Gå til innhold

Man må være født uten sunn fornuft for å bli politiker. [snøskuter debatt]

Anbefalte innlegg

I Norge så Jakter vi på snøskutersjafører som om de var de værste kriminelle i verden. Ingen andre land i verden bruker like mye ressurser som Norge. 

Påskudd som brukes mot skuterfører er:

Det forstyrrer dyreliver.

De forurenser. 

De ødelegger skispor og og bråker. 

Ødeleggelse av natur

Likevell så starter vi opp et svært helikopter, som både bråker og forurenser mere enn alle snøskutersjafører de klarer å bøtelegge. 

Bøtesatsen ligger på 15 tusen pluss mere. Denne boten står overhodet ikke i stil med kriminaliteten som er påstått begått. 

Det finnes bevis for at påskuddene de bruker mot snøskutersjafører ikke holder mål også. Noe som blir dysset ned gang på gang. 

Legger ved denne til ettertankt: https://www.ifinnmark.no/debatt/scooter/trafikkontroll/norges-verste-forbrytere/o/5-81-475206

Og kommenterer til slutt: Når en lov gjør en hel samfunnsgruppe kriminell er det feil med loven eller folket?

Endret av morgan_kane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manglende sunn fornuft, må vel sies være de som kjøper et kjøretøy til over hundre tusen og som ikke er lovlig å bruke med mindre man har bruk for kjøretøyet i forbindelse med arbeidet med egen næring.

Men det er jo lov å bruke snøskuter, men begrensningen ligger i hvor den kan brukes. 

Samme manglende sunn fornuft er det å tro at bare mange nok gjør det ulovlig, så blir det lovlig.

Så du mener at dersom noen, som verker har forståelse eller innblikk i en sak skal kunne sette lover og regler rundt dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Manglende sunn fornuft, må vel sies være de som kjøper et kjøretøy til over hundre tusen og som ikke er lovlig å bruke med mindre man har bruk for kjøretøyet i forbindelse med arbeidet med egen næring.

Men det er jo lov å bruke snøskuter, men begrensningen ligger i hvor den kan brukes. 

Samme manglende sunn fornuft er det å tro at bare mange nok gjør det ulovlig, så blir det lovlig.

Så du mener at dersom noen, som verker har forståelse eller innblikk i en sak skal kunne sette lover og regler rundt dette?

Nei det er ikke lovt til å bruke snøscooter, men det finnes unntak.

Og ja der er mange som driter i lovene og kjøre likevel.

Lenke til kommentar

Om mange nok kjører snøscooter ulovlig så betyr det at mange nok mener at forbudet er bare tull og når da mange nok får nok politisk tyngde vil det medføre at loven vil bli endret.

Slik det er nå er det ikke mange nok som kjører snøscooter ulovlig til å gjøre det lovlig eller mange nok som står på barikadene for å gjøre snøscooterkjøring i utmark uregulert lovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og kommenterer til slutt: Når en lov gjør en hel samfunnsgruppe kriminell er det feil med loven eller folket?

Hvilken samfunnsgruppe er det som er gjort kriminell her?

Det er slik det representative "demokratiet" fungerer, desverre. Vi velger mennesker vi tror/håper at mener det samme som oss til å vedta lover vi liker. Desverre uten noen garanti for at de gjør det, eller om dxe gjør det at vår mening er i flertall.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Om mange nok kjører snøscooter ulovlig så betyr det at mange nok mener at forbudet er bare tull og når da mange nok får nok politisk tyngde vil det medføre at loven vil bli endret.

Slik det er nå er det ikke mange nok som kjører snøscooter ulovlig til å gjøre det lovlig eller mange nok som står på barikadene for å gjøre snøscooterkjøring i utmark uregulert lovlig.

Bare fordi de brøler høyt, så er de fremdeles en stakkarslig liten gruppe mennesker. Scooterkjørerne skal være glad for at vi ikke har et direktedemokrati. Da ville det blitt totalforbud mot scooter, om hele folket fikk velge.

Lenke til kommentar

Her sikter jeg mot snøskuterentusiastene. 

Bare fordi de brøler høyt, så er de fremdeles en stakkarslig liten gruppe mennesker. Scooterkjørerne skal være glad for at vi ikke har et direktedemokrati. Da ville det blitt totalforbud mot scooter, om hele folket fikk velge.

I de nordligste fylkene Troms og Finmark tror jeg nok du skal slite med å finne motstand mot skuter. SKuter her oppe er kultur. Og derfør bør ingen i Oslo få bestemme over det, det bør være lokalt forvaltet. Til og med en forsker ved UIT har godt ut til medier og sakt at skuterkjøring bidrar med mye positivt. 

