Gå til innhold

Bytte av høyttaler - prosess i gang


Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt høyttalerne mine i ca 2 år igjen, og selvsagt kom byttesyken selv om høyttalerne i seg selv er glitrende bra. Dagens modell er ProAc D20R, i black ash (https://www.proac-loudspeakers.com/html_files/Speakers.php?Range=Response&Speaker=ResponseD20R). De har en nypris på ca 34k. Drives av en Parasound Halo Integrated forsterker (2x160W i 8ohm).

 

Kilder er 99% av tiden streaming fra pc via usb til Parasoundens interne DAC (ES9018k2m, en svært habil dac). Streamen kommer fra NAS og Spotify Premium. Den siste prosenten er en Rotel CD-spiller, i øyeblikket henvist til lagring i boden.

Forsterkeren skal ikke byttes. Kabel til høyttaler er Monster 2,5kvmm for de som bryr seg om slikt.

 

ProAc D20R er en ca 96cm høy gulvstående høyttaler, med bånddiskant, ett 6,5toms basselement med bassport i bunn. De går overraskende dypt, ned til 28Hz. De har samtidig svært høy oppløsning og har mye info i toppen, uten å noen gang bli skarp eller skingrende. Mellomtonen er full av nerve og nærhet.

Mange gode kvaliteter med andre ord. Så hvorfor bytte noe så bra... Vel, som sagt byttesyken er en fæl ting. Samtidig savner jeg noe mer punch, mer gnister ved litt tøffere musikk. Det gjelder både skarptromme og basstromme. Det skal selvsagt ikke være metallisk. Varmt og fint, men med snerten når man skrur opp. Der er målet... ca. Selv etter å ha passert 40, og etter en god rekke med ulike høyttalere opp gjennom tidene, kan deler av målet være ganske diffust ennå. Og det er det som gjør det gøy også. Nesten alle lyttesesjoner får frem noe fristende, noen helt klart mer enn andre.

 

Som på tur i Oslo for noen uker siden. Hørte da på nyeste serie fra Dynaudio, Contour. Nærmere bestemt Contour 60. Hadde et par dager tidligere hørt Contour 20, som var et hyggelig møte men uten å bli direkte engasjert. En av de lyttingene der man føler noe mangler men det vanskelig å si hva for alt høres riktig ut. Detaljer, oppløsning, punch, tyngde. Men likevel ikke helt engasjerende. Dette snudde seg veldig med Contour 60. Skulle nesten bare mangler sier man gjerne da, med en høyttaler til 85k. Drevet av Hegel P20 og H30. Tonnevis med krefter. Men for en størrelse på høyttaleren. Aldri om jeg får denne inn i stua uten ei anna flytter ut. Sånn sett ingen problem med 20'ern.

 

Etter denne turen, altså på Soundgarden, ruslet jeg opp til Hifi-klubben øverst i Grensen. Hørte på Epicon 6, en jeg har hørt tidligere men grunnet pris har den havnet utenfor scopet. Nå er den til og med tilgjengelig på brukten. Den var som forventet. Detaljert, oppløst, et veldig stereoperspektiv og bredde, stor romfølelse og plassering av instrumenter. Til samme pris som Contour 60, 85k. Men... sjanseløs. I en totalt annen liga enn Dynaudios nyeste. Den låt skarpt, slankt, og likevel mindre detaljert i toppen. Det må sies at Dynaudios nye diskant, Esotar2 er virkelig glitrende. Silkemyk. Og Epicon har heller ikke den steintøffe og dype bassen. Så ja, rett og slett sjanseløs. Prisen på Epicon burde vært halvparten.

 

Til slutt denne dagen, tur til Norsk Audioteknikk. Fikk høre en ny serie der også, PMC Twenty5. Twenty5-serien kommer i utgavene .21 og .22 (stativmodeller) og .23, .24, .26 om jeg ikke husker helt feil. Det spesielle med disse er at de benytter transmisjonslinje. Dette gir en naturstridig bass selv på stativhøyttalerne. PMC er mest kjent innen proffmarkedet, leverer i hovedsak til lydstudio rundt hele verden. Man merker det til dels på høyttalerne for hjemmemarkedet også, de sender virkelig lyden rett i fleisen på deg. Men for en nærhet man får. Og de er heller ikke skarpe eller ubehagelig når man drar opp volumet grundig. Men FOR en bass. Selv for de minste høyttalerne. Må bare høres for å forstås.

