Gå til innhold

Vi trenger en skikkelig revolusjon innen skoleverket.


Anbefalte innlegg

Daglig ødelegger den Norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. VI pålegger barn å bruke fritiden med å gjøre lekser fordi skolen ikke klarer å disponere tiden godt nok, 

Elever sitter på rekke og rad i et system, der det er om å gjøre å sitte stille og lytte. 

 

Dette er den mest ueffektive måten å lære på noen sinne. Læreren burde fungere mer som en veileder. Har læreren forelest i mere en 20 minutter så er det å betegnes som tortur. Og grunnskolen er værst. Her er det brudd på opplæringsloven i samtlige skoler. Vi bruker tid på rapporter og byrokrati som ikke gagner noen. VI stempler barn med diverse diagnoser fordi de ikke lærer noe med tavleundervisning. 

Det er noe som heter multiple intelligences. Det vil si at vi lærer på forskjellige måter. Noen lærer best selv, noen lærer best av å se bilder etc. Det er mange metoder vi kan tilpasse undervisningen på. 

 

Det burde også innføres akkordjobbing, slik at når man er ferdig med en oppgave og gjort den godt nok kan man ta fri. VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst. 

 

Skriver ikke mere no, åpner heller for diskusjon for å se om det er flere som føler det samme. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke så mange som er uenig, men hvordan kan en klasse på f.eks 20 stk bli lært det samme på 20 forskjellige, individuellt tilpassede læremåter?

Vanskeligheten er nok hvordan man løser at alle barn lærer forskjellig i praksis uten å mangedoble antall lærere.

Lenke til kommentar

Er nok ikke så mange som er uenig, men hvordan kan en klasse på f.eks 20 stk bli lært det samme på 20 forskjellige, individuellt tilpassede læremåter?

Nøkkelordet er digital læring. Ikke notering på iPad, men "intelligente" programmer som tilpasser vanskelighet og metode etter elevens ferdigheter.

 

Et annet virkemiddel er å dele mer inn etter ferdighetsnivå. Istedenfor 6 parallelle klasser, der undervisningen er på nivå for 1/6, kan man dele inn etter ferdighet, så man har klassene på 6 nivåer (innenfor et trinn). Vips er undervisningen på passende nivå for nærmere "alle", forutsatt 6 gode lærere.

 

Byråkrati over fagfolk er stort sett en uting. Læreren må være sjefen i klasserommet.

 

 

 

VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst.

Der er jeg uenig. De flinke må få nye oppgaver å bryne seg på. Ellers kaster man bort talentene. Motivasjon kan være at de som blir ferdig med standardprogresjonen, slipper å gjøre lekser. De som blir ferdig i timen, får ikke gå fra timen, men får fler oppgaver.

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Daglig ødelegger den Norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. VI pålegger barn å bruke fritiden med å gjøre lekser fordi skolen ikke klarer å disponere tiden godt nok, 

Elever sitter på rekke og rad i et system, der det er om å gjøre å sitte stille og lytte. 

 

Dette er den mest ueffektive måten å lære på noen sinne. Læreren burde fungere mer som en veileder. Har læreren forelest i mere en 20 minutter så er det å betegnes som tortur.

 

Å lære seg å lytte og være stille er en viktig ferdighet i seg selv. Jeg er helt enig at vi bør bruke mer digital teknologi, men læring kan ikke alltid være interessant.

 

Klarer ikke unge å gjøre ting som er kjedelig, så vil det norske samfunnet falle fra hverandre.

 

Det burde også innføres akkordjobbing, slik at når man er ferdig med en oppgave og gjort den godt nok kan man ta fri. VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst.

 

Hvis jeg fullfører et prosjekt på jobben tidligere enn det jeg trenger, så kan jeg ikke bare gå hjem. Så hvorfor fullføre tidlig? Det er fordi da vil jeg lære mer, og det vil belønne meg i fremtiden. 

 

Det samme tankegangen gjelder i skolen. Gjør du en ekstra oppgave så vil du lære mer, noe som fører til bedre karakterer.

Lenke til kommentar

Er nok ikke så mange som er uenig, men hvordan kan en klasse på f.eks 20 stk bli lært det samme på 20 forskjellige, individuellt tilpassede læremåter?

Vanskeligheten er nok hvordan man løser at alle barn lærer forskjellig i praksis uten å mangedoble antall lærere.

