PatSharpX Skrevet 15. juni 2017 Del Skrevet 15. juni 2017 Nå har du hatt PMCene i en månedstid. Er inntrykket fortsatt det samme? Lenke til kommentar
Pop Skrevet 15. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2017 Ja, jeg må anta at høyttalerne nå er ferdig innspilt, tipper en 50-60 timer. Det var en merkbar endring fra 20-40 timer, men etter dette er det nok kun snakk om tilvenning. Om jeg gidder dra frem teppet på gulvet foran høyttalerne osv har mer å si. Det er imponerende hva PMC har gjort med denne serien. Leste vel at den forrige serien (Twenty) fikk rosende omtale, og at denne var likevel i en annen liga. Men de spiller en lyd som er lett å like, kanskje nettopp fordi de ikke sminker lyden og dermed funker på nærmest alt av musikk. På noen musikktyper kunne jeg tenke meg mer varme, men det er enda enklere å bare skru en tanke på bassen på forsterkeren for å få den lille ekstra fylden. Bassen er allerede enorm for å være stativhøyttalere og det er ikke snakk om romlebass. Den er stram og presis, bassgitarer og kontrabass kommer frem med så tydelige anslag på strengene at det er regelrett gøy. På tross av at disse også er toveis, roter de ikke til komplisert musikk slik som ProAcene har en tendens til å gjøre. Altså ProAc er pinlig nøyaktig, men det blir kanskje problemet med veldig mange instrumenter samtidig. De er samtidig varmere enn PMC og får litt mindre presisjon føler jeg. Høyttalerne trives også svært godt sammen med Parasound-forsterkeren. Og de ser veldig bra ut på stativ, contra store tårn i stua. Sammenligner jeg med andre gode stativhøyttalere: Dali Epicon 2: Mer tilgivende på medium innspillinger der Daliene blir skrikende. Epicon 2 har en utrolig mellombass som er morsom å høre, men helheten er bedre på PMC. SF Olympica 1: SF blir her direkte kjedelig. Som om de er pakket inn i et stort fleeceteppe. Dynaudio Contour 20: Veldig jevn kamp. Contourene føles glattere og mindre aggressive som kan være bra på mange musikksjangere, mens PMCene er noe mer kontante. PMC mer live-preget og livligere, som er bra noen dager. Prisforskjellen er dog stor. Å møte mot nevnte produsenters lavere modellserier (Mentor 2, Venere osv) blir sjanseløst. PMC leverer i bøtter og spann og har en langt bedre pris for å komme seg inn på nye markeder nå. 1 Lenke til kommentar
Akitu Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Gøyalt å se en tråd som dette her. Jeg er på tanken om å bytte mine gulvstående selv. Har et par Focal JMLab Electra 915 og vil ha noe i samme klasse (eller over). Samtidig har jeg lyst til å få tak i noen gulvstående som a) ikke veier +40kg og b) som ikke har samme fysiske størrelse. (At de nye ev. er 110cm i høyden gjør ingenting). Tenker også på PMC Twenty 5.23 eller 5.24, Dynaudio Exite X34 eller X38. Hvis noen har kjennskap til Electra 915 og har testet ut noe annet i omtrent samme prissegment - så si ifra. :-) FYI: 1; stuen er på ca. 20kvm. Høyttalerne står pr. d.d. på hver sin side av to reoler hvor tv/stereobenk står mellom disse igjen. Ergo litt kinkig lydmessig. 2. Forsterker er Hegel H160, som får signalene fra dekoder og stasjonær PC Lenke til kommentar
Pop Skrevet 17. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2017 (endret) Hm, en noe uvant problemstilling. Vanligvis vil man ha så tung høyttaler som mulig, mange benytter jo regelrett vekta som et av kvalitetsmålene. For det andre, jeg digger Hegel H160, den er knakende bra. Og med den som utgangspunkt har du jo svært mange muligheter. Det neste utgangspunktet er jo høyttalerne du har i dag og hva som gjør at du vil bytte dem. Hva savner du og hva vil du ha med videre? Dessverre er det mange år siden jeg hørte noe av passive Focal og har heller ikke hørt Electra 915. Men ser jo en del gode tester. Litt generelt kan man vel si at på 20kvm hadde jeg sett først og fremst på gode stativhøyttalere. Ikke noe feil i gulvstående altså, men innenfor et fast budsjett vil du nok få mer fokus på lydkvalitet med stativ uten at du mister det lydnivået og trykket som man trenger gulvstående til for å fylle store rom. Sist