Lenke til kommentar

Det bestemmes fra Oslo fordi Stortinget ligger der. Men hadde ikke vært så mye annerledes om vårt lovgivende organ lå i Bergen eller Trondheim. Bare 19 av 169 representanter på Stortinget er fra Oslo.

En undersøkelse Aftenposten gjorde i 2014 (link) viser også at det er flertall blant velgerne i alle norske partier mot det å gjøre snøscooterkjøring lovlig.

Forøvrig svært glad for at slike miljøbestemmelser ikke kan fattes lokalt, da dette fort ville åpnet for en "det er ikke så farlig om det bare skjer her" - tankegang.

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevell så starter vi opp et svært helikopter, som både bråker og forurenser mere enn alle snøskutersjafører de klarer å bøtelegge.

Det bråker kanskje mer, men bare akkurat der dette helikopteret er. Forurensning vet jeg ikke. Det er ganske mange skutere der ute.

At helikopteret støyer og forurenser er likevel ikke noe argument for å ikke bruke det. Ved å bruke det kan man få tatt tak i de som gir blanke faen i lovverket, og på sikt gjøre det mindre fristende å gjøre nettopp dette. Så totalt sett blir det mindre forurensning og støy ved bruk av helikopter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her sikter jeg mot snøskuterentusiastene. 

I de nordligste fylkene Troms og Finmark tror jeg nok du skal slite med å finne motstand mot skuter. SKuter her oppe er kultur. Og derfør bør ingen i Oslo få bestemme over det, det bør være lokalt forvaltet. Til og med en forsker ved UIT har godt ut til medier og sakt at skuterkjøring bidrar med mye positivt. 

Jeg bor i Troms og her er ingen problemer med å finne de som er imot den vannvittige scooterkjøringen som foregår. Nå er jo kommunene fristilt til å lage scooterløyper, men det er nesten ingen som har gjort det.

Link til artikkel som forteller om forsker ved UIT og scooterkjøring etterlyses.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Man må være født uten sunn fornuft for å bli politiker. [snøskuter debatt]

Nei, men det hjelper. :)

For en politiker så er det jo selvsagt folket det er noe galt med.

Lenke til kommentar

Det er det samme med vannscooter her sørpå. Man skulle trodd man var drapsmann så snart man setter seg på en. Jeg tror politikerne hater frihet og snøscooter og vannscooter er jo tegn på frihet.

Hvorfor skulle man trodd man var drapsmann så snart man setter seg på en?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er det samme med vannscooter her sørpå. Man skulle trodd man var drapsmann så snart man setter seg på en. Jeg tror politikerne hater frihet og snøscooter og vannscooter er jo tegn på frihet.

Det er sikkert pga av heksejakten, bøter og straffesatser de blir møtt med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer an på øynene som ser. Jeg har en amerikansk venn som bor ved en liten innsjø oppe i fjellene i Montana. Virkelig et lite paradis på jord, med beitende rådyr og så videre. Helt til kommunen der ga etter for turistnæringen og tillot vannscootere. Bråkende monstere som durer rundt til alle døgnets tider. Om de dreper noen så er det vel helst seg selv dog, ingen fastboende er ute på vannet lenger...

Og ja, jeg overdriver. Poenget er at Kardemommeloven gjelder her også. "Du skal ikke plage andre..."

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kommer an på øynene som ser. Jeg har en amerikansk venn som bor ved en liten innsjø oppe i fjellene i Montana. Virkelig et lite paradis på jord, med beitende rådyr og så videre. Helt til kommunen der ga etter for turistnæringen og tillot vannscootere. Bråkende monstere som durer rundt til alle døgnets tider. Om de dreper noen så er det vel helst seg selv dog, ingen fastboende er ute på vannet lenger...

Og ja, jeg overdriver. Poenget er at Kardemommeloven gjelder her også. "Du skal ikke plage andre..."

Så hvorfor er ikke båter og motorsykler forbudt? De bråker mer og er farligere å ferdes i. Det er ikke siden 90-tallet at vannscootere var mer forurensende og bråkende enn andre fartøy. Mye det samme gjelder også for snøscootere, utenom sporene i marka om det er lite snø. Men da velger de fleste å ikke bruke snøscooter.

Lenke til kommentar

Det er sikkert pga av heksejakten, bøter og straffesatser de blir møtt med.

Hva slags heksejakt? Mener du på den måten at alle som får politiet etter seg blir utsatt for en heksejakt?

Og så visste jeg ikke at drap kun straffes med bøter. Interessant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...