Gå til innhold

Jehova Gud fins, her er bevisene

Anbefalte innlegg

Henrettelsespelen skal hates, ikke tilbes

Es 14:19: Du er slengt bort langt fra din grav, lik en foraktet kvist ( gren, pel som er forbryter blir henrettet på ) du ligger dekket av drepte, som er gjennomboret av sverd og som kastes ned i en stengrav - lik et nedtrådt åtsel.

Så du hater korset. Dette blir vel litt for opplagt ildsint ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner forøvrig byen som min egen bukselomme, bare så det er sagt.

Du er ikke alene om det. Når pilegrimene kommer frem til målet, er de igjen på Jesu Kristi gateplan. Så det er ikke så vanskelig som du vil ha det til.

Men hvis du er så kjent, hva var opprinelig Solomon's Stables bygget for ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Men du er jo evolusjonist, så hvorfor preker du om moral? I din verden handler det om å parre seg med flest mulig og slå ihjel konkurrenter, sånn det fungerer i dyreverdenen. Moral er en sosial konstruksjon i bestefall, og mer å sammenlikne med påfuglfjær, uten en evolusjonær nytteverdi. 

Man skal høre mye før øra detter av.  Dette er noe av det største våset jeg har lest.

så forklar for meg utifra et evolusjonært standpunkt hvordan moral har oppstått.

premiss 1 for å kunne forklare moral med evolusjon er at det må gi fler avkom. Naturens lov er might is right, den som har parret seg med flest hunn-mennesker opp igjennom historien er sannsynligvis djengis khan, til og med nynazister hyller ham og han er en av de mest brutale figurer noen sinne. Nice guys finish last er det også et utrykk som heter. Så jeg kan ikke se hvordan evolusjon på noen måte fremmer moral, heller stikk motsatt. Nazistene som nevnt tok jo evolusjon og sosialdarwinisme veldig alvorlig, og der skulle besetninger med mennesker slaktes ned, mens andre som ble ansett for å være av edlere opphav (først og fremst ariere) settes i avl. Tankegangen var omtrent slik bønder holder på med besetningene sine på en bondegård, for vi var jo til syvende og sist bare et dyr. Hvis man graver litt dypere ser man at det å redusere mennesket til et dyr, helst under dyrene, er noe satan prøver å overbevise oss om.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Es 14:19: Du er slengt bort langt fra din grav, lik en foraktet kvist ( gren, pel som er forbryter blir henrettet på ) du ligger dekket av drepte, som er gjennomboret av sverd og som kastes ned i en stengrav - lik et nedtrådt åtsel.

spiller forsåvidt ingen rolle for meg, men for meg er nå korset logisk .... det står plukk opp korset ditt etc i bibelen, ikke plukk opp treet ditt eller pålen din. 

det største problemet for meg er at jehovas vitner er veldig fokusert på en merokratisk følging av lover, hvor det virker som den som er best på å følge lovene, har en liten sjangs til de 155 000 plassene i himmelen... for meg blir det som en slags stol-lek som aldri tar slutt.

jeg kommer til å feile hvis det er sånn dette fungerer. Men i bibelen så sier Paulus via tro er vi frelst, ikke via gjerninger.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

så forklar for meg utifra et evolusjonært standpunkt hvordan moral har oppstått.

premiss 1 for å kunne forklare moral med evolusjon er at det må gi fler avkom. Naturens lov er might is right,

Sist jeg sjekket var svaner ikke mennesker, eller fugler som hadde kristene verdier som de lever etter, alikavel holder det samme svaneparret sammen gjennom hele livet.

Merkelig det der.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var svaner ikke mennesker, eller fugler som hadde kristene verdier som de lever etter, alikavel holder det samme svaneparret sammen gjennom hele livet.

Merkelig det der.

også bygger de reder (hjem) ... det er helt klart dyr har et vidt følelsesspekter, jeg har jo hund selv, men føler svaner skam eller får dårlig samvittighet hvis de stjeler mat fra deg? isåfall burde vi jo sette svaner i fengsel.

dette går jo på det bibelen åpner med, Adam og Eva som spiste av kunnskapens tre og lærte forskjellen på rett og galt. Noe av det første som skjedde etter det, var at de følte skam over å være nakne.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Jeg kjenner forøvrig byen som min egen bukselomme, bare så det er sagt.

