Gå til innhold

Vi trenger en skikkelig revolusjon innen skoleverket.


Anbefalte innlegg

Problemet i skolen er at det ikke finnes noen mekanisme som gjør at god undervisning, gode elevprestasjoner og det som går under mer generelt "umålbare" kriterier som definerer en god lærer er noe som verdsettes. Læreres lønn bestemmes nærmest utelukkende av to faktorer: antall studiepoeng og antall år i yrket. "Metodefrihet" er ett ufravikelig prinsipp i norsk skole, og det innebærer at dårlige lærere har frihet til å bruke dårlige metoder i akkurat samme grad som gode lærere kan bruke gode metoder. Kombiner dette med sterke fagforeninger som verner om utdaterte privilegier, motsetter seg nødvendig utvikling og gjør det stadig vanskeligere for talenter fra andre bransjer og yrker (ingeniører, journalister, etc.) å bli godkjent lærer...  Da får du en skole som i liten grad bryr seg om at elevene lærer noe, en skole der dyktige folk slutter og velger andre yrker og en skole der rett ut udugelige lærere kan fortsette år etter år uten noen endring i sikte...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

08-20? Er du helt sinnsyk? Det er BARN vi snakker om her. 

Er det barn dette dreier seg om? Første setning i tråden: Daglig ødelegger den norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. 

Både mitt innlegg og resten synes dreie seg om ungdom, dvs. undervisninga i ungdomsskolen og videregående. Sånn oppfatter i hvert fall jeg det, men jeg er jo sinnssyk. ifølge vår lokale amatørpsykiater...

Undervisning i barneskolen har jeg ingen oppfatning om, og den er uviktig. De lærer ikke stort der uansett – mindre enn barn i andre land, men det kan lett hentes inn i ungdomsskolen, bare de venner seg til .gode arbeidsvaner, noe som også vil komme dem til nytte i arbeidslivet, som voksne.

Lenke til kommentar

 

08-20? Er du helt sinnsyk? Det er BARN vi snakker om her. 

Er det barn dette dreier seg om? Første setning i tråden: Daglig ødelegger den norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. 

Både mitt innlegg og resten synes dreie seg om ungdom, dvs. undervisninga i ungdomsskolen og videregående. Sånn oppfatter i hvert fall jeg det, men jeg er jo sinnssyk. ifølge vår lokale amatørpsykiater...

Undervisning i barneskolen har jeg ingen oppfatning om, og den er uviktig. De lærer ikke stort der uansett – mindre enn barn i andre land, men det kan lett hentes inn i ungdomsskolen, bare de venner seg til .gode arbeidsvaner, noe som også vil komme dem til nytte i arbeidslivet, som voksne.

 

 

De er alikevel barn, men det gjelder uansett også ungdom.

 

Jeg vil si det gjelder helt opp til ganske godt i tyveårene, selv om samfunnet så godt det kan forsøker å binde folk til slavelivet tidlig i livet. Jeg vil si utfoldelse, lek og morro er viktig svært lenge.

Lenke til kommentar

Kvaliteten vil stupe like mye som den har stupt i IT-bransjen de siste årene? IT er jo veldig lite kontrollert av staten så der burde jo kvaliteten ha stupt noe helt enormt.

Onar Åm har en bra artikkel om proitt i skolen: http://onarki.no/blogg/2012/06/er-profitt-i-skolen-en-uting/

Onar Åm er en hardcore-liberalist som benekter virkeligheten, så han kan man fint ignorere.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Onar Åm er en hardcore-liberalist som benekter virkeligheten, så han kan man fint ignorere.

Tja, ikke noe mer hardcore enn sosialistene og sosialdemokratene som ikke ser alle feilene med den offentlige skolen. Der i gården så kjører man på med MER av det som ikke fungerer, dvs MER statlig skole, i håp om at skole skal bli bedre. Men det er også definisjonen på sinnsykdom: forsøke å gjøre den samme tingen om og om igjen og forvente et annet resultat.

Lenke til kommentar

Daglig ødelegger den Norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. VI pålegger barn å bruke fritiden med å gjøre lekser fordi skolen ikke klarer å disponere tiden godt nok, 

Elever sitter på rekke og rad i et system, der det er om å gjøre å sitte stille og lytte. 

 

Dette er den mest ueffektive måten å lære på noen sinne. Læreren burde fungere mer som en veileder. Har læreren forelest i mere en 20 minutter så er det å betegnes som tortur. Og grunnskolen er værst. Her er det brudd på opplæringsloven i samtlige skoler. Vi bruker tid på rapporter og byrokrati som ikke gagner noen. VI stempler barn med diverse diagnoser fordi de ikke lærer noe med tavleundervisning. 

Det er noe som heter multiple intelligences. Det vil si at vi lærer på forskjellige måter. Noen lærer best selv, noen lærer best av å se bilder etc. Det er mange metoder vi kan tilpasse undervisningen på. 

 

Det burde også innføres akkordjobbing, slik at når man er ferdig med en oppgave og gjort den godt nok kan man ta fri. VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst. 