Dette løses veldig enkelt: Man går over til å bruke videoforelesninger. Videoene kan deles inn i forskjellige nivåer. De smarteste lærer kanskje pytagoras på 5 minutter, mens de minst smarte trenger 40 minutter. Da kan det lages 3-4 forskjellige videoer etter nivå.

 

Tusenvis av lærere rundt om i landet står og forklarer akkurat det samme... Hvorfor ikke la de beste lærerne utvikle videoer og distribuere disse til hver skole? Da kan resten av lærerne bruke tid på oppfølging av hver enkelt elev. Dermed blir lærertettheten høyere samtidig som undervisningen blir tilpasset forskjellige nivåer.

 

Ganske mye penger som kastes ut av vinduet hvert år fordi skole drives av politikere...

Lenke til kommentar

Skolen trenger ikke å revolusjoneres den trenger mer individuell tilpassing, noe som har vært et tema i mange år uten at noe særlig har skjedd.

 

Edit; Jeg vil tro at Watson kan bli satt på saken etterhvert.

Endret av 4 3
Lenke til kommentar

Hjemmelekser er i hvertfall en uting.

Hjemmelekser, dvs. innlæring og aktiv beabeiding av lærestoffet på egen hånd, er helt nødvendig. For de fleste fungerer det best med en kombinasjon av egenarbeid og undervisning i grupper, men det variere litt fra elev til elev.

Kun ved repetisjon før eksamen kan en bruke all ledig tid til skolearbeid, det er viktig med litt avveksling om en skal holde ut. Vanlig tid for skole- og leksearbeid bør være kl. 08-20 (minus matpauser), men mindre på lørdag og søndag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så kan jo du utvikle et bedre system og tilby det på markedet. Nei, det kan du ikke fordi skole drives som politikere.

Markedet vil jo kutte kostnader for at eierne skal få så mye overskudd som mulig, og kvaliteten vil stupe. Med mindre de er så overpriset at kun noen få rike har råd. Og da er man like langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Markedet trenger ikke inkludere profitt. Det er et marked selv om man gir bort ting.

 

I de fleste tifeller så er profitt nødvendig. Uten profitt så finnes det ingen finansiell insentiv til å investere, og du har ingen penger tilgjengelig for vanskelige tider. 

 

Et unntak er skolevesnet, fordi det er mange organisasjoner som har ikke-finansielle insentiver til å sette opp skoler.

Lenke til kommentar

 

Så kan jo du utvikle et bedre system og tilby det på markedet. Nei, det kan du ikke fordi skole drives som politikere.

Markedet vil jo kutte kostnader for at eierne skal få så mye overskudd som mulig, og kvaliteten vil stupe. Med mindre de er så overpriset at kun noen få rike har råd. Og da er man like langt.

 

Kvaliteten vil stupe like mye som den har stupt i IT-bransjen de siste årene? IT er jo veldig lite kontrollert av staten så der burde jo kvaliteten ha stupt noe helt enormt.

 

Onar Åm har en bra artikkel om proitt i skolen: http://onarki.no/blogg/2012/06/er-profitt-i-skolen-en-uting/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Daglig ødelegger den Norske skole tusenvis av ungdom sin kreativitet og arbeidsløst. VI pålegger barn å bruke fritiden med å gjøre lekser fordi skolen ikke klarer å disponere tiden godt nok, 

Elever sitter på rekke og rad i et system, der det er om å gjøre å sitte stille og lytte. 

 

Dette er den mest ueffektive måten å lære på noen sinne. Læreren burde fungere mer som en veileder. Har læreren forelest i mere en 20 minutter så er det å betegnes som tortur. Og grunnskolen er værst. Her er det brudd på opplæringsloven i samtlige skoler. Vi bruker tid på rapporter og byrokrati som ikke gagner noen. VI stempler barn med diverse diagnoser fordi de ikke lærer noe med tavleundervisning. 

Det er noe som heter multiple intelligences. Det vil si at vi lærer på forskjellige måter. Noen lærer best selv, noen lærer best av å se bilder etc. Det er mange metoder vi kan tilpasse undervisningen på. 

 

Det burde også innføres akkordjobbing, slik at når man er ferdig med en oppgave og gjort den godt nok kan man ta fri. VI KAN IKKE BELØNNE MED EN EKSTRA OPPGAVE når eleven har gjort en oppgave ferdig. Dette dreper arbeidsløst. 

 

Skriver ikke mere no, åpner heller for diskusjon for å se om det er flere som føler det samme. 