Du er ikke alene om det.

Nei, det ville nå ha vært svært merkelig.   Det bor tross alt folk der permanent, noe jeg ikke gjør.

Når pilegrimene kommer frem til målet, er de igjen på Jesu Kristi gateplan. Så det er ikke så vanskelig som du vil ha det til.

Nåja, helt enkelt er det nå ikke.  Tusseladdene følger jo en løype som er merket av skilter som angivelig merker løypa Jesus gikk nøyaktig.  Problemet er bare at de stort sett har null rot i virkeligheten, men fra middelalderen av har vært et utmerket middel til å suge penger fra uvitende turister.  I dag er man riktignok utsolgt for korsfliser og tråder fra likkledet, så det står ikke folk på hvert hjørne og gauker denslags, men en flaske eller fem med "hellig" vann fra Jordan (dvs. krana på selgerens kjøkken) blir jo med hjem i bagasjen til de fleste.

Men hvis du er sa kjent, hva var opprinelig Solomon's Stables bygget for ?

Nå går vel det mindre på å være kjent enn å ha innsikt i hva arkeologien sier.  Per i dag er konsensus hovedsaklig at "Solomon's Stables" ikke har noe som helst med Salomo å gjøre, men er en utvidelse av tempelplattformen beordret oppført av Herodes etter at han hadde det opprinnelige tempelområdet planert.  Buegangene som i dag er en del av El-Marwani moskeen var mest sannsynlig ment å redusere stresset på støtteveggene og løfte plattformen opp over grunnfjellsplanet.

Endret av Belfaborac
Lenke til kommentar

Nå går vel det mindre på å være kjent enn å ha innsikt i hva arkeologien sier.  Per i dag er konsensus hovedsaklig at "Solomon's Stables" ikke har noe som helst med Salomo å gjøre, men er en utvidelse av tempelplattformen beordret oppført av Herodes etter at han hadde det opprinnelige tempelområdet planert.  Buegangene som i dag er en del av El-Marwani moskeen var mest sannsynlig ment å redusere stresset på støtteveggene og løfte plattformen opp over grunnfjellsplanet.

Nei, det er nok feil. Det er et typisk romersk vannreservoar. Tempelplassen er full av små og store underjordiske vannreservoarer. Denne er den største.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solomon%27s_Stables#Alternative_history_of_Solomon.27s_Stables

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, det er nok feil. Det er et typisk romersk vannreservoar. Tempelplassen er full av små og store underjordiske vannreservoarer. Denne er den største.

https://en.wikipedia.org/wiki/Solomon%27s_Stables#Alternative_history_of_Solomon.27s_Stables

For å sitere din egen link:

"The structure is most widely said to have been built by King Herod as part of his extension of the platform of the Temple Mount southward onto the Ophel. The Herodian engineers constructed the enormous platform as a series of vaulted arches in order to reduce pressure on the retaining walls.[2] These vaults, "supported by eighty-eight pillars resting on massive Herodian blocks and divided into twelve rows of galleries",[3] were originally storage areas of the Second Temple."

Lenke til kommentar

Og det fyren du velger å tro på sier er også bare noe folk, eller i dette tilfelle en person, sier.  Jeg er ingen arkeolog, har ingen egen mening om dette og har definitivt ikke noen egen kunnskap om bygget som et resultat av egen forskning eller graving i ruinene.

Stiller det seg annerledes for din del?

Hvis ikke så er den eneste rasjonelle holdningen å innta konsensusoppfattningen.  Om du leser rundt på andre nettsteder som omhandler arkeologien i gamle Jerusalem så vil du kjapt finne ut at det er den jeg fremla.  Om konsensus blant arkeologer og historikere skulle endres, så vil mitt svar også endres til det samme, siden jeg ikke bryr meg det minste om hva byggets opprinnelse var - stall, lager, sisterne, horehus, utedass; it's really all the same to me.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nåja, helt enkelt er det nå ikke.  Tusseladdene følger jo en løype som er merket av skilter som angivelig merker løypa Jesus gikk nøyaktig.  Problemet er bare at de stort sett har null rot i virkeligheten, men fra middelalderen av har vært et utmerket middel til å suge penger fra uvitende turister.  I dag er man riktignok utsolgt for korsfliser og tråder fra likkledet, så det står ikke folk på hvert hjørne og gauker denslags, men en flaske eller fem med "hellig" vann fra Jordan (dvs. krana på selgerens kjøkken) blir jo med hjem i bagasjen til de fleste.

Høres ikke ut som om du har vært i jerusalem. Det er ingen "løype som er merket av skilter" veien heter Via Dolorosa (lidelsens vei) og går fra Pilatus fort til henrettelses stedet. At gata i dag er høyre enn dengang, er fullstendig irelevant. Målet er å gå lidelsens vei med Kristus inn i det nye og evige livet. Det er heller ikke noen som selger noe på veien

Lenke til kommentar

Har du nå ufarliggjort djevelen de kristne tror på ved å påstå at Judas var djevelen eller har du ilagt Judas djevelens egenskaper og gjort han til guds hovedfiende?

Når Jesus sier "en av dere er en djevel" så ligger det i kortene at det er flere djevler ute å går, perpyro

Joh 6:70 Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv.

Lenke til kommentar

Når Jesus sier "en av dere er en djevel" så ligger det i kortene at det er flere djevler ute å går, perpyro

Joh 6:70 Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv.

Hvorfor uttaler jesus seg slik montro når djevelen er en mektig fallen engel med makt over hele jorden?

Eller bruker han djevel i denne sammenheng som en hyperbol.

I såfall er det utrolig klønete av guds sønn å uttale seg så upresist.

Lenke til kommentar

Når Jesus sier "en av dere er en djevel" så ligger det i kortene at det er flere djevler ute å går, perpyro

Joh 6:70 Da sa Jesus til dem: «Har jeg ikke utvalgt dere tolv? Og en av dere er en djevel!» Han sa dette om Judas, sønn av Simon Iskariot. For han skulle forråde Jesus, og han var en av de tolv.

Hvorfor uttaler jesus seg slik montro når djevelen er en mektig fallen engel med makt over hele jorden?

Eller bruker han djevel i denne sammenheng som en hyperbol.

I såfall er det utrolig klønete av guds sønn å uttale seg så upresist.

Jesus har nok rett i det han sier, det er flere små djevler (onde ånder) ute å går (også kjent som djevelens barn eller ormyngel)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Jesus har nok rett i det han sier, det er flere små djevler (onde ånder) ute å går (også kjent som djevelens barn eller ormyngel)

Nå henviser jesus til personer.

Høres ut som en familiekonstruksjon selv Walt Disney kunne slite med å finne på.

Hvordan blir man djevelens barn?

Ville ikke det vært nephilim fra Noahs tid som var barn av fallne engler som hadde kommet til jorden for å få barn med kvinnene der?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Jesus har nok rett i det han sier, det er flere små djevler (onde ånder) ute å går (også kjent som djevelens barn eller ormyngel)

Nå henviser jesus til personer.

Høres ut som en familiekonstruksjon selv Walt Disney kunne slite med å finne på.

Hvordan blir man djevelens barn?

Ville ikke det vært nephilim fra Noahs tid som var barn av fallne engler som hadde kommet til jorden for å få barn med kvinnene der?

djevelens barn er vel født av djevelen akkurat som Guds barn er født av Gud, perpyro Eller sagt med andre ord, de er et produkt av denne verdens ånd, mens Guds barn er et produkt av den kommende verdens ånd (dvs. Den Hellige Ånd)

Den kommende verden er den nye verden Jesus Kristus selv var starten på, som Guds førstefødte. Alle må gjennom det samme nåløyet inn i den nye verden.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

djevelens barn er vel født av djevelen akkurat som Guds barn er født av Gud, perpyro Eller sagt med andre ord, de er et produkt av denne verdens ånd, mens Guds barn er et produkt av den kommende verdens ånd (dvs. Den Hellige Ånd)

Som sagt en familieknostruksjon selv Walt Disney ikke kunne kommet på.

Den kommende verden er den nye verden Jesus Kristus selv var starten på, som Guds førstefødte. Alle må gjennom det samme nåløyet inn i den nye verden.

Jehovas vitner har jo en tidsregnig på når den nye verden skal komme, har du også en tilsvarende tidsregning eller er det helt andre premisser inne i bildet?
Lenke til kommentar

Hvordan ville du ha følt det hvis en av dine beste venner ble henrettet på grunn av falske anklager. Ville du laget en etterligning av henrettelsesredskaper ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...