 

Skriver ikke mere no, åpner heller for diskusjon for å se om det er flere som føler det samme. 

Det er vanskelig å utdype så mye, for jeg er 100% enig i det du skriver.

 

Jeg føler at man burde få psykologi og økonomi inn som fag i barne- og ungdomsskolene. Hvordan tjene penger på kunnskapen vi lærer, og hvordan psykologi fungerer, menneskers psykososiale samspill. Som du skriver også, dette med flere forskjellige typer intelligenser, er viktig. Per dags dato, så dømmes vi, som du skriver, ut fra vår evne til å lære og ta prøver. Det er et svært tynt grunnlag å dømme stakkars barn og ungdom på. Det er mange som har droppet ut av ungdomsskolen og tjent millioner.

 

Men alt skal ikke bare måles i penger heller, bare for å ha sagt dét. Empati og etikk burde jo være underfag av psykologi.

 

Og det bør innføres borgerlønn, sånn at vi ikke blir spist levende av ulvene så fort vi skal ut i arbeidslivet.

 

Har begynt å tenke litt på hvordan man kan bruke disse tankene til noe konstruktivt. Kanskje gå til VG og be om et oppslag, få til noen timer med noen politikere for å høre hva de synes... for dette er høyst relevante temaer i vår tidsalder. Klasseforskjellene i samfunnet bare øker, spørsmålet om fremtidens ressursfordeling er ikke tydelig besvart. Og ikke minst global integrering.

Lenke til kommentar

Lander man da på at Onar Åm er en mann å lytte til?

 

Sånn "Person X har politisk syn slik og sånn, så vedkommendes mening er verdiløs"-logikk ser mer om den som kommer med påstanden enn "Person X" selv :p Selv sosialister kan jo ha et og annet godt poeng iblant, om en luker vekk omfordelings-OCD'en og diverse annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har gått på noen skoler der kvaliteten var elendig. Gikk Teknisk Fagskole på midten av 90 tallet og der var det en smart lærer som fant ut at vi like godt kunne ta ett års pensum i matematikk på halve tiden. Så fikk vi bedre tid til de andre fagene.

Det viser bare at mange skoler er ikke til for at elevene skal lære noe, det er en uskilling av de gode elevene og de ikke fullt så flinke.

Lenke til kommentar

 

Onar Åm er en hardcore-liberalist som benekter virkeligheten, så han kan man fint ignorere.

Tja, ikke noe mer hardcore enn sosialistene og sosialdemokratene som ikke ser alle feilene med den offentlige skolen. Der i gården så kjører man på med MER av det som ikke fungerer, dvs MER statlig skole, i håp om at skole skal bli bedre. Men det er også definisjonen på sinnsykdom: forsøke å gjøre den samme tingen om og om igjen og forvente et annet resultat.

 

Nå er det hele tiden prosjekter på gang for å forbedre den offentlige skolen, så her tabber du deg ut igjen.

 

Kjører på med mer statlig skole? Så et bra tiltak for å forbedre skolen blir bra hvis det er en privat skole, men bra hvis det er en statlig skole? Tiltaket avhenger av om det er privat eller offentlig?

Lenke til kommentar

 

Onar Åm er en hardcore-liberalist som benekter virkeligheten, så han kan man fint ignorere.

Han er i tillegg en hardcore-sosialist som mener politi, miliær og rettsvesen skal være offentlig.

 

Neida, liberalister ønsker dette (og ja, jeg er enig i at det er idiotisk og selvmotsigende, så liberalismen er en idiotisk og selvmotsigende ideologi). Det er anarkister som ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Nå er det hele tiden prosjekter på gang for å forbedre den offentlige skolen, så her tabber du deg ut igjen.

Riktig, man kjører på med MER av det som ikke fungerer: flere utvalg, flere prosjekter, flere reformer, flere nasjonale prøver, mer rapportering, osv.

 

Kjører på med mer statlig skole? Så et bra tiltak for å forbedre skolen blir bra hvis det er en privat skole, men bra hvis det er en statlig skole? Tiltaket avhenger av om det er privat eller offentlig?

Staten kjører på med mer statlig skole for å håndtere problemene i den statlige skolen. Er det virkelig noe nytt?

 

Private skoler er ikke nødvendigvis bedre, men konkurranse mellom private skoler vil føre til at dårlige skoler forsvinner og gode skoler består. En liknende mekanisme finnes ikke i den offentlige enhetsskolen.

 

Fordelen med private skoler er også at man får variasjon. Da kan til og med skoletrøtt ungdom finne en skole som passer best til deres behov.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar

Det ble noen kommentarer rundt emne å gi flere oppgaver til en elev når han er ferdig med det. Jeg mener fortsatt at det er en uting. FOr når det har hatt et oppgaveark f. eks så dreper du lærelysten hvis du deler ut flere. Læring bør skje på eget initiativ og ikke fordi noen sier det. Når elevene kommer til videregående har vi et flust av elever som ikke gidder å gjøre noe, fordi de vet at når de er ferdig med disse oppgavene så får de bare nye. 

 

Her må vi tenke tilpasset undervisning. De flinke som er ferdig tidligere kan jobbe med egne relevante prosjekter, gjerne et årsprosjekt f.eks. Her får de frie tøyler og må lære og planlegge, skrive logg og levere resultat. Og dette prosjektet må gjerne være et praktisk et.

 

En ting til som er falt ut av grunnskolen er sløydtimene. Norsk ungdom trenger sløyd. Sløyd er en handtverksfag der de lærer å bruke verktøy og lage egne ting. Mattestykker kan med fordel skrives på plankebiter og aqvskjær fra sløyden

 

Og mitt siste påskudd. TImeplanen bør fjernes helt. Ingen klarer å resette seg mellom 2 timer norsk og 2 timer fysikk og 2 timer samfunnsfag. Elevene MÅ få tid til å mestre det de holder på med. 

Endret av morgan_kane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

... 

Revolusjonen som trengs er å avvikle den offentlige skolen.

 

 

Det blir for enkelt. Resultater fra private skoler i andre land viser at privatisering ikke har noen effekt utover muligheten til å samle sammen elever med samme sosioøkonomisk bakgrunn. Sammenlikner man elever med samme sosioøkonomisk bakgrunn gjør de det like bra på private som offentlige skoler. 

 

Finland, der valgmulighetene er langt mindre enn i Norge, har fått bedre resultater av sin skole enn land med private skoler, og har til en viss grad klart å heve elevene over det nivået deres sosioøkonomiske bakgrunn skulle tilsi. Sverige som i økende grad har privatisert driften av skolene (selv om det fortsatt er det offentlige som betaler) har fått stadig dårligere resultater.

 

Hvis vi privatiserer skolene i Norge vil vi fortsatt ha de samme lærerne eller mangel på sådanne, og vi vil fortsatt slite med å rekruttere brukbare folk som skoleledere. Hvis vi tror at fremtidens skole blir litt som den private skolen akademiet i oslo, vil vel læreryrket bare bli enda mindre attraktivt. 

Lenke til kommentar

Tillater meg å linke til denne tråden som har tatt opp det samme før. Den ble selv opprettet som "erstatning" for en tidligere tråd om skoleverket: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1340288&hl=

 

Skolesystemet er ELENDIG og må forbedres ENORMT! Det første som må innføres er langt bedre kvalitetskrav til lærere. Aner virkelig hvor mange håpløse lærere som knapt er kontaktbare jeg har vært borti.

Lenke til kommentar

Neida, liberalister ønsker dette (og ja, jeg er enig i at det er idiotisk og selvmotsigende, så liberalismen er en idiotisk og selvmotsigende ideologi). Det er anarkister som ikke gjør det.

 

Bra vi er enige om at liberalister også i mange tilfeller er sosialister, og at det er selvmotsigende. Liberalismen er nesten like selvmotsigende som sosialdemokratiet. Sosialdemokratiet er selvmotsigende på flere områder enn liberalistene, noe som ikke er så rart da sosialdemokratiet har sitt utspring fra flere forskjellige selvmotsigende ideologier, deriblant liberalismen. Men sosialdemokratene er nok mer ærlige på at de er hyklere.

 

For ordens skyld snakker jeg her om liberalismen i løs forstand og ikke de som baserer seg på grunnprinsipper, som positiv eller negativ rett, og sosialismen som økonomisk system, ikke som samlebetegnelsen som innebærer mange nyanser som ikke sammenfaller med liberalismen som helhet.

Endret av Larzen_91
Fjernet sitatpyramide.
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Daglig ødelegger den Norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. VI pålegger barn å bruke fritiden med å gjøre lekser fordi skolen ikke klarer å disponere tiden godt nok, 

Elever sitter på rekke og rad i et system, der det er om å gjøre å sitte stille og lytte. 

 

Dette er den mest ueffektive måten å lære på noen sinne. Læreren burde fungere mer som en veileder. Har læreren forelest i mere en 20 minutter så er det å betegnes som tortur. Og grunnskolen er værst. Her er det brudd på opplæringsloven i samtlige skoler. Vi bruker tid på rapporter og byrokrati som ikke gagner noen. VI stempler barn med diverse diagnoser fordi de ikke lærer noe med tavleundervisning. 

Det er noe som heter multiple intelligences. Det vil si at vi lærer på forskjellige måter. Noen lærer best selv, noen lærer best av å se bilder etc. Det er mange metoder vi kan tilpasse undervisningen på. 

 

Det burde også innføres akkordjobbing, slik at når man er ferdig med en oppgave og gjort den godt nok kan man ta fri. VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst. 

 

Skriver ikke mere no, åpner heller for diskusjon for å se om det er flere som føler det samme. 

Hvorfor føler du deg kompetent til å hevde noe sånt når du ikke kan staving og orddeling engang?

 

Det er ikke tortur å høre på en foreleser i mer enn 20 minutter. Det er en hån mot folk som har blitt torturert at du hevder det!

 

Nei jeg føler ihvertfall ikke det samme! Tror ikke du får noe gehør for det heller, ikke fra noen som har levd gjennom reform 94 og alle de andre reformene ihvertfall!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...