 

Enig i en del av det du skriver. Ja, skolen dreper kreativitet. Lekser er noe fjas, la nå barn få lov å leke når de kommer hjem. Barn trenger å leke og utforske og ha det gøy.

 

Jeg er uenig i at det å sitte stille og lytte ikke er fremgangsmåten. Det bør fortsatt være grunnlaget for en stor del av det å gå på skole, men ja, undervisning kunne sikkert vært mer tosidig. Jeg synes ikke læreren på grunn nivå av skolen bør være en veileder, jeg synes det fungerer greit som det er nå. Men ikke hele tiden! Mindre klasser med mer dialog, kreativitet og passende aktiviteter til alderen hadde nok ikke skadet.

 

Å vektlegge frie tanker, kreativitet og utfoldelse bør ha en større plass i skoleverket. Men det som idag er skolen og måten den fungerer på, bør ikke endres dramatisk.

 

Å behandle alle barn likt, er skadelig for mange barn siden alle blir antatt å være gjennomsnittlige. Alle er ikke gjennomsnittlige, noen er smartere og noen er dummere enn gjennomsnittet. Begge disse grupper har spesielle behov for tilretteleggelse og fleksibilitet.

 

Skolen bør ikke ha fleksitid, men tiden bør utnyttes best mulig. Skoletiden må være lik for alle, men det man gjør under den tiden trenger ikke å være lik for alle. De som er flinke og gjør ting effektivt og raskt, burde kunne få tilpasset opplæring slik at de kan bruke "dødtiden" på å utvikle seg enda mer. Helt like repetisjonsoppgaver er selvsagt ikke riktig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar

 

Er nok ikke så mange som er uenig, men hvordan kan en klasse på f.eks 20 stk bli lært det samme på 20 forskjellige, individuellt tilpassede læremåter?

Vanskeligheten er nok hvordan man løser at alle barn lærer forskjellig i praksis uten å mangedoble antall lærere.

Dette løses veldig enkelt: Man går over til å bruke videoforelesninger. Videoene kan deles inn i forskjellige nivåer. De smarteste lærer kanskje pytagoras på 5 minutter, mens de minst smarte trenger 40 minutter. Da kan det lages 3-4 forskjellige videoer etter nivå.

 

Tusenvis av lærere rundt om i landet står og forklarer akkurat det samme... Hvorfor ikke la de beste lærerne utvikle videoer og distribuere disse til hver skole? Da kan resten av lærerne bruke tid på oppfølging av hver enkelt elev. Dermed blir lærertettheten høyere samtidig som undervisningen blir tilpasset forskjellige nivåer.

 

Ganske mye penger som kastes ut av vinduet hvert år fordi skole drives av politikere...

 

 

Det vil nok være en svært dårlig og uheldig måte å lære på. Å sitte å se på en skjerm.. Huff.

 

Er enig i at noen deler av undervisning kan utvikles med bruk av digitale verktøy, men at hele klassen skal sitte å bruke Rosetta Stone for å lære Engelsk er en helt håpløs tilnærming.

Lenke til kommentar

 

Hjemmelekser er i hvertfall en uting.

Hjemmelekser, dvs. innlæring og aktiv beabeiding av lærestoffet på egen hånd, er helt nødvendig. For de fleste fungerer det best med en kombinasjon av egenarbeid og undervisning i grupper, men det variere litt fra elev til elev.

Kun ved repetisjon før eksamen kan en bruke all ledig tid til skolearbeid, det er viktig med litt avveksling om en skal holde ut. Vanlig tid for skole- og leksearbeid bør være kl. 08-20 (minus matpauser), men mindre på lørdag og søndag.

 

 

08-20? Er du helt sinnsyk? Det er BARN vi snakker om her. Barn har behov for å leke, utforske og ha det gøy, like mye som de har behov for skole.

 

Skoletiden er lang nok for barn. Tross i hva jeg sier i forrige innlegg er jeg delvis enig i det du sier at "hjemmelekser, dvs. innlæring og aktiv bearbeiding av lærestoff på egenhånd" er nødvendig. Men dette bør ikke være en hverdagslig ting. Det bør være en spesiell ting, hvor man faktisk lærer å jobbe på egenhånd og virkelig får nytte av å gjøre hjemmearbeid/lekser, heller enn kun å gjøre det hver dag som en kjip unødvendig del av skolen.

 

Hjemmearbeid/lekser burde kanskje skje 3-4 ganger i måneden, og på en skikkelig organisert måte, med meningsfulle resultat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...