MurkyWeather Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Hei folkens. Jeg trenger hjelp angående min arbeidskontrakt. Jeg jobber i sikkerhet. Jeg begynte å jobbe for selskapet 2 år siden. Jeg var opp for opprykk og mer lønn og ansvar så jeg signerte en ny kontrakt med dem 6 måneder siden. Men 4 måneder inn i min nye kontrakt sjefen min sa at jeg ikke var det de var ute etter ny jobb, og de tok på en annen fyr, og fikk meg til å signere et papir der jeg erklærte jeg ikke klarte noen rutiner og at jeg kommer tilbake til den gamle betale. Jobben jeg gjør nå er stort sett den samme som jeg skulle bli fremmet for så det er derfor jeg er opprørt. Jeg gjør mer enn min gamle jobb, men på den samme gamle lønn. Nå er de ber meg om å signere en ny kontrakt, og dette er hva som forvirrer meg. Hvorfor de trenger meg til å signere en ny kontrakt når de allerede har betalt meg en lønn på min gamle lønn etter betaler meg 5 lønninger '' forfremmet '' lønn? Jeg har ikke kopi av noen av mine kontrakter dessverre. Men den jeg skal signere nå er i utgangspunktet datert første april. Jeg beklager hvis dette ikke er stedet for denne diskusjonen. Kan du peke meg i riktig retning hvis det ikke? Tusen takk Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Jussforumet er det rette stedet https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=338 Eventuellt be en moderator om å flytte innlegget Lenke til kommentar
Zork Skrevet 7. april 2017 Del Skrevet 7. april 2017 Beklager om dette ikke stemmer, men basert på ditt innlegg så antar jeg at norsk ikke er morsmålet ditt? I så fall så bør du få hjelp fra noen når det gjelder å tolke både kontrakter og annen kontakt med arbeidsgiver (om de da er på norsk) før du skriver under på dem. Det høres ut som om du må skrive på en hel del papirer og kontrakter her uten å helt vite hva du skriver under på eller hvilke avtaler du egentlig inngår. 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 (endret) Det er én ting du MÅ huske på i resten av din jobbkarriére: Når arbeidsgiver fremmer et forslag, så betyr ikke dét at du -må- svare med -en- gang. Gi deg selv tid til å tenke over forslaget. Si at du trenger et par dager til å tenke før du skriver under noe som helst, og få med deg kopi av kontrakten hjem så du kan lese den i ro og mak.Dette mener jeg er viktig fordi, når en part i en diskusjon fremmer et forslag ut av det blå, så har de hatt tid til å sitte og tenke igjennom det de fremmer for deg i god og lang tid. Det er som regel alltid en baktanke. Da mener jeg det er urettferdig at den andre parten ikke skal få tid til å tenke igjennom det. Det er så utrolig mange som blir "sjaltet" ut av arbeidslivet på denne måten, at arbeidsgiver lager snikete nye kontrakter for å "fryse" ut ansatte til fordel for andre de vil ha inn. Da er det viktig å slåss for sin rett, ikke la de få vilja si. Kan be om en fallskjerm på 3 millioner for å gå, eventuelt få en like god eller bedre jobb et annet sted i firmaet.Nå som du er i den situasjonen du er i, så ville jeg sagt rett fra til arbeidsgiver at, siden du nå har flere rutiner enn du hadde før den opprinnelige kontrakten, men har gått tilbake til samme lønn som før, så nekter du å gjøre de nye rutinene, med mindre du får den hevede lønnen. Hvis de ikke går med på det, så sier du opp jobben og sykemelder deg på grunn av psykisk stress forårsaket av dårlig arbeidsmiljø, mens du leter etter en ny jobb. Endret 8. april 2017 av Taurean 1 Lenke til kommentar
Thoto79 Skrevet 8. april 2017 Del Skrevet 8. april 2017 Om du var i en prøveperiode så kan arbeidsgiver tilbakestille til tidligere stilling og lønnsvilkår innen prøvetiden. Hvis ikke så er dette langt utenfor bruk av styringsretten (dvs om bunnlinja til firmaet ikke går i blodrødt, evnt større organisatoriske endringer). Dog, så lenge det er innenfor norsk arbeidsmiljølov så har du en svært dårlig sak så fort du har skrevet under på disse nye vilkår og lite rent juridisk du da får gjort med det i ettertid, utover å legge fram saken til din leder som forhåpentligvis vil dele din oppfatning om at dette ble urimelig og dere kan komme til en ny og bedre løsning sammen. Ta forøvrig alltid kontakt med verneombud og/eller tillitsvalgt om du er usikker på kontrakter eller andre ting i firmaet FØR du skriver under på noe har reddet mange ifra å inngå elendige kontrakter presentert av arbeidsgiver. Lenke til kommentar
MurkyWeather Skrevet 13. april 2017 Forfatter Del Skrevet 13. april 2017 Takk for svar. Problemet er fortsatt ikke løst, men kanskje jeg kan forklare mer tydelig. - 1 November - Signerte jeg en ny kontrakt som var en god forfremmelse for meg, med bedre lønn og mer ansvar. - 05.02 - Jeg fikk en skriftlig advarsel den 1 mars, jeg skal omdisponeres til min gamle stilling og at de har funnet noen andre til å gjøre min jobb. Jeg signerte denne advarselen. På dette punktet nevner de at jeg vil gå tilbake til min gamle stilling, men det er ingen ny kontrakt å signere. -3 April - Jeg innser at jeg fikk betalt på kontrakten jeg tidligere var på, den jeg signerte for et år siden. Når jeg ba om å se kontrakten, kunne de ikke vise denne til meg, de hadde kun kontrakten for den nye stillingen. Nå ønsker de at jeg signerer den gamle kontrakten datert 1. april og samtidig beholde de nye ansvarsoppgavene og på en måte gi opplæring til min erstatning. Alt dette på min gamle lønn. Nå mitt spørsmål til dere: - bryter de loven ved å betale meg på min gamle kontrakten samtidig som de ikke får meg til å signere noe annet enn en skriftlig advarsel? - Hva er den vanlige kontraktslengde i Norge? Jeg har ikke noen eksemplarer dessverre til å lese den selv. - Jeg skriver her fordi jeg prøver å forhandle frem en bedre kontrakt. Jeg har ikke noen utdanning og med 155 / timen sier folk at jeg har det bra nok. Lenke til kommentar
Figaro Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Jeg ville ikke gitt meg på dette. Mer ansvar = mer lønn. Uten å være grådig så hadde ett forslag på 10-25kr vært innenfor.(du får selv avgjøre din pris) Men det går ann å forhøre seg med sjefen om, da du helt klart har kompetansen til å lære opp noen i høyere/bedre betalt stilling. Husk, ansiennitet slår inn etter 1 år på de fleste yrker, særlig ufaglærte. (Kiosk og bensin, vekteroverenskomsten etc) Dette er noe du kan sjekke opp hvis du har hatt samme lønn siden oppstart. I såfall er det snakk om etterbetaling. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå