BigBadAde Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Hold deg unna premium merkene som nevnt. Finnes mange mondeoer,avensis og 508'r i din prisklasse - hva med noe sånn som denne? https://www.finn.no/94053789Man må ihvertfall ikke finne på å bytte til fransk bil.Hvorfor burde jeg ikke gå for en fransk bil? Franske biler topper som regel listene over biler med flest feil. Bare amerikanske og diverse italienske marerittbiler som gjør det verre. Link? 1 Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Link? Her er en relativt ny: http://www.dn.no/privat/dnBil/2016/06/23/1237/Nye-biler/bilmerkene-med-minst-problemer Her er noen gamle http://www.klikk.no/motor/bil/bruktbil/article935112.ece http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/omfattende-undersoekelse-bilene-med-flest-og-faerrest-feil/a/10141556/ Generelt finner vi Fiat og Peugeot sammen med noen amerikanske merker helt på bunnen. VAG (audi/skoda/vw) ligger helt på snittet, mens Japanske og koreanske biler som Mada, Toyota, Kia og Hyundai ligger på topp. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil? Når man sammenligner porsche'r som går noen få tusen km i året med "brukogkast" arbeidsbiler som går 20k + km (Berlingo) så er det jo klart at sistnevnte nødvendigvis har flere feil... Lenke til kommentar
BigBadAde Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 (endret) Den første linken er en amerikansk undersøkelse som gjelder feil på bilene de første 90 dagene av eierskapet. Ikke relevant i det hele tatt. Ellers så lurer jeg på det samme som daruu: På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil? Forøvrig interessant at dette er topp 10 listen fra linken til undersøkelsen i VG 1. Porsche, 2,1 prosent. 2. Toyota, 5,9 prosent. 3. Subaru, 7,0 prosent. 4. Honda, 7,7 prosent. 5. Lexus, 7,7 prosent. 6. Suzuki, 10,5 prosent. 7. Mazda, 10,6 prosent. 8. Audi, 11,1 prosent. 9. Skoda, 12,6 prosent. 10. Smart, 12,7 prosent. 3 merker fra VAG konsernet her altså. Som flere her inne til stadighet advarer mot å kjøpe. Kan legge til at plass nummer 11 gikk til VW. Legger også merke til at feks Toyota Yaris med diesel og Volvo V70 gjør det dårlig i undersøkelsen fra dinside. Bør man da styre unna Toyota og Volvo når man velger bil? Link til dekra sin vurdering av Peugeot 508 http://www.used-car-report.com/de/gebrauchtwagenreport/detail/?tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bcontroller%5D=ModelData&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Baction%5D=show&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5BvehicleClass%5D=13&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bmileage%5D=7&tx_t3dekragwr_dekrausedcarreport%5Bmodel1%5D=53b0c1601534e337b5bb99f894275099df7b7a11&cHash=2b46c223e170e5733c02e6eae21e3637 Endret 11. april 2017 av BigBadAde Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Toyota Avensis, og i motsetning til Mazda som jeg ser anbefalt her er bildeler billigere om uhell skulle oppstå. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Franske biler er ofte utrolig mye bil for pengene siden det verserer så mye tullete historier blant den lite opplyste befolkningen her til lands. Alle må seff ha Volvo eller noe Tysk og være bedre enn naboen. Har selv hatt fransk siden jeg kjørte opp (17år siden) og ingen av mine kompiser har hatt så billig bilhold vil jeg påstå. Bilene koster lite i innkjøp om man kjøper en som drar litt på årene, og deler koster en slikk og ingenting på eBay om man handler i tyskland eller UK. Har to i drift for tida som fortsatt er med orginale motorer. 2004 407 2.0 HDi med 377000km på tellern 2011 5008 1.6 HDi med 374000km på tellern. Begge har gått svinsk langt, men bortsett fra skifte av bremser, hjullager og clutch/svinghjul pga stor KM stand så har det ikke vært noe store feil med dem. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 11. april 2017 Del Skrevet 11. april 2017 Jeg hadde en nyere Renault Megane som ga meg problemer på rundt 80.000 km, selv med godt vedlikeholdt. På jobb har vi hatt flere Peugeot Partner, og dette har vært det verste av det verste. Vi byttet sikkert ABS-sensoren på garantien opp til fem ganger i løpet av de fire årene vi hadde den. Lenke til kommentar
St Thicket Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 På hvilken av de listene ligger Peugeot på bånn/topp med flest feil? Når man sammenligner porsche'r som går noen få tusen km i året med "brukogkast" arbeidsbiler som går 20k + km (Berlingo) så er det jo klart at sistnevnte nødvendigvis har flere feil... Beklager... Jeg mente faktisk å skrive Renault, men så ble det visst Peugeot. Peugeot er helt OK - men ikke nødvendigvis bra. Renault er veldreid møkk, montert av fulle franskmenn som kun har fått beholde jobben på grunn av en sterk fagforening. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 12. april 2017 Del Skrevet 12. april 2017 (endret) Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte. Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper. På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte. Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot. Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere... Så unødvendig. Endret 12. april 2017 av Complexity 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte. Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper. På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte. Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot. Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere... Så unødvendig. Samme erfaring her. For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU). Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak. Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte. Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper. På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte. Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot. Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere... Så unødvendig. Samme erfaring her. For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU). Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak. Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer Idiotisk løsning der og ja.. Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen. Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser... Lenke til kommentar
daruu Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Enig i at det er noen sære løsninger, som nevnte bremser, men at fordelene stort sett veier opp for ulempene fordet. Og det har blitt mindre av det de siste årene er min erfaring. Bruke bremsene litt aktivt en gang innimellom så slipper man det, i tillegg så ble det levert nye håndbrekkwire til disse som var forbedret( de gamle satte seg i saltlaken), men disse får man kun om man kjøper hos Peugeot. Det blir uansett et kompromiss mellom pris og kvalitet - og hvor mye man et int i å betale for et merke i grillen Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 13. april 2017 Del Skrevet 13. april 2017 Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen. Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser... Å montere bremsene mot midten av bilen er faktisk helt genialt. Det fører til bedre kjørekomfort i form av at man får redusert uavfjæret vekt. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 14. april 2017 Del Skrevet 14. april 2017 Største problemet med franske biler er vel at dem alltid skal gjøre ting på sin egen måte. Får du en lekk kjølevannslange på f. Eks en volvo så byttet man den enkelt for noen hundrelapper. På en fransk bil er det gjerne en spesialange med sære koblinger og lignende som raskt kan koste 5-10 tusen å skifte. Kan jo og ta takstativet på nyere peugeot. Her har de brukt en egen type umbrako så man må på verksted å få tak i spesialverktøy til å demontere... Så unødvendig. Samme erfaring her. For eksempel på alt av Peugeot 307, så er bremseskiver bak og hjullager bak 1 del. Skiver bak ruster veldig fordi man ikke bremser hardt nok, og man må bytte det ofte (mer 25% rust så må man bytte på EU). Resultat det koster 8000,- å bytte skiver og klosser bak. Veldig unødvendig. Hjullager holder som regel 200k km. eller mer Idiotisk løsning der og ja.. Men på enda gamlere fransk var ofte bremseskivene plassert under bilen med differensialen. Måtte demontere halve forstillinga for å bytte bremser... Helt utrolig. Å bytte bremseklosser på en Mazda 6 er bortimot en 10 minutters jobb på hver side. Lenke til kommentar
B1ack Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Enig i at løsningen med hjullager og bremseskive i ett er litt sært. Samtidig koster det jo ikke stort mer enn en 600 - 2000,- + moms og frakt for ett sett med skiver inkl. hjullager bak om man handler på eBay. Min erfaring er at hjullager på alt mulig av biler ofte ryker mellom 50-100kkm, da er det vel strengt tatt like greit at man skifter lageret samtidig med skiva, så slipper man 2 separate verkstedbesøk. Flere måter å se det på At folk er klønete og ikke bruker bremsene sine har ikke så alt for mye med løsningen å gjøre i seg selv, det får gå under brukerfeil. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Hadde jeg hatt en bil der hjullageret hadde sagt takk for seg etter under 100kkm ville jeg blitt svært skeptisk til kvaliteten. Lenke til kommentar
Uferdig Setnin Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Toyota Avensis / Auris er nok to solide valg Lenke til kommentar
fiskerdigg123 Skrevet 21. april 2017 Del Skrevet 21. april 2017 Har hatt en 2011 Peugeot 5008 1,6 i over 2 år nå, og kjørt 60.000 km med den på litt over 2 år. Kunne ikke vært mer fornøyd for å være ærlig, og min opplevelse er at folk har mye tanker om franske biler som pr dags dato ikke nødvendigvis har noe rot i virkeligheten. Det er nok en del sannhet i at de gjør ting på sin måte, og har sikkert noen klønete løsninger, men for meg som ikke gjør noe selv på bilen min så betyr det ingenting. Verkstedet fikser det som må fikses, for å si det sånn. Jeg har måtte gjøre en ting utenom vanlig service på de 2 årene, og det var en regning på ca. 4000 kroner. Jeg er med andre ord knallfornøyd. EU godkjent nettopp med 0 feil også, etter 2 år med mye kjøring. Ford focus er jo et alternativ for stasjonsvogn i den prisklassen, har nettopp kjøpt en og er veldig fornøyd med den og. Men den kan jeg ikke si stort om annet enn hvordan den er å kjøre, og det er veldig moro Ellers så er jo selvsagte valg da Japanske biler, alternativt Hyundai/Kia for den utvida garantien. Lenke til kommentar
Madridista1212 Skrevet 27. april 2017 Forfatter Del Skrevet 27. april 2017 Jeg gikk for en Skoda Octavia 2010 mod, kjøpt hos merkeforhandler takk for svar alle sammen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå