ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. Takk for tipset, skal sjekke ut det. Må bare finne de målepunktene nedi motorkaoset. Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Skjønner. Er litt bekymra for spenningsregulatoren, klarer den å holde følge med det plutselige strømsluket som kommer når lysa skrus på? Kan kanskje bli en stor "dipp" i spenningen på el. systemet, usikker på om det kan skade elektronikken. Batteriet vil jo fungere som en demper og mate lysene så regulatoren er neppe noe problem, en variasjon mellom f.eks 14,5 og 12v vil være innen for det elektronikken er designet for. Ok, det er jo i så fall betryggende. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. Takk for tipset, skal sjekke ut det. Må bare finne de målepunktene nedi motorkaoset. Du måler på pluss og minus på batteriet. 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. Det er ladespenningen man er ute etter, dette er spenningen på batteripolene og tar altså hensyn til spenningsfall mellom dynamo og batteri. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 (endret) Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. Det er ladespenningen man er ute etter, dette er spenningen på batteripolene og tar altså hensyn til spenningsfall mellom dynamo og batteri. Det er uansett denne spenningen (ca. 14V) du skal ha på batteriet så i værste fall identifiserer du et annet problem. Får du spenningsfall på dynamo pga. overbelastning så vil dette vise seg ved måling på batteripolene. Hvis du måler lavere spenning så må du finne ut om det er pga. svak dynamo eller dårlig kabling. Hvis du derimot har f.eks. 14,4V på batteripolene så er alt i orden. Med andre ord: Hvis spenningen er OK på batteripolene så må den være OK på dynamo. Endret 9. april 2017 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Skjønner. Er litt bekymra for spenningsregulatoren, klarer den å holde følge med det plutselige strømsluket som kommer når lysa skrus på? Kan kanskje bli en stor "dipp" i spenningen på el. systemet, usikker på om det kan skade elektronikken. Batteriet vil jo fungere som en demper og mate lysene så regulatoren er neppe noe problem, en variasjon mellom f.eks 14,5 og 12v vil være innen for det elektronikken er designet for. Hvis jeg forstår dette riktig så gjelder dette kortvarige variasjoner i det øyeblikket lysa slår inn/ut, typisk <1 sekund. Det er vel ikke bra hvis spenningen synker vesentlig i lengre perioder, se innlegg under. Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. Det er ladespenningen man er ute etter, dette er spenningen på batteripolene og tar altså hensyn til spenningsfall mellom dynamo og batteri. Det er uansett denne spenningen (ca. 14V) du skal ha på batteriet så i værste fall identifiserer du et annet problem. Får du spenningsfall på dynamo pga. overbelastning så vil dette vise seg ved måling på batteripolene. Hvis du måler lavere spenning så må du finne ut om det er pga. svak dynamo eller dårlig kabling. Hvis du derimot har f.eks. 14,4V på batteripolene så er alt i orden. Med andre ord: Hvis spenningen er OK på batteripolene så må den være OK på dynamo. Betyr det at dynamoen jobber innenfor "komfortsonen" så lenge den mater >14 V? Dvs. den belastningen den er laget for å tåle i kontinuerlig drift? Vil helst ikke gruse dynamoen alt for fort, dyrt å bytte. Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Et spørsmål til TS: hvordan koblet du det? Henter du strøm fra batteriet til releet? Langlys signal til releet fra ene ledningen til langlyset på hovedlykten? Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Hvordan styres dette? Håper for din del at du har brukt fjernlysene i originallykten som styrestrøm til ekstralysene og lagt opp egen kabel med sikring på til de ettermonterte lampene. Hvis du har gjort det, er ikke 18A noen ting og du kan ta det helt med ro. Bruker 2 stk ferdige kit, dvs. 2 releer, sikringer osv. Det siste jeg kjøpte originalt fra Lazer. Tjuvkoblet på fjernlyset med "strømtyv". Et spørsmål til TS: hvordan koblet du det? Henter du strøm fra batteriet til releet? Langlys signal til releet fra ene ledningen til langlyset på hovedlykten? Se over, hvis det er svar på spørsmålet ditt. Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Et spørsmål til TS: hvordan koblet du det? Henter du strøm fra batteriet til releet? Langlys signal til releet fra ene ledningen til langlyset på hovedlykten? Denne kjøpte jeg: Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Skal monteringen være etter loven så må det en bryter mellom "strømtyven" og pluss på hovedlykten. Ekstralys skal kun lyse på langlys og det skal være en egen bryter slik at de er mulig å skru av :-) Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 9. april 2017 Forfatter Del Skrevet 9. april 2017 Skal monteringen være etter loven så må det en bryter mellom "strømtyven" og pluss på hovedlykten. Ekstralys skal kun lyse på langlys og det skal være en egen bryter slik at de er mulig å skru av :-) Ekstralysene lyser kun sammen med langlysene, se koblingskjema. Og nei, det er ikke krav om egen bryter for å overstyre dette. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Skal monteringen være etter loven så må det en bryter mellom "strømtyven" og pluss på hovedlykten. Ekstralys skal kun lyse på langlys og det skal være en egen bryter slik at de er mulig å skru av :-) Det er en god del år siden det var krav til egen bryter på vanlige ekstralys/fjernlys :-) På arbeidslys og annet ekstra er det krav med bryter. 2 Lenke til kommentar
Baardsen Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Skal monteringen være etter loven så må det en bryter mellom "strømtyven" og pluss på hovedlykten. Ekstralys skal kun lyse på langlys og det skal være en egen bryter slik at de er mulig å skru av :-) Det er en god del år siden det var krav til egen bryter på vanlige ekstralys/fjernlys :-) På arbeidslys og annet ekstra er det krav med bryter. Åja. Det var greit å vite siden jeg skal montere noen ekstralys på en bil jeg mekker litt på. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 (endret) Enkle svaret er, det går fint. De verdier vi snakker om her er ganske godt innafor hva en hver dynamo klarer med enkelhet. Og 14V på batteriet under last er SVÆRT høyt. Elektronikk i biler legger som regel cut-off spenning på 10,5V. Og 12V + er nominel spenning. Dvs. Noe elektronikken er designet etter. (Med en god margin både over og under) Over 14V og mer er ganske lav belastning og nesten hvilespenning. og få ganger jeg har målt i reelle situasjoner. Endret 9. april 2017 av Andrull 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Enkle svaret er, det går fint. De verdier vi snakker om her er ganske godt innafor hva en hver dynamo klarer med enkelhet. Og 14V på batteriet under last er SVÆRT høyt. Du glemmer at batteriet må ha ladespenning under last, det betyr at det er spenningen dynamoen klarer å levere frem til batteriet som gjelder. Spenningen ved normalforbruk, 20 grader omgivelsestemperatur og forhøyet tomgang bør være ca 14,3V. Ved lavere temperatur må man kompensere med høyere spenning. 14V er for lite og vil føre til at batteriet rett og slett ikke blir fulladet. Et såpass høyt ekstraforbruk som vi her snakker om er det ikke gitt at er innafor, særlig hvis bilen utsettes for mye småkjøring. Over 14V og mer er ganske lav belastning og nesten hvilespenning. og få ganger jeg har målt i reelle situasjoner. Det er dessverre korrekt at de fleste biler har for lav ladespenning ja, dette er en av grunnene til at man sier bilbatterier varer i 2-4 år eller noe sånt for tiden.