Gå til innhold

Bytte av høyttaler - prosess i gang

Anbefalte innlegg

Xindak er vel en kinesisk sak med rør på pre-delen, er det ikke? Slikt kan være gull i jungelen det ja.

Drev og lette etter noen slike med knallpris for noen år siden, men endte opp med noen anlegg med aktive høyttalere istedet. Det er dette med plass og enkelhet også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dag var jeg også på Soundgarden og bestilte meg en lytt på Dynaudio Contour 30. De kommer vel til byen her i neste uke en gang. Å få dem testet hjemme i egen stue, sammenlignet med PMC og ProAc blir en spennende test.

Året ligger an til noe spennende hifi-utvikling. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende.

Blir det noe sjekk mellom disse Contour fra Dynaudio mot de gulvstående fra PMC på sikt? 

Jeg vil tro den største fra PMC kan være ganske heftig!

Den største PMC (Twenty.26) var veldig bra. Selv om forskjellen var .21 ikke var så enorm som jeg hadde trodd. Men helt klart, mer fylde og dypere bass, noe mer ro i mellomtonen som nok kommer av et separat mellomtoneelement. Men dynamikken var det så godt som null forskjell på, og hurtigheten

Contour får en klart mer avslappet spillestil, men den gjemmer ingen detaljer. Detaljene står mer ut fra PMC, mens Dynaudioene presenterer dem mer mykt. Dette blir en ren smakssak tenker jeg. Alt etter dagsform og humør ville jeg foretrukket den ene eller andre. Måtte hatt begge om jeg virkelig skulle blitt fornøyd. Skulle jeg valgt èn hadde det nok blitt Contour 60, rett og slett pga fantastiske allround-egenskaper. De kan spille alt og man blir aldri lyttetrett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Den som venter på noe godt, må selvsagt vente en del ekstra. Transportselskap som forkludra sendingen, så dette tar nok to uker ekstra kun pga en eller annen nisse som ikke la pakken i rett container. Havnet da på containeren som blir slept av halte esler istedet for inn på fly/båt/trailer etc.

Greit å bruke et par måneder på å bestemme seg, men når en har bestemt seg bør pakken være her i går. :p

Lenke til kommentar

Arg, så kjedelig!

Ikke så ille som da det første parret Tannoy Prestige Westminster Royal GR som ble solgt i Norge skulle sendes fra Skottland da.

Da var det en eller annen smarting som klarte å kjøre en av gafflene på en gaffeltruck igjennom hele kassen med høyttaler!

Lenke til kommentar

Gjerne ikke dumt. De kjører jo et bra tilbud på dem om dagen. Selv om høyttalerne neppe blir mine, treffer ikke helt smaken.

Men det ser ut til å bli innkjøring av PMC i stua hjemme i dag. Pakke ankommet postterminal, og er nok på postkontoret innen jobben er ferdig i dag. Dette blir gøy. Håper jeg....

• Liker 1
Lenke til kommentar

I går var det innom posten på vei hjem fra jobb. Hadde ikke fått varsel om pakke, men antok at det var på tide etter sporingsinfo på nett. Godt valg. Posten hadde en stooor eske de villig ga ut.

Innhold:

post-5376-0-60135000-1494532167_thumb.jpg

Oppakking er alltid kjekt. Man får en feeling med byggekvalitet, hvor gjennomført produktet er, forventningene stiger. Og det så lekkert ut, allerede i isolasjonen.

På plass på stativ. De var enda høyere enn jeg trodde, og jeg skulle egentlig hatt et par stativ på 60cm (disse er 70).

post-5376-0-12656400-1494532284_thumb.jpg

Riiiimelig smooth pianolakk. Selv husfruen vil synes det er helt ok.

post-5376-0-66741600-1494532325_thumb.jpg

Og et siste for sikkerhets skyld med frontene på:

post-5376-0-73927200-1494532413_thumb.jpg

Innspilling er i gang. Produsenten selv anbefaler 50 timer +. Så langt er jeg kommet til ca 8 timer. Jobber med plassering, men disse bryr seg merkelig lite om bakvegg. Noe mer påvirkning fra sidene og de er klart slemmere mot større flater, med mer refleksjoner. Her må jeg få dempet noe mer.

Så langt er inntrykkene at det er relativt stor forskjell fra ProAc. Mens ProAc plasserer lydbildet noe bak høyttaler med en forsiktig fremtoning er PMCene her lenger fremme, kanskje en meter nærmere føler jeg. Mer live-feeling. Stor romklang, de gir et enormt perspektiv. Stramme i bassen, nesten for mye. Savner følgelig noe av dybden i ProAc, men tenker at det kommer seg med innspilling også. Men ingen tvil om at øvre mellomtone og diskant har mer fokus her og at det dermed stjeler en del oppmerksomhet fra bassen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Skal innom Stereofil ila uken, siden jeg skal bytte pickup på platespilleren.

Da skal jeg mest trolig også sjekke ut Tannoy Definition DC8 Ti.

Dette skjedde ikke da han som er PU-byttemesteren der var syk + at de har ikke de høyttalerne inne lengre. 

Blir sikkert PU bytte neste uke tenker jeg, litt hektisk denne. 

Lenke til kommentar

Skal innom Stereofil ila uken, siden jeg skal bytte pickup på platespilleren.

Da skal jeg mest trolig også sjekke ut Tannoy Definition DC8 Ti.

Dette skjedde ikke da han som er PU-byttemesteren der var syk + at de har ikke de høyttalerne inne lengre. 

Blir sikkert PU bytte neste uke tenker jeg, litt hektisk denne. 

Er du en av de virkelig gærne på pickups? Ser noen betaler titusener for rette pickupen. En kollega har en til 20, pluss arm til 30. Spenstig galskap. :D

Lenke til kommentar

Fikk testet litt mer denne helgen. Disse ble vel store, men for en moro å spille med dem.

Nærmere bestemt Dynaudio Contour 30.

post-5376-0-65619800-1495395624_thumb.jpg

Close up and personal

post-5376-0-11509000-1495395654_thumb.jpg

Og etter mye prøving med plassering og avstander endte jeg opp med dette som idealposisjon

post-5376-0-04958800-1495395691_thumb.jpg

Fikk noe mer å tenke på her. Og det følger noen betingelser med på det eventuelle valget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enorm bunn i dem, men mer svulstig og ikke mer presis. En tanke mykere diskant. PMC tar vekk teppet i større grad og føles veldig på konserten. Spredningen i Contour var ikke fullt så stor, så man blir mer avhengig av optimal plassering for å få beste lyden. Veldig avhengig av likesidet trekant og akkurat på hjørnet da ble lydbildet enormt bra.

Men må si at mine stativutgaver av PMC sannelig ikke er langt unna, bortsett fra den svulstige bunnen som er råtøff på rock og lignende. Hadde jeg fått sammenligne med den store PMC Twenty5-26 måtte nok Contourene se seg slått.

Oppsummert var det vanskelig å forsvare dobbelt pris. Mine er ikke engang innspilt, så endelig dom kan ikke avsies helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...