 

Så det er mye som frister, altfor mye. I tillegg ligger mine egne høyttalere ute. Sammen med veldig mye annet, helt utrolig hvor mye høyttalere tilgjengelig brukt nå. Og det er klart, en kan gjøre virkelig gode kjøp der. Samtidig er de nye tingene nå sjokkerende bra.

 

Jeg fortsetter å lete, lese tester, har varsel på bruktmarkedet, hører på andres erfaringer, lytter når jeg kan. Om noen vil kommentere og komme med innspill er det bare kjekt. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Gleder meg til å følge med her.

Jeg har vært litt inne på tanken på å bytte ut mine ProAc D18R, som vel er lillebroren til dine? Eneste forskjellen er vel kanskje at jeg har dome diskant, mens du har bånddiskant. 

 

Jeg har snust litt på den nye Tannoy Definition DC serien, finner disse brukt også, kommer i 10 eller 8 tommers versjon. 

Krever nok litt kvm/luft for å spille bra.

Finner de også brukt.

 

Kunne noe Tannoy vært noe for deg? 

Har hatt Tannoy tidligere og var veldig fornøyd så kanskje derfor jeg er litt farget av det.

Lenke til kommentar

Takk for tips.

 

D20 er direkte etterfølger til D18 ja. Men har byttet elementer og innmat. Forstår det slik at både bassen og diskanten er byttet. Kommer med bånddiskant ja, som er ProAcs egen. Benyttes samme diskant i toppserien, Carbon Pro, eller K6 + K8 om man vil. 

 

Har hørt en del av Tannoy, både butikkenes anbefalinger og testvinnere. Men blir aldri helt venn med dem. De spiller ikke til min smak rett og slett.

 

Har benyttet påsken til å tenke. Kom frem til at jeg trenger noe som er ganske forskjellig fra hva jeg har hatt av de siste to par (Kef R700 og nevnte ProAc). Vil ha noe med masse punch og dynamikk, i motsetning til begge de forrige som var ganske tilbakelent. Det må virkelig ikke være skarpt og lyst, men.... trøkk. :)

Bestemte meg derfor i går kveld, for PMC Twenty5, nærmere bestemt største stativhøyttaleren, .22. Har hørt lillebror .21 som ga meg inntrykk av å være en gulvstående og ikke minst over dobbelt så dyr. Så her har PMC gjort noe veldig riktig og bassen fra transmisjonslinjen er det råeste jeg har hørt (utenom MBLs store modeller, som da koster fra 500 000 og opp).

 

Planen er å se på Dynaudio Contour 30 mot slutten av året, som er gulvstående. Og da flytte PMCene til et mindre rom. Og selge eldre ting. Mulig det blir slik, mulig jeg heller oppgraderer til større PMC dersom jeg blir veldig fornøyd med dem.

Har fått anslått 3-4 ukers levering, de kan bli lange. ;) 

Lenke til kommentar

Spennende, ser at de er oppgitt til "kun" å gå ned til 40Hz, men skjønner av hva du skriver at bassen ikke kommer til å være noe problem.

 

Ser at den gulvstående .23 ikke er så veldig mye dyrere og med stativer blir vel prisen fort den samme. Hva er grunnen til at du går for stativversjonen? 

Har selv vært inne på tanken å kjøpe stativhøyttalere og evt en musikalsk sub, men er alltid litt skeptisk til "trykket" fra høyttalere med mindre kassevolum. 

 

Har faktisk aldri vært innom Norsk Audioteknikk, men nå bor jeg jo ca 5min gange unna, så burde vel ta turen.

Var det greit å få demo der? Drop-in, eller måtte du varsle på forhånd? 

 

Du hoppet over Duet på turen din mellom Grensen og Norsk Audioteknikk, noen grunn for det? 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Godt spørsmål. Flere grunner, men hvor fornuftige alle er, er jeg ikke helt sikker på nå.

Den blir en del dyrere, ca 6000 mer. Stativer har jeg fra før og kommer til å bruke disse. Har aldri hatt stativhøyttalere i stuen (med unntak av kontorhøyttalerne mine Xeo 3 en kort tid) og ville prøve det nå. I tillegg ønsket jeg å holde kostnadene så langt nede som mulig, i tilfelle det blir Contour 30 senere i år. Og det blir en test på om fruen liker disse noe bedre.

Som du ser, ingen veldig gode grunner, kanskje med unntak av pris. 

