Gå til innhold

Man må være født uten sunn fornuft for å bli politiker. [snøskuter debatt]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Svar på spørsmålet, du. Og om det ikke var klart nok for deg (det var ellers krystallklart nok formulert fra før, etter min mening), så kan jeg reformulere det litt: Hvorfor skal den ene aktiviteten ("organisert" gangtrafikk i samme spor) som gjør skade på naturen være lovlig, og den andre (scooter) ulovlig? (og det hittil eneste argumentet ditt, at det fortsatt skal være slik bare fordi det er slik i dag, er ikke noe gyldig argument...)

Jeg har ikke argumentert for hvorfor det er ulovlig. Den diskusjonen er ikke interessant i all den tid det ER ulovlig. Det interessante er debatten hvorfor folk ikke skjønner at de bryter loven og samtidig prøve å forsvare lovbruddet med at loven er idiotisk.

Vel jeg synes det finnes mange idiotiske lover, men jeg gjør meg bare til en enda større idiot ved vilje å bryte de lovene. Kalles for respekt for loven.

Om loven ikke passer deg, så er det helt frivillig å fortsatt være en borger av det landet som har de lovene. Du strå fritt i å flytte til et land som gir deg lovt til å kjøre scooter så mye du selv vil.

Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Skaden er vel fra skifolket, siden det er en skiløype og ikke en skuterløype..

Det er scootere som tråkker skiløypa!

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

... 

Forbudet mot scooterkjøring er ikke bare at de skader naturen. Flesteparten av befolkningen vil ikke ha scooteren i fjellet.

Vell, da er det fordi dere belaster den skiløypa for hard, Dere trykker jo ned snøen hele tiden. Ved vanlig skuterkjøring er det ikke meningen å trykke ned snøen. Vokser fint med gress på åkere og slikt hvor skuterkjøring foregår. Endret av Hårek
Sitatpyramide
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

For skifolket

Like fordømt er det scootere som tråkker den løypa. Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Vell, da er det fordi dere belaster den skiløypa for hard, Dere trykker jo ned snøen hele tiden. Ved vanlig skuterkjøring er det ikke meningen å trykke ned snøen. Vokser fint med gress på åkere og slikt hvor skuterkjøring foregår.

En scooterløype blir nok ikke å gå så mange andre steder enn i selve løypa. Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

Like fordømt er det scootere som tråkker den løypa.

Sikker på det?

Mange plaser det lages skispor uten at det legger igjen varige merker

Kanskje løypen brukes på sommeren også? eller at det ofte er svært lite snø?

Eller at de bruker en stor beltemaskin som veier opp til flere tonn

Endret av Hårek
Sitatpyramide
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Sikker på det?

Mange plaser det lages skispor uten at det legger igjen varige merker

Kanskje løypen brukes på sommeren også? eller at det ofte er svært lite snø?

Eller at de bruker en stor beltemaskin som veier opp til flere tonn

Det ble faktisk bedre etter at de fikk tråkkemaskin, men den ble tråkket med scooter i vel 30 år, før de kjøpte tråkkemaskin.

Lysløypa er likedan. Helt sort stenhard bunn.

Det bruker å bli over 2 meter snø på myrene helt oppunder fjellet. Her hvor vi bor.

Ja jeg er sikker på det. Jeg uttaler meg aldri om ting jeg ikke er sikker på.

Løypen tråkkes ikke etter 1 mai, da dispensasjonen gjelder til da.

Løypen brukes ikke om sommeren, da det er en skiløype og det ikke er snø om sommeren.

De har brukt en liten tråkkemaskin de siste 10 årene, og naturen er blitt bedre etter det, så den enkle konklusjonen er at scooter gjør mer skade enn tråkkemaskinen har gjort på naturen.

Snødybden er svært sjeldent under 0,5 meter, når de begynner å tråkke den løypen.

Endret av Hårek
Sitatpyramide. Slått sammen 3 innlegg med samme sitat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

De lager stortsett bare skiløyper med store tråkkemaskiner. Tror nok ikke det bare er skuter som er innom preparering av skispor.

De brukte scooter i over 30 år, før de kjøpte tråkkemaskin. Endret av Hårek
Sitatpyramide
Lenke til kommentar

Så en speedbåt med 3x250 hester på hekken er mere fornuftig en en vannscooter?

Eller en lystyatch for densaksskyld.

Alt handler om rekreasjon på vannet der de større farkostene er mere akseptert.

Du får spørre noen som er eksperter på båt og lignende. Det er uansett åpenbart at en båt har et annet bruksområde enn en vannscooter.

Lenke til kommentar

Her er et eksempel på hvor drastisk politiet går for å få fersket snøskutersjafører. Og det er mange flere eksempler som ikke er tatt opp på film. En stund var det en politiman som kjøre etter i enorme hastigheter og hoppet på skutersjaføren han jaktet på i mitt nærområde. Hvorfor ikke bruke penger og ressurser på annen og værre kriminalitet?

https://youtu.be/8YhLjV9FV1Y?t=3m28s

Hva er så drastisk med det som vises på videoen? En politimann hopper ut av et helikopter for å pågripe en person som grisekjører. Når de først har helikopter så er det jo greit at de bruker det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helikopteret forurenser 100 ganger mer enn den scooteren..

Kilde?

Og forurenser det mer enn 100 scootere som konstant kjører villmann og ødelegger naturen?

Helikopteret er et nødvendig onde for å kunne få tak i disse slynglene. Over tid vil bruken av helikopteret forhåpentligvis gjøre problemet mindre, og da blir det mindre forurensning totalt sett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du får spørre noen som er eksperter på båt og lignende. Det er uansett åpenbart at en båt har et annet bruksområde enn en vannscooter.

Hva mener du med "annet bruksområde en vannscooter har"?

Kan ikke se at en speedbåt har noe annet bruksområde en rekreasjonskjøring som i grunnen er det samme som en vannscooter har.

Samtidig så vet jeg hva som gjør vannscooteren beryktet og fryktet på vannet sammenlignet med sine større brødre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...