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Jeg er ikke uenig i det du sier, men med mindre du kjører med fullys på til en hver tid (som forøvrig virker som om noen gjør ), så spiller det ikke noen rolle om du ikke får toppet av batteriet hver gang. Og skal du da følge 14V som en grense så vil du nok ikke få spesielt mye lys. Kanskje ikke noe lys overhode, som du selv nevner (siden ikke alle biler klarer dette under last uansett). Spesielt ikke på tomgang. Endret 10. april 2017 av Andrull Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 Jeg er ikke uenig i det du sier, men med mindre du kjører med fullys på til en hver tid (som forøvrig virker som om noen gjør ), så spiller det ikke noen rolle om du ikke får toppet av batteriet hver gang. Spiller det ikke noen rolle om jeg ikke får toppet batteriet hver gang? Har du lest mye om sulfatering? Sulfatering skjer faktisk langt tidligere enn mange tror. Og skal du da følge 14V som en grense så vil du nok ikke få spesielt mye lys. Kanskje ikke noe lys overhode, som du selv nevner (siden ikke alle biler klarer dette under last uansett). Spesielt ikke på tomgang. Som jeg også skriver måler man ladespenning ved forhøyet tomgang og alt vanlig forbruk på. Det betyr at en frysepinne har på lys, varmeseter, rattvarme mm. Stereofreaken har anlegget på full guffe.. Så måler man da altså spenningen direkte på batteriet ved forhøyet tomgang (gjerne et sted mellom 1500 og 2000rpm avhengig av bil og motor), den bør være minst 14,3V ved 20 grader dersom man vil at batteriet skal leve en stund. (Dette gjelder for konvensjonelt blybatteri, AGM osv har andre krav til spenning) Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 10. april 2017 Forfatter Del Skrevet 10. april 2017 Jeg er ikke uenig i det du sier, men med mindre du kjører med fullys på til en hver tid (som forøvrig virker som om noen gjør ), så spiller det ikke noen rolle om du ikke får toppet av batteriet hver gang. Spiller det ikke noen rolle om jeg ikke får toppet batteriet hver gang? Har du lest mye om sulfatering? Sulfatering skjer faktisk langt tidligere enn mange tror. Og skal du da følge 14V som en grense så vil du nok ikke få spesielt mye lys. Kanskje ikke noe lys overhode, som du selv nevner (siden ikke alle biler klarer dette under last uansett). Spesielt ikke på tomgang. Som jeg også skriver måler man ladespenning ved forhøyet tomgang og alt vanlig forbruk på. Det betyr at en frysepinne har på lys, varmeseter, rattvarme mm. Stereofreaken har anlegget på full guffe.. Så måler man da altså spenningen direkte på batteriet ved forhøyet tomgang (gjerne et sted mellom 1500 og 2000rpm avhengig av bil og motor), den bør være minst 14,3V ved 20 grader dersom man vil at batteriet skal leve en stund. (Dette gjelder for konvensjonelt blybatteri, AGM osv har andre krav til spenning) Det står AGM på mitt batteri, se bilde litt bakover i tråden her. Hva betyr det? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 10. april 2017 Del Skrevet 10. april 2017 (endret) Gelt grei info, og det går fint å skrive om enhjørninger, men det funker i alle fall godt i praksis. Og spesielt på utstyr som normalt sett ikke er på så hele tiden. Og ja, jeg har en eldre audi med etterpåmonterte fjernlys som har hatt det i over 10 år, uten at selv biltemabatteriet har konka. (Det ble byttet etter et uhell hvor det hadde blitt tappet 100 % nylig) Og hverken det nye eller det gamle har ikke vært i nærheten av 14,2V med det nevnte på. Så ville bare få det sagt, før man spekulerer i hva som måtte være en uting eller ei på norske veier. Du får jo uansett "toppet" opp batteriet på dagen, og opplyste steder, og møtrnde trafikk. Ganske ofte med andre ord. Og om du nå etter noen år måtte ha vært så uheldig å endt opp med et batteri som ikke er 100 %, så er det nok ikke den største utgiften i forhold til lysene eller bil generelt. Men for all del, ikke noe er bedre om man klarer såpass høy spenning. Men ville ikke hatt noen høye forhåpninger. Med AGM batteri stiller du deg enda bedre. Endret 10. april 2017 av Andrull Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå