ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batterilader/batterilader-608067/ Da må du plugge ut og i kontakten hver gang, men kan også bruke den på andre ting. Har en sånn en selv og fungerer bra! Stemmer! Har en sånn også, men noe knot å koble til og fra. Og kabelskoene for fastmontering passer ikke batteriskruene. Kan selvsagt fikse det med å skru/lodde på noe annet. Ser litt nærmere på det før jeg evt. kjøper en for fastmontering. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Defa er litt i en egen klasse. Opphavet til teknologien i laderne dems er fra norsk utviklingsmiljø. Men okkesom: Jeg tror svaret på ditt opprinnelige spørsmål blir litt som "hvor stor er en fisk" :-) Har du forresten sjekket at de lysene du har ikke trekker mer enn oppgitt? Har hørt andre som har fått seg en ahaopplevelse når de måler hvor mye LEDs faktisk kan finne på å trekke.Om du kan trekke mer kommer vel an på hvor mye annet du samtidig trekker, som bakrutetråder, setevarm, dieselvarmer (den kan gå også når motor går, inntil den er driftsvarm), andre lys, stereo, etc etc. Og så har du start-stopp-systemet. Bruker det mye strøm? Kjenner ikke til hvordan VAG har løst hvordan motoren startes. Ikke alle bruker startmotoren, SVJV. 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 Defa er litt i en egen klasse. Opphavet til teknologien i laderne dems er fra norsk utviklingsmiljø. Men okkesom: Jeg tror svaret på ditt opprinnelige spørsmål blir litt som "hvor stor er en fisk" :-) Har du forresten sjekket at de lysene du har ikke trekker mer enn oppgitt? Har hørt andre som har fått seg en ahaopplevelse når de måler hvor mye LEDs faktisk kan finne på å trekke. Om du kan trekke mer kommer vel an på hvor mye annet du samtidig trekker, som bakrutetråder, setevarm, dieselvarmer (den kan gå også når motor går, inntil den er driftsvarm), andre lys, stereo, etc etc. Og så har du start-stopp-systemet. Bruker det mye strøm? Kjenner ikke til hvordan VAG har løst hvordan motoren startes. Ikke alle bruker startmotoren, SVJV. Hehe, godt svar. Hvor stor er en bil? Det glemte jeg å spørre om Har ikke sjekket faktisk strømforbruk. Tenker at spes. på disse kvalitetslampene er til å stole på. Strømforbruket er jo litt vanskelig å måle, må sjekke så mange ledninger osv. Godt poeng med alle andre strømforbrukerne, må vel ta utgangspunkt i at det meste står på samtidig, på vinterkjøring. Start/stopp vet jeg ikke åssen funker. Uansett ikke i bruk samtidig med langlysa. Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 Og takk for kjappe svar fra mange. Har søkt mye på dette emnet uten å finne så mye info. Mangler bare litt mer konkret rundt ampere, watt, spenninger osv. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Tror du ser godt i mørket med bilen der nå ja. Må være helt forjævlig å blende ned til nærlys etter å ha kjørt med lysa der på. Forferdelig dårlig de reflektorlyktene på Caddy.. Har de selv på arbeidsbil. 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 (endret) Tror du ser godt i mørket med bilen der nå ja. Må være helt forjævlig å blende ned til nærlys etter å ha kjørt med lysa der på. Forferdelig dårlig de reflektorlyktene på Caddy.. Har de selv på arbeidsbil. Det er faktisk ikke forjævlig å blende ned i det hele tatt. Pga. spredningen på lyset er det ingen sterke kontraster som gjør at man blir "natteblind". Er jo ikke sikkert alle vil være enig i dette, men jeg er storfornøyd i hvert fall. Har bare lyst på mer lys Endret 8. april 2017 av ahaba Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Tja, det tror jeg ikke før jeg ser det. Jeg har NBB Alpha orignal xenon på min og det er lykter som lyser langt og bredt og kanskje de beste lyktene man får tak i. Det er min erfaring derfra iallefall. Lysbildet kan være så bra du vil, men antall lumen er mange mange ganger mer enn nærlysene. 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 Tja, det tror jeg ikke før jeg ser det. Jeg har NBB Alpha orignal xenon på min og det er lykter som lyser langt og bredt og kanskje de beste lyktene man får tak i. Det er min erfaring derfra iallefall. Lysbildet kan være så bra du vil, men antall lumen er mange mange ganger mer enn nærlysene. Som sagt: Garantert ulike meninger om det. Uten å se det in real life er det jo umulig å sammenligne. Men at NBB er det beste man får tak er jo en sterk påstand. Ut fra lysbildediagrammet på NBB http://www.xenonkungen.no/no/led-xenon-ekstralys/nbb-xenon-ekstralys/2-pakk-nbb225-75w-xenon.html så ser det jo ikke så veldig bredt ut sammenlignet med Lazer https://www.lazerlamps.com/home/lights/st-range/st8. Det nytter ikke å se på antall lumen alene. Ref.-tallet sier mer om spredningsbildet. Ser at NBB ikke er E-merket i Xenonversjon og følgelig ikke lovlige. Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Nå ser du på data som er testet av et magasin i Sverige og sammenligner det med fabrikkdata fra lazer. Blir feil å sammenligne det slik. Og du ser på ettermontering i halogen lamper med noe jalla ettermontering fra xenonkungen. De kommer originalt med xenon, og er de beste lampene som er testet flere plasser med original xenon. 1 Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Tja, det tror jeg ikke før jeg ser det. Jeg har NBB Alpha orignal xenon på min og det er lykter som lyser langt og bredt og kanskje de beste lyktene man får tak i. Det er min erfaring derfra iallefall. Lysbildet kan være så bra du vil, men antall lumen er mange mange ganger mer enn nærlysene.Som sagt: Garantert ulike meninger om det. Uten å se det in real life er det jo umulig å sammenligne.Men at NBB er det beste man får tak er jo en sterk påstand. Ut fra lysbildediagrammet på NBB http://www.xenonkungen.no/no/led-xenon-ekstralys/nbb-xenon-ekstralys/2-pakk-nbb225-75w-xenon.html så ser det jo ikke så veldig bredt ut sammenlignet med Lazer https://www.lazerlamps.com/home/lights/st-range/st8. Det nytter ikke å se på antall lumen alene. Ref.-tallet sier mer om spredningsbildet. Ser at NBB ikke er E-merket i Xenonversjon og følgelig ikke lovlige. Slik du kjører med 4 lamper og overskrider 480 lux som er det maksimale man kan ha er det jo uansett ulovlig slik du har det nå. 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 Nå ser du på data som er testet av et magasin i Sverige og sammenligner det med fabrikkdata fra lazer. Blir feil å sammenligne det slik. Og du ser på ettermontering i halogen lamper med noe jalla ettermontering fra xenonkungen. De kommer originalt med xenon, og er de beste lampene som er testet flere plasser med original xenon. Det blir feil å sammenlikne direkte, enig i det. Men det var det jeg fant i farta når jeg Googlet. Gøy hvis du har noe bedre info på det. Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 (endret) Tja, det tror jeg ikke før jeg ser det. Jeg har NBB Alpha orignal xenon på min og det er lykter som lyser langt og bredt og kanskje de beste lyktene man får tak i. Det er min erfaring derfra iallefall. Lysbildet kan være så bra du vil, men antall lumen er mange mange ganger mer enn nærlysene.Som sagt: Garantert ulike meninger om det. Uten å se det in real life er det jo umulig å sammenligne.Men at NBB er det beste man får tak er jo en sterk påstand. Ut fra lysbildediagrammet på NBB http://www.xenonkungen.no/no/led-xenon-ekstralys/nbb-xenon-ekstralys/2-pakk-nbb225-75w-xenon.html så ser det jo ikke så veldig bredt ut sammenlignet med Lazer https://www.lazerlamps.com/home/lights/st-range/st8. Det nytter ikke å se på antall lumen alene. Ref.-tallet sier mer om spredningsbildet. Ser at NBB ikke er E-merket i Xenonversjon og følgelig ikke lovlige. Slik du kjører med 4 lamper og overskrider 480 lux som er det maksimale man kan ha er det jo uansett ulovlig slik du har det nå. Oppsettet er ikke lovlig, pga av det er 2 lykter for mye. Som jeg har nevnt lenger oppe i tråden. Det er imidlertid lett å demontere 2 av de, bare å løsne to muttere og koble i fra stikkontakten. Men lyktene er lovlige. Ref. tall 7,5 / 12,5. Var ikke klar over at disse overskrider en lux-begrensning. Åssen ser du det? Endret 8. april 2017 av ahaba Lenke til kommentar
Randeboy Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Reglene er som du sier, 4 lykter. Mulig det går unna om du deaktiverer original langlys? Jeg ser det ikke, jeg bare tippet. Det skal ganske lite til å overskride 480 lux. Men de har veldig lav ref. tall så mulig det går uansett iforhold til lampene på caddy. Kommer ikke på hva referanse de har. Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 (endret) Reglene er som du sier, 4 lykter. Mulig det går unna om du deaktiverer original langlys? Jeg ser det ikke, jeg bare tippet. Det skal ganske lite til å overskride 480 lux. Men de har veldig lav ref. tall så mulig det går uansett iforhold til lampene på caddy. Kommer ikke på hva referanse de har. Kjenner en som kjører Navarra ombygd av Fjallasport. Helt rå med ørten led-barer (arbeidslys, godkjent på SVV). Han mener det er lovlig hvis man kobler fra hovedlysa. Så vidt jeg har forstått det er det ref.-tallet som teller. Altså maks 100 til sammen på 4 lykter. Skrur jeg av de to små i grillen så har jeg (så vidt jeg kan huske) 2x27,5 (original) + 2x12,5 (Lazer) tilsammen 80. Skal være lovlig og godt innafor tror jeg! Endret 8. april 2017 av ahaba 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Det er såvidt jeg husker "kun" reftallet de henger seg opp i, altså ikke mer enn 100. Men antall og plassering er jo også noe, der bommer jo de fleste som monterer LEDbarer. Tar TS av de to små i grillen vil jeg tro det er innafor som hovedlys (ikke bland med arbeidslys, det blir noe helt annet igjen, og har andre krav til bla.a. bryter). 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Tilbake til TS opprinnelige spørsmål, så er det logisk å tenke at både dynamo og likeretter/regulator får mer å jobbe med jo mer en trekker, og det gir naturlig nok varme. Om alle disse komponentene er godt nok dimensjonert på denne bilen tviler jeg litt på, uten at jeg har kjennskap til den konkrete bilen. I bilens verden er det for produsentenes del om å gjøre å spare penger der det kan spares. At de skal ha satt inn godt overdimensjonerte og mer kostbare komponenter i denne bilen har jeg litt vanskelig for å se. At det kan fungere med mer strømtrekk? Ja, det vil nok godt mulig det. Men for hvor lenge, og til hvilken pris? Du vil få mer varmgang i komponentene og en dynamo som ikke er vannkjølt (den er vel bare luftkjølt på denne bilen?) så vil den naturlig nok få mer slitasje enn om du ikke hadde hatt spesiell strømtrekk. F.eks en forhandler/verksted kan si ja det går og de kan si nei dette vil vi ikke anbefale. Begge deler kan være rett, om du forstår :-) Til eksempel så kan det hende du halverer levetiden på komponentene med å presse de enda mer enn du gjør, men det kan og hende de tåler det såpass fint at bilen er både 10 og 15 år før en komponent ryker.I bilstereoens verden er det mang en stereobygger som har svidd av dynamoer og regulatorer før de forstår at de komponentene må oppgraderes/modifiseres. Når du skal gjøre slikt på en bil som er utstyrt med start-stopp og mye anna morro kan det fort bli en kostbar fornøyelse å forbedre det. 1 Lenke til kommentar
ahaba Skrevet 8. april 2017 Forfatter Del Skrevet 8. april 2017 Tilbake til TS opprinnelige spørsmål, så er det logisk å tenke at både dynamo og likeretter/regulator får mer å jobbe med jo mer en trekker, og det gir naturlig nok varme. Om alle disse komponentene er godt nok dimensjonert på denne bilen tviler jeg litt på, uten at jeg har kjennskap til den konkrete bilen. I bilens verden er det for produsentenes del om å gjøre å spare penger der det kan spares. At de skal ha satt inn godt overdimensjonerte og mer kostbare komponenter i denne bilen har jeg litt vanskelig for å se. At det kan fungere med mer strømtrekk? Ja, det vil nok godt mulig det. Men for hvor lenge, og til hvilken pris? Du vil få mer varmgang i komponentene og en dynamo som ikke er vannkjølt (den er vel bare luftkjølt på denne bilen?) så vil den naturlig nok få mer slitasje enn om du ikke hadde hatt spesiell strømtrekk. F.eks en forhandler/verksted kan si ja det går og de kan si nei dette vil vi ikke anbefale. Begge deler kan være rett, om du forstår :-) Til eksempel så kan det hende du halverer levetiden på komponentene med å presse de enda mer enn du gjør, men det kan og hende de tåler det såpass fint at bilen er både 10 og 15 år før en komponent ryker. I bilstereoens verden er det mang en stereobygger som har svidd av dynamoer og regulatorer før de forstår at de komponentene må oppgraderes/modifiseres. Når du skal gjøre slikt på en bil som er utstyrt med start-stopp og mye anna morro kan det fort bli en kostbar fornøyelse å forbedre det. Gode poenger du har der. Har jo ikke lyst til å redusere levetiden så mye. Kan hende jeg skulle spurt bilstereofolka om dette, de har nok bedre greie på det. Når det gjelder start-stopp så tenkte jeg at ting er litt overdimensjonert for at ting skal tåle mer belastning. Det tar vel på for starter, batteri osv. når det skal brukes mye (gjelder mest ved bykjøring da) kanskje? Dette har jeg ikke greie på... Her er bilde av batteriet hvis det sier noe: Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Bilstereofolka, altså de som bygger virkelig heftige anlegg hadde før i tiden gjerne en ekstra dynamo.. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Skjønner. Er litt bekymra for spenningsregulatoren, klarer den å holde følge med det plutselige strømsluket som kommer når lysa skrus på? Kan kanskje bli en stor "dipp" i spenningen på el. systemet, usikker på om det kan skade elektronikken. Batteriet vil jo fungere som en demper og mate lysene så regulatoren er neppe noe problem, en variasjon mellom f.eks 14,5 og 12v vil være innen for det elektronikken er designet for. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. april 2017 Del Skrevet 9. april 2017 Du måler spenninga på dynamoen under full belastning (alle lys og alt utstyr på). Du skal ha rundt 14V. Når dynamoen nærmer seg maks belastning vil spenningen synke ganske drastisk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå