Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstralys: Batterikapasitet og dynamobelastning


ahaba

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er litt over snittet opptatt av ekstralys foran på bilen, altså fjernlys. Kjører en del på bygdeveier og til fjells om vinteren så jeg setter pris på bra fjernlys. Dette gir selvfølgelig ekstra trygghet i forhold til vilt men er også veldig komfortabelt å kjøre med og man blir mindre sliten av å kjøre i mørket.

 

Per i dag kjører jeg en Caddy Maxi 1.9 TDI Bluemotion 2013 mod. med 2 par Lazer led-lamper. Jeg vet at maks antall ekstralys er 2 stk men er vanvittig fornøyd med dette oppsettet så jeg satser på at jeg ikke blir stoppa og så demonterer jeg 2 av de før PKK.

 

Det jeg lurer på er om noen har peiling på hvor mange ekstra ampere som er tilrådelig å belaste bilen med. Tenker på batteri, dynamo og spenningsregulator etc. Det oppsettet jeg kjører nå er på tilsammen 18 A / 258 W men jeg vurderer å kjøre på med litt mer guffe hvis bilens elektronikk tåler det...

 

Setter veldig pris på tilbakemeldinger her!

 

post-389226-0-57553200-1491638339_thumb.jpg
post-389226-0-10863600-1491638340_thumb.jpg
Endret av ahaba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo nyere bil med mer elektronikk(utstyr) "fra før" - jo mindre har du å "gå på" er min generelle erfaring.

Du har sikkert dieselvarmer?

 

En vedlikeholdslader, gjerne fastmontert (evt kombinert med motorvarmer) kan være en god investering, da får man ladet opp batteriet skikkelig noe som er greit i vinterhalvåret

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo nyere bil med mer elektronikk(utstyr) "fra før" - jo mindre har du å "gå på" er min generelle erfaring.

Du har sikkert dieselvarmer?

 

En vedlikeholdslader, gjerne fastmontert (evt kombinert med motorvarmer) kan være en god investering, da får man ladet opp batteriet skikkelig noe som er greit i vinterhalvåret

Dieselvarmer ja.

Tror kanskje at start/stopp-automatikken (det som heter Bluemotion kanskje?) krever et kraftigere batteri og det derfor tåler mer?

Er elektronikken jeg er mest redd for ja. Snakka med en på Volkwagen-verksted som mente at 20 A ikke er så mye og at jeg kunne ta det helt med ro. Men glemte å spørre om systemet tåler mer...

Lenke til kommentar

Steike, her var det mye lys. Håper du er superflink å dempe ned når det kommer noe imot. :eek:

Min erfaring er mye det samme som "Fanatec", jeg ville vært forsiktig med å trekke noe særlig mer enn det du alt gjør.
Jeg har et par kjøretøy med Defa sitt motorvarmer/lade-system, og det er gull verdt å bruke, spesielt på biler som har parkeringsvarmer som går på brennstoff.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mye måtte du ut med for de to du har over skiltet?

5.000 kr/stk. Dyrt ja, men fantastisk spredningsbilde. Lyser bredt, langt, jevnt og med behagelig fargetemperatur. Lyktene er utvikla for rally...

Lenke til kommentar

På langkjøring så vil det være mindre problematisk å belaste en god del mer. Med tanke på at det er oppstarten som trenger mye strøm som regel, og på langkjøring rekker dynamo å lade opp batteriet igjen, samt varme opp bilen. På korte strekk så er det ikke sikkert den klarer det samme, samtidig som du kjører masse strøm ut i lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan styres dette? Håper for din del at du har brukt fjernlysene i originallykten som styrestrøm til ekstralysene og lagt opp egen kabel med sikring på til de ettermonterte lampene.

 

Hvis du har gjort det, er ikke 18A noen ting og du kan ta det helt med ro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Steike, her var det mye lys. Håper du er superflink å dempe ned når det kommer noe imot. :eek:

Min erfaring er mye det samme som "Fanatec", jeg ville vært forsiktig med å trekke noe særlig mer enn det du alt gjør.

Jeg har et par kjøretøy med Defa sitt motorvarmer/lade-system, og det er gull verdt å bruke, spesielt på biler som har parkeringsvarmer som går på brennstoff.

Opplever faktisk at neddempingen ikke er noe større problem enn med standardbelysning. Pga. lysbildet som er veldig jevn og ikke lyser mega-langt. Det er selvfølgelig situasjoner hvor jeg er for treg men det skjer jo med standardlykter også. Mulig det er litt verre for de jeg møter da...burde egentlig prøve ut hvordan det er å møte min egen bil...

Lenke til kommentar

Hvordan styres dette? Håper for din del at du har brukt fjernlysene i originallykten som styrestrøm til ekstralysene og lagt opp egen kabel med sikring på til de ettermonterte lampene.

 

Hvis du har gjort det, er ikke 18A noen ting og du kan ta det helt med ro.

Bruker 2 stk ferdige kit, dvs. 2 releer, sikringer osv. Det siste jeg kjøpte originalt fra Lazer. Tjuvkoblet på fjernlyset med "strømtyv".

Lenke til kommentar

Jo nyere bil med mer elektronikk(utstyr) "fra før" - jo mindre har du å "gå på" er min generelle erfaring.

Du har sikkert dieselvarmer?

 

En vedlikeholdslader, gjerne fastmontert (evt kombinert med motorvarmer) kan være en god investering, da får man ladet opp batteriet skikkelig noe som er greit i vinterhalvåret

Kan du anbefale en rimelig vedl. lader for fastmontering?

Han på VW verkstedet sa forresten at vedl. lading i utg. punktet ikke skal være nødv. når man kjører noen langturer innimellom.

Lenke til kommentar

 

Hvordan styres dette? Håper for din del at du har brukt fjernlysene i originallykten som styrestrøm til ekstralysene og lagt opp egen kabel med sikring på til de ettermonterte lampene.

 

Hvis du har gjort det, er ikke 18A noen ting og du kan ta det helt med ro.

Bruker 2 stk ferdige kit, dvs. 2 releer, sikringer osv. Det siste jeg kjøpte originalt fra Lazer. Tjuvkoblet på fjernlyset med "strømtyv".

 

18 A er ok, det er godt å høre fra en til :)

Hva tror du om å kjøre på 13 A til? Altså 31 A / 442 W

Lenke til kommentar

Steike, her var det mye lys. Håper du er superflink å dempe ned når det kommer noe imot. :eek:

Min erfaring er mye det samme som "Fanatec", jeg ville vært forsiktig med å trekke noe særlig mer enn det du alt gjør.

Jeg har et par kjøretøy med Defa sitt motorvarmer/lade-system, og det er gull verdt å bruke, spesielt på biler som har parkeringsvarmer som går på brennstoff.

Har dieselvarmer, det er standard på bilen. Da er det vel ikke vits i å bruke det Defa-opplegget? Eller er det bare en fastmonter lader?

Lenke til kommentar

På langkjøring så vil det være mindre problematisk å belaste en god del mer. Med tanke på at det er oppstarten som trenger mye strøm som regel, og på langkjøring rekker dynamo å lade opp batteriet igjen, samt varme opp bilen. På korte strekk så er det ikke sikkert den klarer det samme, samtidig som du kjører masse strøm ut i lys.

Skjønner. Er litt bekymra for spenningsregulatoren, klarer den å holde følge med det plutselige strømsluket som kommer når lysa skrus på? Kan kanskje bli en stor "dipp" i spenningen på el. systemet, usikker på om det kan skade elektronikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...