 

Hadde jeg bodd 5 min unna NAT hadde jeg hatt klippekort der. ;) Det er jo en godtebutikk og Morten er utrolig hyggelig, og viser gladelig frem nye og gamle ting. Det er bare å rusle innom og si du er anbefalt en lytt på Twenty5.

 

Jeg gikk nok rett forbi Duet ja. Det var egentlig ingenting der som fristet veldig denne gang. Og man handler gjerne først og fremst der man har en følelse av tillit til butikken. Dessuten får man Elac og Klipch flere steder, Piega er overpriset og låter guffent til prisen, Magico er overdrevent dyrt, det samme med Rockport. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det må du gjøre. Jo raskere jo bedre. Spennende å høre om du får samme inntrykk av dem som jeg gjorde. 

 

Stuen for disse er ca 35 kvm. Så den er stor nok for langt større ting, men antar at disse skal gi bra nok futt også. Hvis ikke blir det en snarlig oppgradering.

Lenke til kommentar

Var å hørte på Twenty5 .23 i går.

Man legger fort merke til at PMC produserer studioutstyr, for disse var veldig nøytrale i lyden.

Og kunne være litt "slemme" mot dårligere innspillinger, hvert fall i øvre mellomtone og diskanten.

De taklet all den musikken jeg rakk å høre igjennom, Led Zeppelin, noe gammel jazz, Trance, Phil Collins ++

Likte de godt, også utseendet og historien bak var jo veldig spennende.

Selv om de kanskje ble hakket nøytrale/"kjedelige" for min del, kanskje litt feil å si når det kommer til hifi, men men.

Man merker at bassen er ett par hakk over ProAc, mye mer kontroll og hurtighet. Det har nok med konstruksjonen å gjøre.

 

Usikker på om jeg ser verdien å bytte ut mine ProAc og da bruke ca 15-17k i mellomlegg (avhengig av hva jeg får for ProAcene) på disse. 

Skulle gjerne like å ha de på hjemlån for det er alltid litt spesielt å høre på høyttalere i disse rommene som er så godt dempet osv.

De kommer til å være med i poolen om jeg bestemmer meg for å bytte ut ProAc på ett senere tidspunkt. 

Ut i fra katalogen så syns i hvert fall dama at de så bra ut i hvert fall, bedre enn ProAc.

Som høyttaler passer nok disse bedre inn i stuen med tanke på rommet enn hva ProAcene gjør, siden disse er mindre i størrelse og kan nok stå enda nærmere bakveggen, men de er dypere, så visuelt sett vil de nok ta like mye av rommet sånn sett.

 

Hørte på de i ca 25min, måtte hjem siden jeg ventet på en leveranse fra Bolia.

Det blir nok en tur tilbake senere med frøkna for å høre litt mer, når jeg har litt bedre tid. 

Lenke til kommentar

De er nok noe mer avslørende enn ProAc, selv med bånddiskanten min. Men dette kan også gi en bedre følelse av nærhet til musikken. Da jeg hørte dem først, følte jeg i starten at dette ville bli for frempå for min del. Men tilvenning er en god ting, hjernen spilles inn mer enn høyttalere. Ble fort venner med dem, hørte vel en 40 minutters tid.

 

Men den største endringen i oppfattelsen da jeg kom hjem og hørte gjennom de samme låtene i egen stue. Da kom savnet etter hurtigheten og dynamikken. Derfor endte jeg opp med å bestille meg et par, og enn så lenge er ikke ProAcene solgt. Kanskje greit å ha dem stående en stund til.

 

Fikk nettopp epost om at mine høyttalere skal være ferdiglaget om en uke. Så er det testing og tuning, kontroll osv. Så med litt flaks har jeg dem om 2-3 uker. Og antar at D20R står her fremdeles da, så tregt som bruktmarkedet er om dagen.

Lenke til kommentar

H160 hadde jeg her hjemme en stund. Spilte den på ProAc og den kom på en hårfin andreplass bak Parasounden. Vil si den er knakende bra fremdeles og burde ha plenty kraft til PMC .23. Den er jo samtidig ganske så varm og avslappet i spillestilen at det man vil oppfatte som veldig direkte og frempå i .23 blir roet noe ned. En stund siden jeg har hørt H160 nå, men jeg har ennå til gode å høre den tungpustet. Og selv med største Dynaudio Excite... var det X36/X38?... så spilte det som bare!

Uansett tenker jeg at Morten som alltid er grei på hjemlån og når du er noen minutter unna, er det ingen problem.