jeg hørte Dynaudios Excite-serie er jeg ikke sikker på om jeg hørte 34, 36 eller 38. De ble drevet av Hegels H300 og det var en artig demo. Masse trykk, stort fundament og skyhøy spilleglede, ihvertfall på den musikken vi hørte (fart og litt party-preg). Men de trenger en del rom for ikke å bli oomfh... PMC Twenty5 er hakket med altetende. Mindre partybass men den er til gjengjeld svært presis. Og langt heftigere enn man skulle tro når man ser størrelsen på høyttaleren. Transmisjonslinjen gjør overraskende mye bra. Begge disse modellseriene kommer innenfor vektkravet ditt og er lettlikt. Noe større fylde som også er typisk for Dynaudio, mens PMC er hakket bedre på presisjon, stramhet. Du kommer ikke utenom en lyttetest. Bor du i Oslo er det en lett sak, begge to i rimelig nærhet. I tillegg burde du høre GoldenEar Triton, relativt ny serie med topp tilbakemeldinger fra tester. Endret 17. juni 2017 av Pop Lenke til kommentar
Akitu Skrevet 17. juni 2017 Del Skrevet 17. juni 2017 Hm, en noe uvant problemstilling. Vanligvis vil man ha så tung høyttaler som mulig, mange benytter jo regelrett vekta som et av kvalitetsmålene. For det andre, jeg digger Hegel H160, den er knakende bra. Og med den som utgangspunkt har du jo svært mange muligheter. Det neste utgangspunktet er jo høyttalerne du har i dag og hva som gjør at du vil bytte dem. Hva savner du og hva vil du ha med videre? Dessverre er det mange år siden jeg hørte noe av passive Focal og har heller ikke hørt Electra 915. Men ser jo en del gode tester. Litt generelt kan man vel si at på 20kvm hadde jeg sett først og fremst på gode stativhøyttalere. Ikke noe feil i gulvstående altså, men innenfor et fast budsjett vil du nok få mer fokus på lydkvalitet med stativ uten at du mister det lydnivået og trykket som man trenger gulvstående til for å fylle store rom. Sist jeg hørte Dynaudios Excite-serie er jeg ikke sikker på om jeg hørte 34, 36 eller 38. De ble drevet av Hegels H300 og det var en artig demo. Masse trykk, stort fundament og skyhøy spilleglede, ihvertfall på den musikken vi hørte (fart og litt party-preg). Men de trenger en del rom for ikke å bli oomfh... PMC Twenty5 er hakket med altetende. Mindre partybass men den er til gjengjeld svært presis. Og langt heftigere enn man skulle tro når man ser størrelsen på høyttaleren. Transmisjonslinjen gjør overraskende mye bra. Begge disse modellseriene kommer innenfor vektkravet ditt og er lettlikt. Noe større fylde som også er typisk for Dynaudio, mens PMC er hakket bedre på presisjon, stramhet. Du kommer ikke utenom en lyttetest. Bor du i Oslo er det en lett sak, begge to i rimelig nærhet. I tillegg burde du høre GoldenEar Triton, relativt ny serie med topp tilbakemeldinger fra tester. Takk for fyldig og godt skrevet svar. Alt i alt er og har jeg alltid vært godt fornøyd med Electra'ene. Kjøpte de for 15 år siden. Slik stua er møblert pr. d.d., så mister jeg mye av oomph'en og den presise punchen. Hadde en gang i tiden et par Audio Physics Step stativer, med en focal sub, og det fungerte utmerket. Men, så fikk jeg disse Electra'ene billig av en kamerat som flyttet utenlands. Er enig med deg i hva du sier om fordelen med en tung høyttaler. Derfor har jeg sett litt på diverse gulvstående som ligger på ca. 20 - 25kg. Vel så interessent er stativhøyttalere, hvor jeg på sikt skaffer en plasserings vennlig sub. Får teste ut både PMC 5.22 og .23, i tillegg til Dynaudio X38. Både NAT og Soundgarden ligger godt innenfor gåavstand, så den biten løser seg enkelt. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 18. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2017 Hm, en noe uvant problemstilling. Vanligvis vil man ha så tung høyttaler som mulig, mange benytter jo regelrett vekta som et av kvalitetsmålene. For det andre, jeg digger Hegel H160, den er knakende bra. Og med den som utgangspunkt har du jo svært mange muligheter. Det neste utgangspunktet er jo høyttalerne du har i dag og hva som gjør at du vil bytte dem. Hva savner du og hva vil du ha med videre? Dessverre er det mange år siden jeg hørte noe av passive Focal og har heller ikke hørt Electra 915. Men ser jo en del gode tester. Litt generelt kan man vel si at på 20kvm hadde jeg sett først og fremst på gode stativhøyttalere. Ikke noe feil i gulvstående altså, men innenfor et fast budsjett vil du nok få mer fokus på lydkvalitet med stativ uten at du mister det lydnivået og trykket som man trenger gulvstående til for å fylle store rom. Sist jeg hørte Dynaudios Excite-serie er jeg ikke sikker på om jeg hørte 34, 36 eller 38. De ble drevet av Hegels H300 og det var en artig demo. Masse trykk, stort fundament og skyhøy spilleglede, ihvertfall på den musikken vi hørte (fart og litt party-preg). Men de trenger en del rom for ikke å bli oomfh... PMC Twenty5 er hakket med altetende. Mindre partybass men den er til gjengjeld svært presis. Og langt heftigere enn man skulle tro når man ser størrelsen på høyttaleren. Transmisjonslinjen gjør overraskende mye bra. Begge disse modellseriene kommer innenfor vektkravet ditt og er lettlikt. Noe større fylde som også er typisk for Dynaudio, mens PMC er hakket bedre på presisjon, stramhet. Du kommer ikke utenom en lyttetest. Bor du i Oslo er det en lett sak, begge to i rimelig nærhet. I tillegg burde du høre GoldenEar Triton, relativt ny serie med topp tilbakemeldinger fra tester. Takk for fyldig og godt skrevet svar. Alt i alt er og har jeg alltid vært godt fornøyd med Electra'ene. Kjøpte de for 15 år siden. Slik stua er møblert pr. d.d., så mister jeg mye av oomph'en og den presise punchen. Hadde en gang i tiden et par Audio Physics Step stativer, med en focal sub, og det fungerte utmerket. Men, så fikk jeg disse Electra'ene billig av en kamerat som flyttet utenlands. Er enig med deg i hva du sier om fordelen med en tung høyttaler. Derfor har jeg sett litt på diverse gulvstående som ligger på ca. 20 - 25kg. Vel så interessent er stativhøyttalere, hvor jeg på sikt skaffer en plasserings vennlig sub. Får teste ut både PMC 5.22 og .23, i tillegg til Dynaudio X38. Både NAT og Soundgarden ligger godt innenfor gåavstand, så den biten løser seg enkelt. Post gjerne tilbakemeldinger når du har fått hørt. Spennende å høre hva folket synes om meget gode modeller, når man vet at smaken er som .... ja baken. Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 19. juni 2017 Del Skrevet 19. juni 2017 Det er fint å ha en tråd som går litt i dybden og litt mer innenfor highend. Litt lei tråder som "Hvilke CV høyttalere skal jeg koble på denne surroundforsterkeren til 500,-". Håper du oppdaterer oss i tåden Akitu Personlig har jeg lagt mitt høyttalerbytte på is. Hvem hadde trodd at kontoen skulle være tom etter en flytting. Hadde passet bra nå med tanke på feriepenger, men siden jeg også byttet jobb i januar, fikk jeg utbetalt feriepenger fra gamle arbeidsgiver med siste lønnen, så de pengene forsvant med flyttelasset de også. Lenke til kommentar
Akitu Skrevet 24. juni 2017 Del Skrevet 24. juni 2017 (...) Håper du oppdaterer oss i tåden Akitu Personlig har jeg lagt mitt høyttalerbytte på is. Hvem hadde trodd at kontoen skulle være tom etter en flytting. Hadde passet bra nå med tanke på feriepenger, men siden jeg også byttet jobb i januar, fikk jeg utbetalt feriepenger fra gamle arbeidsgiver med siste lønnen, så de pengene forsvant med flyttelasset de også. Jeg har nok også lagt nykjøp litt på is - mye da jeg for knappe 14 dager siden fikk ny forsterker. Derfor tenker jeg å endre litt på plassering - for å tyne mest mulig og finne færrest feil med akustikken i rommet. Men, jeg har hatt mine Electra 915 så lenge nå at bytte ligger godt i løypa. Holder dere oppdatert. :-) 1 Lenke til kommentar
PatSharpX Skrevet 26. juni 2017 Del Skrevet 26. juni 2017 Jeg bestilte nylig føtter jeg egentlig hadde tenkt å bruke på platespilleren, men fikk veldig bra resultat under høyttalerne. 4 x Sorbothane 50mm hifi audio isolation hemispheres for Turntables Koster ikke mye og resultatet ble veldig bra i min stue. Verdt å teste. Men høyttalerne blir jo litt "vinglete" siden de står på gummi og ikke på harde føtter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå