultur! Dette er resultatet når ufaglærte kommer med strålende revolusjonerende ideer innenfor skoleverket :w00t:

Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? Du tar feil! Its simple as that.

Et flott sitat fra BI sin TV- reklame: "You dont know shit!"

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Problemet med denne tråden er at dere ikke har peiling på hvordan klasseledelse, skoleledelse og undervisningssammenheng foregår. Jeg jobber som lærer, og jeg mistenker at dere som roper høyest her i tråden er dere som har minst kvalifikasjoner i skoleadministrasjon. Vet dere EGENTLIG noe som helst om jobben? Vet dere hva tilpasset opplæring er? Kan dere didaktisk relasjonsmodell? KAMPVISE- modellen? Kan dere Vygotsi? Mead? Rousseau? Dere må forstå problemet i de aller, aller fleste tilfeller ligger hos foreldrene der elevene ikke blir fulgt opp.

Det JEG mener er den mest effektive måten å øke kvaliteten på i norsk skole, er:

1: Myndighet til å sette krav til foreldre.

2: færre elever i hver klasse.

PS: Mange elever fra privatskoler rundt i distriktet har nå startet der jeg jobber. Stort sett alle henger etter  ;)

Jeg er veldig glad for at vi har noen som faktisk er lærer i debatten her.

Jeg vil tippe at du er den som er best kvalifisert til å holde undervisning. Jeg vil også anta at for en del tilfeller så vil det være riktig å sette mer krav til foreldrene, hva du enn mener med det, og det vil også for en del tilfeller være riktig med færre elever i klassen i forhold det som er mest vanlig.

Dersom dette er "vinnerformelen" for en god skole, så ville private skoler som benytter denne "metoden" etterhvert bli anerkjent for god undervisning. Foreldre ville ønske å få sine barn inn i slike skoler, og kanskje blir tilbudet for lite. Prisene går opp, og konkurrerende skoler ville være interessert i å kopiere modellen. I et fritt marked vil den beste skolen og metodene etterhvert vinne frem.

Jeg skulle ønske du var fri til å starte en slik skole, (dvs at det var et marked der med "kunder" som hadde råd), eller at det fantes private skoler som ville vært interessert i å utnytte din kompetanse for å skape en slik vinnerskole.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...