 

Jeg tror til og med at Hegel Røst vil kunne funke bra. Den har jo arvet kondensatorbanken til H360 og klarer dermed utrolig med dynamiske utslag. Vil derfor tro at sammen med PMCs hurtighet kan det bli bra, selv om man neppe får øredøvende volum. Hørte for øvrig Røst sammen med Dynaudio X18 og Focus160, som er ganske langt unna PMC. 

Lenke til kommentar

Tenker hjemlån, eller i verste fall kan jeg ta med meg H160 til han å høre der. 

Begge deler funker sikkert bra. Han har ikke optimalt rom han heller, selv om det nok er mer dempet enn de fleste stuer.

Vil jo råde til å teste mer enn kun .23 om du tar med forsterkeren. Jeg vedder på at du hadde fått strålende trøkk i .26 også med din H160.

Lenke til kommentar

 

Tenker hjemlån, eller i verste fall kan jeg ta med meg H160 til han å høre der. 

Begge deler funker sikkert bra. Han har ikke optimalt rom han heller, selv om det nok er mer dempet enn de fleste stuer.

Vil jo råde til å teste mer enn kun .23 om du tar med forsterkeren. Jeg vedder på at du hadde fått strålende trøkk i .26 også med din H160.

 

Ja, om jeg først tar med meg forsterkeren dit så blir det test av litt div tenker jeg. 

Kanskje noe Elac også, har ikke hørt noe fra dem før. 

Lenke til kommentar

 

 

Tenker hjemlån, eller i verste fall kan jeg ta med meg H160 til han å høre der. 

Begge deler funker sikkert bra. Han har ikke optimalt rom han heller, selv om det nok er mer dempet enn de fleste stuer.

Vil jo råde til å teste mer enn kun .23 om du tar med forsterkeren. Jeg vedder på at du hadde fått strålende trøkk i .26 også med din H160.

 

Ja, om jeg først tar med meg forsterkeren dit så blir det test av litt div tenker jeg. 

Kanskje noe Elac også, har ikke hørt noe fra dem før. 

 

Elac har nornalt mye høyttaler for pengene. Litt typisk tysk i lyden synes jeg. Veldig nøytrale, en tendens til litt skarpe. Mange modeller har bånddiskant, men den har ikke den myke og detaljerte fremføringen som ProAc har. Synes lyden minner veldig mye om Audio Physic og Canton.

Elac kan nok være en bra match med en varm H160.

Lenke til kommentar

Mens jeg venter på at det nye høyttalerparet skal lages gjør jeg noen små forberedelser og mulige tweaks på anlegget. Testet på dagens ProAc. Byttet dac. Dvs jeg spiller uansett på Parasound Halo Integrated og sammenligner med den interne dacen og Audiolab M-Dac, koblet til med balanserte kabler.

 

Audiolab M-Dac er utstyrt med Sabre 9018 chipen, mens HINTen har den nyere og bedre 9018m2k.

Og uten tull med kabler, kortere signalvei i tillegg til nyere og bedre dac burde dette være ren walkover.

 

Så blir både jeg og en kompis sittende og lure, for begge synes at Audiolab M-Dac gir et luftigere og enda mer detaljert lydbilde. Men det burde ikke være slik. Så hvorfor?

En grunn kan være at Audiolaben gir noe mindre fylde i bassen og dermed blir det lettere fokus på toppen, som kan gi et inntrykk av mer luft og klarhet. Må teste litt mer og sammenligne når de nye høyttalerne kommer. De nye PMCs ekstreme hurtighet og dynamikk vil sannsynligvis få lettere frem forskjellene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant.

Personlig har jeg ikke så mye peiling på DACer for å være ærlig, burde kanskje hatt det siden jeg jobber med IT.

Jeg bruker den innebygde i H160, leste at den skulle duge før jeg kjøpte forsterkeren.

 

Brukte Cambridge DAC Magic (første gen) på før jeg kjøpte Hegelen. 

Lenke til kommentar

Opplevde den innebygde dacen i H160 som meget bra. Hørte forskjeller med HD25, men usikker på om det var en forbedring eller bare annerledes. 

Ikke hørt DacMagic på andre forsterkere, men har opplevd det meste fra Cambridge som noe lyst, veldig tydelig i toppen, og da på bekostning av litt bunn. Men kan jo fungere fint med H160, siden den er såpass varm i klangen igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...