Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan koble 2 høyttalere + sub til 4-kanals forsterker?


Anbefalte innlegg

Se vedlagte skisse. Noen som kan forklare hvordan jeg skal stille inn dette? Gjør oppmerksom på at dette bare er noe simpelt 500 kroners opplegg som jeg bare vil ha lyd i.

1) Hvor kobler jeg til RCA? I nr 3 og 4?
2) Jeg ønsker at all bass skal spilles gjennom subben. Høyttalere kun mellomtone og diskant. Hvordan stiller jeg inn det?
3) Kan jeg plugge en mobil med jack--> RCA rett i forsterkeren?
 

 

post-16791-0-11435000-1491640972_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal vi se..
1:
Litt usikker på hvilke inputs som er linket sammen med output.. Der må du prøve deg frem.. Men vil tippe at du tar RCA inn på input 1 og 2, så tar du en kort RCA fra left og right output og kobler til input 3 og 4.

Om dette ikke gir lyd, må du bytte om kablene fra 1 og 2 med dem du har i 3 og 4.

 

2: Dette må justeres via delefilter på bilde 2.
Setter du et kanal par som low-pass (LP) så er dette bass, mens hi-pass (HP) er kun diskant, og FULL er alle frekvenser.

Dette justeres deretter med tilhørende instillinger på "skruene".

 

3:
Det er fullt mulig, men om er anbefalt er jeg litt mer usikker på ;)

Der har du også en bryter for inngang.. som velger mellom lavt og høyt signal.. Dette er vel av den enkle grunnen at noen spillere har utganger med høyere effekt, noe som kan påvirke lyden negativt..

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Virker som jeg må ha en RCA i alle 4, så jeg kjøpte en splitter fra 1 jack til 2, og får dermed mulighet til å koble til to sett med RCA.

Da har jeg satt subben til Low pass og resten hi pass. Hvor mange Hz er det anbefalt å stille det inn på? Subben er 12". Høyttalere noen enkle 6x9.

High level og low level signal klarer jeg ikke å bli klok på selv etter googling. Forstår bare at det har noe å gjøre med hvorvidt signalet allerede er forsterket. Noen som kan forklare det veldig enkelt, med utgangspunkt i mitt oppsett? Jeg spiller fra en mobiltelefon. Vil det si low level? Og om det hadde kommet fra en platespiller ville det vært high level? Eller omvendt?  :hmm:

Lenke til kommentar

High level: Kraftig signal som kan drive høyttalere direkte. Brukes ofte ved at man kobler ledninger fra originale høyttalere og til ekstra forsterker.

 

Low level: Svakt signal som er avhegig av forsterkning for å kobles til høyttalere. F.eks. fra RCA eller "phono"-utganger.

 

Platespillere er ofte litt spesielle da disse kan kreve enda en type forsterker. RIAA-forsterker. Men går ut i fra du ikke skal ha platespiller i bilen.

Lenke til kommentar

High level: Kraftig signal som kan drive høyttalere direkte. Brukes ofte ved at man kobler ledninger fra originale høyttalere og til ekstra forsterker.

 

Low level: Svakt signal som er avhegig av forsterkning for å kobles til høyttalere. F.eks. fra RCA eller "phono"-utganger.

 

Platespillere er ofte litt spesielle da disse kan kreve enda en type forsterker. RIAA-forsterker. Men går ut i fra du ikke skal ha platespiller i bilen.

Takk, da antar jeg at Low level er riktig når kilden er en mobiltelefon.

 

Platespiller brukte jeg som eksempel siden jeg vet at signalet er lavt uten RIAA ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...